Duizenden euro’s importvoordeel door bpm-afbouw

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het gaat hierbij om occasions van voor februari 2008, toen de CO2-heffing werd ingevoerd; over auto’s van voor deze datum hoeft deze taks niet te worden betaald, maar kan wel de bpm-afschrijving van 2010 worden gebruikt. De regeling is vooral gunstig voor onzuinige auto’s, omdat hun Nederlandse evenknieën in verhouding natuurlijk meer slurptaks betalen. Volgens directeur Henk Rijpstra van Autotelex is het voordeel van relatief korte duur. “Ik verwacht dat de markt in Nederland reageert op deze nieuwe inzichten.”

Ook taxatiebureau Bolsenbroek Van den Boogaard & Partners, dat adviseert bij auto-import, constateert forse prijsverschillen. directeur Frank Bolsenbroek verwacht dat Nederlandse bedrijven hier volgend jaar wel op in zullen spelen. “Anders raken ze nog meer handel aan import kwijt.” Op de website van Bolsenbroek staat een module om de rest-bpm te berekenen.

Er is wel een belangrijk voorbehoud: het belastingplan moet nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd; de Tweede Kamer heeft inmiddels haar zegen gegeven.

Voorbeeld van Autotelex:
Audi Q7 (4.2 liter FSI) uit januari 2008
Inkoopwaarde: 57.852 euro
Rest-bpm bij import in 2009: 14.195 euro (inclusief F-label)
Rest-bpm bij import 2010: 9.057 euro

Ook voor de meer courante auto’s kan import lucratief zijn, zegt Autotelex. Van een Golf 1.4 TSI uit 2008 kan het voordeel oplopen tot bijna 1.300 euro, bij een Audi A6 Avant 3.0 TDI tot bijna 3.000 euro.

Duizenden euro’s importvoordeel door bpm-afbouw | Automotive Online

Duizenden euro’s importvoordeel door bpm-afbouw

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het gaat hierbij om occasions van voor februari 2008, toen de CO2-heffing werd ingevoerd; over auto’s van voor deze datum hoeft deze taks niet te worden betaald, maar kan wel de bpm-afschrijving van 2010 worden gebruikt. De regeling is vooral gunstig voor onzuinige auto’s, omdat hun Nederlandse evenknieën in verhouding natuurlijk meer slurptaks betalen. Volgens directeur Henk Rijpstra van Autotelex is het voordeel van relatief korte duur. “Ik verwacht dat de markt in Nederland reageert op deze nieuwe inzichten.”

Ook taxatiebureau Bolsenbroek Van den Boogaard & Partners, dat adviseert bij auto-import, constateert forse prijsverschillen. directeur Frank Bolsenbroek verwacht dat Nederlandse bedrijven hier volgend jaar wel op in zullen spelen. “Anders raken ze nog meer handel aan import kwijt.” Op de website van Bolsenbroek staat een module om de rest-bpm te berekenen.

Er is wel een belangrijk voorbehoud: het belastingplan moet nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd; de Tweede Kamer heeft inmiddels haar zegen gegeven.

Voorbeeld van Autotelex:
Audi Q7 (4.2 liter FSI) uit januari 2008
Inkoopwaarde: 57.852 euro
Rest-bpm bij import in 2009: 14.195 euro (inclusief F-label)
Rest-bpm bij import 2010: 9.057 euro

Ook voor de meer courante auto’s kan import lucratief zijn, zegt Autotelex. Van een Golf 1.4 TSI uit 2008 kan het voordeel oplopen tot bijna 1.300 euro, bij een Audi A6 Avant 3.0 TDI tot bijna 3.000 euro.