Nieuw netwerk voor truckherstel: Barbatruck

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Bronk in Beusichem, Castricum in Winkel, Glasbeek in Waddinxveen, Kooiker in Zwolle, Mooi in Opmeer, Mourits in Bedum, Muckhof in Horst en Truckherstel Naaldwijk starten gezamenlijk een nieuw concept voor truckherstel: Barbatruck. Deze formule wordt gefaciliteerd door Autoschade Herstel Groep (AHG), een schadenetwerk voor personenauto’s.

De nieuwe keten richt zich op fleetowners, verzekeraars, transporteurs en zzp-ers. De formule is bedoeld voor het herstel van zowel lichte als zware bedrijfswagens. Binnen de coöperatie moet zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van elkaars competenties, technische faciliteiten en mankracht. “Er zijn diverse specialismen vertegenwoordigd, zodat elke vraag van elke opdrachtgever binnen het netwerk opgelost kan worden. Ook kunnen we gezamenlijk grotere opdrachten van landelijke opdrachtgevers aan”, zei Martin Luinstra van Kooiker Bedrijfswagen Spuiterij en voorzitter van de nieuwe coöperatie, tijdens de officiële presentatie die vanmiddag plaatsvond op het hoofdkantoor van AHG in Ede.

Autoschade Herstel Groep vervult de faciliterende rol op het gebied van sales en marketing, netwerkbeheer, automatisering en centrale schadeafwikkeling. Voor het calculeren van schades heeft men een eigen systeem ontwikkeld, waarin bestaande elementen verwerkt zijn en nieuwe aan toegevoegd om ook het herstel van technisch complexe voertuigen vooraf zo nauwkeurig mogelijk te kunnen becijferen. Eén ding hebben de acht gemeen: ze zijn allemaal klant van lakkenleverancier Basf, evenals AHG.

Compliment voor de concurrent

Directeur Allard Pit van Max-Repair ziet de komst van een nieuw concept als een compliment. “Ons concept heeft duidelijk iets losgemaakt in de markt. Dat anderen ons voorbeeld volgen, is gunstig voor de branche en voor de markt. Zo blijft iedereen scherp”, zegt hij. Volgens Pit is de totale truckherstelmarkt wel beperkt. “Deze ligt tussen de 50 en 300 miljoen euro per jaar, afhankelijk van welke definitie je hanteert”, zegt hij. “De vraag is bijvoorbeeld of je professionele spuiterijen erbij moet tellen, of alleen bedrijven die volledig herstel doen.”

Theo Boer, bedrijfsleider bij Dubbeldam Groep in Schelluinen, wijst eveneens op de beperkte omvang van de truckschademarkt. Een bescheiden koek die volgens hem al verdeeld is. “Kenmerkend voor deze markt is het ontbreken van sturing. Dat komt vooral doordat veel dealers zelf schadepolissen verkopen. Zij, noch de verzekeringsmaatschappij waar ze mee werken, zullen klanten naar een universele schadehersteller verwijzen.”

Schadesturing

Maar de grootste in het wegtransport gespecialiseerde verzekeringsmaatschappij van ons land, TVM, werkt juist wel met schadesturing. TVM en IT-dienstverlener ABZ hebben hiervoor in de lente van 2015 een digitaal afhandelingsplatform opgezet. De verzekeraar startte met een proef bij Fleetrepair, de keten waar ook Dubbeldam Groep bij aangesloten is. Door de beperkte aantallen was er tot voor kort weinig aandacht voor de digitalisering van schadeafhandeling bij trucks, zegt pr-manager Jaap Stalenburg van TVM. Volgens Stalenburg staan er van de circa 150 duizend vrachtauto’s in ons land jaarlijks tienduizend als verzekerde schade bij de reparateur.

Barbatruck mikt op een groei in de komende jaren tot hooguit twintig vestigingen, maar expansie over de grens – naar bijvoorbeeld België – is ook een optie.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Nieuw netwerk voor truckherstel: Barbatruck | Automotive Online

Nieuw netwerk voor truckherstel: Barbatruck

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Bronk in Beusichem, Castricum in Winkel, Glasbeek in Waddinxveen, Kooiker in Zwolle, Mooi in Opmeer, Mourits in Bedum, Muckhof in Horst en Truckherstel Naaldwijk starten gezamenlijk een nieuw concept voor truckherstel: Barbatruck. Deze formule wordt gefaciliteerd door Autoschade Herstel Groep (AHG), een schadenetwerk voor personenauto’s.

De nieuwe keten richt zich op fleetowners, verzekeraars, transporteurs en zzp-ers. De formule is bedoeld voor het herstel van zowel lichte als zware bedrijfswagens. Binnen de coöperatie moet zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van elkaars competenties, technische faciliteiten en mankracht. “Er zijn diverse specialismen vertegenwoordigd, zodat elke vraag van elke opdrachtgever binnen het netwerk opgelost kan worden. Ook kunnen we gezamenlijk grotere opdrachten van landelijke opdrachtgevers aan”, zei Martin Luinstra van Kooiker Bedrijfswagen Spuiterij en voorzitter van de nieuwe coöperatie, tijdens de officiële presentatie die vanmiddag plaatsvond op het hoofdkantoor van AHG in Ede.

Autoschade Herstel Groep vervult de faciliterende rol op het gebied van sales en marketing, netwerkbeheer, automatisering en centrale schadeafwikkeling. Voor het calculeren van schades heeft men een eigen systeem ontwikkeld, waarin bestaande elementen verwerkt zijn en nieuwe aan toegevoegd om ook het herstel van technisch complexe voertuigen vooraf zo nauwkeurig mogelijk te kunnen becijferen. Eén ding hebben de acht gemeen: ze zijn allemaal klant van lakkenleverancier Basf, evenals AHG.

Compliment voor de concurrent

Directeur Allard Pit van Max-Repair ziet de komst van een nieuw concept als een compliment. “Ons concept heeft duidelijk iets losgemaakt in de markt. Dat anderen ons voorbeeld volgen, is gunstig voor de branche en voor de markt. Zo blijft iedereen scherp”, zegt hij. Volgens Pit is de totale truckherstelmarkt wel beperkt. “Deze ligt tussen de 50 en 300 miljoen euro per jaar, afhankelijk van welke definitie je hanteert”, zegt hij. “De vraag is bijvoorbeeld of je professionele spuiterijen erbij moet tellen, of alleen bedrijven die volledig herstel doen.”

Theo Boer, bedrijfsleider bij Dubbeldam Groep in Schelluinen, wijst eveneens op de beperkte omvang van de truckschademarkt. Een bescheiden koek die volgens hem al verdeeld is. “Kenmerkend voor deze markt is het ontbreken van sturing. Dat komt vooral doordat veel dealers zelf schadepolissen verkopen. Zij, noch de verzekeringsmaatschappij waar ze mee werken, zullen klanten naar een universele schadehersteller verwijzen.”

Schadesturing

Maar de grootste in het wegtransport gespecialiseerde verzekeringsmaatschappij van ons land, TVM, werkt juist wel met schadesturing. TVM en IT-dienstverlener ABZ hebben hiervoor in de lente van 2015 een digitaal afhandelingsplatform opgezet. De verzekeraar startte met een proef bij Fleetrepair, de keten waar ook Dubbeldam Groep bij aangesloten is. Door de beperkte aantallen was er tot voor kort weinig aandacht voor de digitalisering van schadeafhandeling bij trucks, zegt pr-manager Jaap Stalenburg van TVM. Volgens Stalenburg staan er van de circa 150 duizend vrachtauto’s in ons land jaarlijks tienduizend als verzekerde schade bij de reparateur.

Barbatruck mikt op een groei in de komende jaren tot hooguit twintig vestigingen, maar expansie over de grens – naar bijvoorbeeld België – is ook een optie.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.