VW: dieselgate-memo ondergesneeuwd in weekendmail

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Volkswagen in een reconstructie van dieselgate.

Volgens de fabrikant is de sjoemelsoftware bij de start van het EA 189-project in 2005 ingevoerd door een groep VW-medewerkers – van wie de identiteit nog moet worden vastgesteld. De investering voor de softwaremodificatie was zo laag dat hier geen goedkeuring voor nodig was van hogere managementlagen, waardoor die lange tijd onder de radar bleef. 

Een jaar ongemerkt
In mei 2014 kregen milieuinstanties lucht van de grote verschillen tussen de werkelijke en de theoretische NOx-uitstoot en stelden verschillende onderzoeken in. Ruim een jaar lang kregen deze niet de aandacht van het management die ze achteraf verdienden, meldt Volkswagen nu.

Zo leek het probleem in eerste instantie beperkt tot een Amerikaans probleem en werd het gedownplayd omdat alle fabrikanten incongruenties hebben tussen werkelijke en theoretische uitstoot.

Ook kwam de realisatie binnen Volkswagen dat de aanpassing in strijd was met Amerikaanse wetgeving pas laat; namelijk eind augustus 2015. Begin september besloot het management dit kenbaar te maken aan de overheidsinstanties Carb en EPA, die laatste openbaarde op 18 september de overtreding. Ook de hoogte van de boete had Volkswagen lange tijd veel lager ingeschat dan hij werkelijk werd.

In de verdediging die Volkswagen gisteren openbaar maakte, stelt de fabrikant dan ook dat er geen grond is voor de claim van de aandeelhouders dat het management beursgevoelige informatie heeft achtergehouden. De bestuursleden waren lange tijd niet op de hoogte van het gebruik van de sjoemelsoftware en van de zwaarte van de gevolgen ervan. 

VW: dieselgate-memo ondergesneeuwd in weekendmail | Automotive Online

VW: dieselgate-memo ondergesneeuwd in weekendmail

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Volkswagen in een reconstructie van dieselgate.

Volgens de fabrikant is de sjoemelsoftware bij de start van het EA 189-project in 2005 ingevoerd door een groep VW-medewerkers – van wie de identiteit nog moet worden vastgesteld. De investering voor de softwaremodificatie was zo laag dat hier geen goedkeuring voor nodig was van hogere managementlagen, waardoor die lange tijd onder de radar bleef. 

Een jaar ongemerkt
In mei 2014 kregen milieuinstanties lucht van de grote verschillen tussen de werkelijke en de theoretische NOx-uitstoot en stelden verschillende onderzoeken in. Ruim een jaar lang kregen deze niet de aandacht van het management die ze achteraf verdienden, meldt Volkswagen nu.

Zo leek het probleem in eerste instantie beperkt tot een Amerikaans probleem en werd het gedownplayd omdat alle fabrikanten incongruenties hebben tussen werkelijke en theoretische uitstoot.

Ook kwam de realisatie binnen Volkswagen dat de aanpassing in strijd was met Amerikaanse wetgeving pas laat; namelijk eind augustus 2015. Begin september besloot het management dit kenbaar te maken aan de overheidsinstanties Carb en EPA, die laatste openbaarde op 18 september de overtreding. Ook de hoogte van de boete had Volkswagen lange tijd veel lager ingeschat dan hij werkelijk werd.

In de verdediging die Volkswagen gisteren openbaar maakte, stelt de fabrikant dan ook dat er geen grond is voor de claim van de aandeelhouders dat het management beursgevoelige informatie heeft achtergehouden. De bestuursleden waren lange tijd niet op de hoogte van het gebruik van de sjoemelsoftware en van de zwaarte van de gevolgen ervan.