Focwa Schadeherstel reorganiseert en schrapt negen banen
Focwa ging een jaar geleden van start met een herpositioneringstraject onder de noemer Focwa Nieuwe Stijl. Daarbij werd de nadruk gelegd op de verbetering van dienstverlening naar de leden en het creëren van een wendbare organisatie. Focwa heeft daarvoor drie clusters ontworpen: mens en arbeid, onderneming en bedrijf, en techniek en innovatie.
Federatie
In de nieuwe situatie wordt het grootste deel van de stafdiensten verhuisd van de federatie naar de verenigingen (Focwa Specialisten, RAI CarrosserieNL en Focwa Schadeherstel). Alleen de cao-juridische ondersteuning blijft op federatieniveau.
Negen functies op het gebied van communicatie, IT en financieën zijn in de reorganisatie komen te vervallen. Deze medewerkers zijn ontslagen bij de federatie, en worden zoveel mogelijk van werk naar werk begeleid. Zij kunnen solliciteren op nieuwe functies op deze gebieden bij de verenigingen.
Twee van de drie verenigingen gaan sterk samenwerken met Bovag of RAI Vereniging.
RAI CarrosserieNL is een fusie van Focwa-afdeling CarrosserieNL en RAI Afdeling Speciale Voertuigen. Deze fusie is vorige maand aangekondigd en moet in de tweede helft van dit jaar geëffectueerd zijn. RAI CarrosserieNL wordt onderdeel van RAI Vereniging.
Focwa Specialisten is in gesprek met Bovag over een mogelijk samengaan. In de loop van dit jaar wordt hier een besluit over genomen.
Bestaansrecht
Mochten twee van de drie verenigingen weggaan bij Focwa, dan heeft de Federatie nog steeds bestaansrecht volgens de branchevereniging. “Alle drie de verenigingen hechten er waarde aan dat de cao-juridische activiteiten blijvend door de Federatie worden uitgevoerd. Dus dat zal Federatie Focwa in ieder geval blijven doen”, zegt Arie-Jan Baan, die als Berenschot-consultant betrokken is bij de reorganisatie.