Schadelast 2008: +9%

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 2007 steeg de schadelast voor het eerst, na een aantal jaren van forse daling. De Focwa verwacht echter dat de groei door de crisis niet aan zal houden. “Als de malaise in de bouw, installatietechniek en bij schilders aanhoudt, en bedrijven in die sectoren hun bestelwagens minder gebruiken, krijgen de schadebedrijven daar last van.” Volgens Focwa zijn er voor dit jaar ook lichtpuntjes: zo rijden mensen langer door en worden auto’s minder snel total loss verklaard.

Dalend rendement
Ook voor de komende jaren verwacht de branchevereniging dat de schadelast onder druk komt te staan, mede doordat het marktaandeel van de kleinere auto’s toeneemt; dat betekent dat het gemiddelde schadebedrag en het rendement dalen. Daarnaast zorgt de forse toename van elektronica in de auto er voor dat medewerkers moeten worden bijgeschoold en dat er moet worden geïnvesteerd in diagnoseapparatuur.

Kwaliteitskeurmerk
Volgend jaar verwacht de Focwa het vorig jaar aangekondigde kwaliteitskeurmerk te lanceren. Hiermee wordt niet alleen het schadeproces, maar ook het uiteindelijke herstel geborgd. “We willen het onderzoek hiernaar dit jaar afronden, zodat volgend jaar het nieuwe borgingssysteem kan worden geïmplementeerd”, meldt de vereniging in haar jaarbericht.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Schadelast 2008: +9% | Automotive Online

Schadelast 2008: +9%

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 2007 steeg de schadelast voor het eerst, na een aantal jaren van forse daling. De Focwa verwacht echter dat de groei door de crisis niet aan zal houden. “Als de malaise in de bouw, installatietechniek en bij schilders aanhoudt, en bedrijven in die sectoren hun bestelwagens minder gebruiken, krijgen de schadebedrijven daar last van.” Volgens Focwa zijn er voor dit jaar ook lichtpuntjes: zo rijden mensen langer door en worden auto’s minder snel total loss verklaard.

Dalend rendement
Ook voor de komende jaren verwacht de branchevereniging dat de schadelast onder druk komt te staan, mede doordat het marktaandeel van de kleinere auto’s toeneemt; dat betekent dat het gemiddelde schadebedrag en het rendement dalen. Daarnaast zorgt de forse toename van elektronica in de auto er voor dat medewerkers moeten worden bijgeschoold en dat er moet worden geïnvesteerd in diagnoseapparatuur.

Kwaliteitskeurmerk
Volgend jaar verwacht de Focwa het vorig jaar aangekondigde kwaliteitskeurmerk te lanceren. Hiermee wordt niet alleen het schadeproces, maar ook het uiteindelijke herstel geborgd. “We willen het onderzoek hiernaar dit jaar afronden, zodat volgend jaar het nieuwe borgingssysteem kan worden geïmplementeerd”, meldt de vereniging in haar jaarbericht.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.