Thema Garageformules | Ja/Nee: Kun je zonder garageformule?

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Marc Huisman en Caroline van Nieuwenhoven

 

Kun je zonder garageformule? Ja

p44 marcIk wil de ruimte om zelf te ondernemen en wil graag mijn handelsgeest kwijt”, zegt Marc Huisman, eigenaar van het gelijknamige, ongebonden universele bedrijf in Alphen aan de Rijn dat in 2013 Bovag Autobedrijf van het Jaar werd. Huisman begon in 2009 voor zichzelf, nadat hij jaren voor een Citroën-dealer had gewerkt. “Ik kon dat dealerbedrijf overnemen, maar dat wilde ik niet, omdat een importeur dan alles bepaalt”, vertelt Huisman. “Ik wil als ongebonden universeel bedrijf met een persoonlijke aanpak een alternatief bieden voor de dealer.”

Huisman heeft destijds zeker een aantal garageformules onderzocht, maar vond geen enkele concept dat aansloot bij zijn wensen. “Bij veel formules ligt de nadruk op aftersales, terwijl ik naast de werkplaats veel doe met in- en verkoop. Veel concepten zijn actief op het gebied van marketing, terwijl ik juist daar zelf graag mee bezig ben. Natuurlijk kost het tijd en energie om dat zelf te doen als ondernemer, maar dat kan ik wegstrepen tegen de fee die je betaalt voor een concept.”

Ik wil de marketing juist zelf doen

Cruciaal

Een actief marketingbeleid is volgens hem cruciaal, niet alleen voor nieuwe klanten, maar vooral ook voor klantenbehoud. “Een goede database met mailprogramma is noodzakelijk. Wij benaderen onze klanten proactief en houden alles bij: van geboortedata tot de kilometerstand en bandenwissel. Daardoor weten we wanneer het tijd is voor een beurt en sturen we met hun verjaardag een tegoedbon voor de wasstraat.”

In de toekomst onafhankelijk blijven wordt misschien wel moeilijker, maar is niet onmogelijk, denkt Huisman. “Wat betreft technische ontwikkelingen, aanschaf en investeringen in equipment of trainingen, moeten we zelf goed bij de les blijven. Natuurlijk scheelt het als een concept dat allemaal voor je regelt. Een formule maakt al die bijkomende zaken makkelijker voor je als ondernemer, maar ik heb daar geen behoefte aan. Ik zoek al die informatie zelf wel op.”

Omruilgarantie

Behalve een persoonlijke aanpak en allround merkonafhankelijke kennis, is vooral het onderscheidend vermogen cruciaal volgens Huisman. “Bij de inkoop van auto’s ben ik heel selectief en pik ik er altijd de relatief jongere exemplaren uit met extra opties of bijzondere functionaliteiten, die niet snel bij anderen te vinden zijn”, zegt Huisman. “De nazorg is bij ons heel belangrijk. Wij hebben een omruilgarantie van 2 weken en een gratis haal- en brengservice. Al die extra’s doen we om een professioneel imago op te bouwen. Als je met nul klanten begint, moet je onderscheidend zijn en aan marketing doen, niet alleen om klanten binnen te halen, maar vooral ook om ze te behouden.”

Kun je zonder garageformule? Nee

p44 carolineWe wilden lokaal een sterk universeel bedrijf worden”, vertelt Caroline van Nieuwenhoven, die samen met haar broer Bart in 2016 het Nissan dealerbedrijf overnam van haar vader. “Als dealerbedrijf moet je meedoen aan schaalvergroting, dat wilden we niet. We hebben het contract met Nissan opgezegd, omdat we meer toekomst zagen in een universeel autobedrijf met alle merken, zowel in de werkplaats als in de verkoop.”

Concept onmisbaar voor brede visie

Bij de keuze van een garageconcept vond Van Nieuwenhoven het vooral van belang dat de formule niet alleen ondersteuning biedt op het gebied van techniek, maar vooral in de marketing. “Het viel ons op dat veel concepten zijn verbonden aan een onderdelenmerk of grossier. Wij waren juist op zoek naar een onafhankelijk concept met een brede visie en aanpak, die niet alleen is gericht op techniek”, vertelt Van Nieuwenhoven. “Bij Vakgarage viel alles op z’n plek en hou je genoeg ruimte om te ondernemen. Want, al ben je aangesloten, moet je zelf natuurlijk wel actief blijven ondernemen, dat gaat niet vanzelf als je bij een formule zit.”

Boven verwachting

Vooral wat betreft de toekomstige ontwikkelingen, denkt Van Nieuwenhoven veel te hebben aan een overkoepelende conceptorganisatie. “Denk maar aan telematica, toegang tot technische data, digitalisering en elektrificatie. Het kost je als individuele ondernemer veel meer tijd en energie om dat allemaal zelf te volgen, terwijl de formule alles bijhoudt en ook nog voor je lobbyt op diverse terreinen. Bekijk hier het overzicht van de grootste garageformules in Nederland.

Wat betreft die toekomst, voorzag Van Nieuwenhoven in 2013 dat er veel zou veranderen in mobiliteit en startte het eigen label Green2go, onder andere met e-bikes en e-scooters. “Dat gaat boven verwachting. Nu komen klanten bij ons voor hun totale mobiliteitsoplossing: van gezinnen tot zakelijke klanten. Wij kunnen ze alles bieden en overal in meedenken. Ook dan is ondersteuning van een concept belangrijk, juist omdat zij kunnen meedenken in toekomstige mobiliteitstrends en de markt vanuit een breed perspectief bekijken.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Thema Garageformules | Ja/Nee: Kun je zonder garageformule? | Automotive Online

Thema Garageformules | Ja/Nee: Kun je zonder garageformule?

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Marc Huisman en Caroline van Nieuwenhoven

 

Kun je zonder garageformule? Ja

p44 marcIk wil de ruimte om zelf te ondernemen en wil graag mijn handelsgeest kwijt”, zegt Marc Huisman, eigenaar van het gelijknamige, ongebonden universele bedrijf in Alphen aan de Rijn dat in 2013 Bovag Autobedrijf van het Jaar werd. Huisman begon in 2009 voor zichzelf, nadat hij jaren voor een Citroën-dealer had gewerkt. “Ik kon dat dealerbedrijf overnemen, maar dat wilde ik niet, omdat een importeur dan alles bepaalt”, vertelt Huisman. “Ik wil als ongebonden universeel bedrijf met een persoonlijke aanpak een alternatief bieden voor de dealer.”

Huisman heeft destijds zeker een aantal garageformules onderzocht, maar vond geen enkele concept dat aansloot bij zijn wensen. “Bij veel formules ligt de nadruk op aftersales, terwijl ik naast de werkplaats veel doe met in- en verkoop. Veel concepten zijn actief op het gebied van marketing, terwijl ik juist daar zelf graag mee bezig ben. Natuurlijk kost het tijd en energie om dat zelf te doen als ondernemer, maar dat kan ik wegstrepen tegen de fee die je betaalt voor een concept.”

Ik wil de marketing juist zelf doen

Cruciaal

Een actief marketingbeleid is volgens hem cruciaal, niet alleen voor nieuwe klanten, maar vooral ook voor klantenbehoud. “Een goede database met mailprogramma is noodzakelijk. Wij benaderen onze klanten proactief en houden alles bij: van geboortedata tot de kilometerstand en bandenwissel. Daardoor weten we wanneer het tijd is voor een beurt en sturen we met hun verjaardag een tegoedbon voor de wasstraat.”

In de toekomst onafhankelijk blijven wordt misschien wel moeilijker, maar is niet onmogelijk, denkt Huisman. “Wat betreft technische ontwikkelingen, aanschaf en investeringen in equipment of trainingen, moeten we zelf goed bij de les blijven. Natuurlijk scheelt het als een concept dat allemaal voor je regelt. Een formule maakt al die bijkomende zaken makkelijker voor je als ondernemer, maar ik heb daar geen behoefte aan. Ik zoek al die informatie zelf wel op.”

Omruilgarantie

Behalve een persoonlijke aanpak en allround merkonafhankelijke kennis, is vooral het onderscheidend vermogen cruciaal volgens Huisman. “Bij de inkoop van auto’s ben ik heel selectief en pik ik er altijd de relatief jongere exemplaren uit met extra opties of bijzondere functionaliteiten, die niet snel bij anderen te vinden zijn”, zegt Huisman. “De nazorg is bij ons heel belangrijk. Wij hebben een omruilgarantie van 2 weken en een gratis haal- en brengservice. Al die extra’s doen we om een professioneel imago op te bouwen. Als je met nul klanten begint, moet je onderscheidend zijn en aan marketing doen, niet alleen om klanten binnen te halen, maar vooral ook om ze te behouden.”

Kun je zonder garageformule? Nee

p44 carolineWe wilden lokaal een sterk universeel bedrijf worden”, vertelt Caroline van Nieuwenhoven, die samen met haar broer Bart in 2016 het Nissan dealerbedrijf overnam van haar vader. “Als dealerbedrijf moet je meedoen aan schaalvergroting, dat wilden we niet. We hebben het contract met Nissan opgezegd, omdat we meer toekomst zagen in een universeel autobedrijf met alle merken, zowel in de werkplaats als in de verkoop.”

Concept onmisbaar voor brede visie

Bij de keuze van een garageconcept vond Van Nieuwenhoven het vooral van belang dat de formule niet alleen ondersteuning biedt op het gebied van techniek, maar vooral in de marketing. “Het viel ons op dat veel concepten zijn verbonden aan een onderdelenmerk of grossier. Wij waren juist op zoek naar een onafhankelijk concept met een brede visie en aanpak, die niet alleen is gericht op techniek”, vertelt Van Nieuwenhoven. “Bij Vakgarage viel alles op z’n plek en hou je genoeg ruimte om te ondernemen. Want, al ben je aangesloten, moet je zelf natuurlijk wel actief blijven ondernemen, dat gaat niet vanzelf als je bij een formule zit.”

Boven verwachting

Vooral wat betreft de toekomstige ontwikkelingen, denkt Van Nieuwenhoven veel te hebben aan een overkoepelende conceptorganisatie. “Denk maar aan telematica, toegang tot technische data, digitalisering en elektrificatie. Het kost je als individuele ondernemer veel meer tijd en energie om dat allemaal zelf te volgen, terwijl de formule alles bijhoudt en ook nog voor je lobbyt op diverse terreinen. Bekijk hier het overzicht van de grootste garageformules in Nederland.

Wat betreft die toekomst, voorzag Van Nieuwenhoven in 2013 dat er veel zou veranderen in mobiliteit en startte het eigen label Green2go, onder andere met e-bikes en e-scooters. “Dat gaat boven verwachting. Nu komen klanten bij ons voor hun totale mobiliteitsoplossing: van gezinnen tot zakelijke klanten. Wij kunnen ze alles bieden en overal in meedenken. Ook dan is ondersteuning van een concept belangrijk, juist omdat zij kunnen meedenken in toekomstige mobiliteitstrends en de markt vanuit een breed perspectief bekijken.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.