Onderzoek: 1 op 10 Duitse importauto’s heeft teruggedraaide teller

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In de helft van de gevallen werd de kilometerteller dit 10 duizend tot 50 duizend kilometer lager gezet dan het werkelijk gereden aantal kilometers, in 20 procent van de gevallen ging de teller nog verder terug.

Nederland doet al jaren verwoede pogingen om tellerfraude uit te bannen, maar blijkt daarbij veel hinder te ondervinden van vooral de import uit Duitsland. Meer dan de helft van de geïmporteerde occasions komt bij onze Oosterburen vandaan. Uit onderzoek van de Vereniging Aanpak Tellerfraude op 5.218 importauto’s uit Duitsland, blijkt dat bij 21,6 procent van deze importvoertuigen waarschijnlijk sprake is van tellermanipulatie. Bij 10,7 procent is dit eenduidig vastgesteld op basis van tellerstanden, in de overige gevallen gaat het om gerede twijfel.Lees ook het artikel ‘Tellerfraude: samenwerking Duitsland dringend nodig’

Economische schade

De tellerstand is bij deze auto’s vergeleken met andere bronnen, zoals keuringsrapporten en dealermanagementsystemen. De economische schade van Duitse auto’s met teruggedraaide teller wordt door VAT geschat op jaarlijks 42 miljoen euro. Onder andere de onderhoudskosten vallen vaak hoger uit dan verwacht en de auto is zelf minder waard dan wat er voor is betaald.

De fraudeurs gebruiken een digitaal apparaat met touchscreen en bijbehorende software, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee wordt de kilometerstand van deze importauto’s op een lagere stand gezet. In de helft van de gevallen was dit 10 duizend tot 50 duizend kilometer lager dan het werkelijk gereden aantal kilometers, in 20 procent van de gevallen ging de teller nog verder terug. De gemiddelde schade voor de consument bij het kopen van een auto met een gemanipuleerde tellerstand bedraagt 1.500 euro.

Zelf checken

Martin Huisman, voorzitter van VAT, deelde onlangs tijdens het Remarketing Event al enkele voorlopige conclusies van het onderzoek, om de branche op te roepen goed na te denken met wie zaken wordt gedaan omdat tellerfraude anders in stand blijft. Consumenten wordt opgeroepen om bij aankoop van een auto uit het buitenland zelf de tellerstand te checken.

Nederland en België lopen in Europa voorop als het gaat om de aanpak van tellerfraude. Het Europees Parlement heeft de Europese lidstaten onlangs opgeroepen om maatregelen tegen tellerfraude te nemen en de Europese Commissie verzocht de mogelijkheden voor een Europese tellerdatabase te onderzoeken. In Nederland is de fraude teruggebracht van 48 procent van alle importauto’s in 1991 tot 2,75 procent in 2018.

‘Verontrust’

RAI Vereniging geeft deze ochtend in een statement aan “verontrust” te zijn over de resultaten uit het onderzoek. “Dit onderzoek toont eens te meer aan dat de almaar stijgende parallelimport van gebruikte auto’s naar Nederland tot verstoring van de binnenlandse markt leidt en het vertrouwen van de consument ernstig kan schaden. Afgelopen jaar werden meer dan 100.000 auto’s uit Duitsland geïmporteerd. Dat betekent dat circa 20.000 auto’s een onbetrouwbare kilometerstand heeft, maar mogelijk nog meer”, stelt voorzitter Steven van Eijck.

Autobranchevereniging Bovag viel iets anders op: dat de auto’s waarbij een ondeugdelijke tellerstand werd geconstateerd, in geen enkel geval door een Bovag-bedrijf werd aangeboden. Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van Bovag, kopt de voorzet graag in: “In tegenstelling tot consumenten die op eigen houtje een auto importeren, zijn de professionals in staat om systemen in en rondom de auto of het dealernetwerk te raadplegen, waarmee de staat van onderhoud en de juiste kilometerstand geraadpleegd kan worden. Ik adviseer iedereen die import overweegt eerst even bij een Bovag-bedrijf te informeren. Een kat in de zak is immers snel gekocht.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Onderzoek: 1 op 10 Duitse importauto’s heeft teruggedraaide teller | Automotive Online

Onderzoek: 1 op 10 Duitse importauto’s heeft teruggedraaide teller

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In de helft van de gevallen werd de kilometerteller dit 10 duizend tot 50 duizend kilometer lager gezet dan het werkelijk gereden aantal kilometers, in 20 procent van de gevallen ging de teller nog verder terug.

Nederland doet al jaren verwoede pogingen om tellerfraude uit te bannen, maar blijkt daarbij veel hinder te ondervinden van vooral de import uit Duitsland. Meer dan de helft van de geïmporteerde occasions komt bij onze Oosterburen vandaan. Uit onderzoek van de Vereniging Aanpak Tellerfraude op 5.218 importauto’s uit Duitsland, blijkt dat bij 21,6 procent van deze importvoertuigen waarschijnlijk sprake is van tellermanipulatie. Bij 10,7 procent is dit eenduidig vastgesteld op basis van tellerstanden, in de overige gevallen gaat het om gerede twijfel.Lees ook het artikel ‘Tellerfraude: samenwerking Duitsland dringend nodig’

Economische schade

De tellerstand is bij deze auto’s vergeleken met andere bronnen, zoals keuringsrapporten en dealermanagementsystemen. De economische schade van Duitse auto’s met teruggedraaide teller wordt door VAT geschat op jaarlijks 42 miljoen euro. Onder andere de onderhoudskosten vallen vaak hoger uit dan verwacht en de auto is zelf minder waard dan wat er voor is betaald.

De fraudeurs gebruiken een digitaal apparaat met touchscreen en bijbehorende software, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee wordt de kilometerstand van deze importauto’s op een lagere stand gezet. In de helft van de gevallen was dit 10 duizend tot 50 duizend kilometer lager dan het werkelijk gereden aantal kilometers, in 20 procent van de gevallen ging de teller nog verder terug. De gemiddelde schade voor de consument bij het kopen van een auto met een gemanipuleerde tellerstand bedraagt 1.500 euro.

Zelf checken

Martin Huisman, voorzitter van VAT, deelde onlangs tijdens het Remarketing Event al enkele voorlopige conclusies van het onderzoek, om de branche op te roepen goed na te denken met wie zaken wordt gedaan omdat tellerfraude anders in stand blijft. Consumenten wordt opgeroepen om bij aankoop van een auto uit het buitenland zelf de tellerstand te checken.

Nederland en België lopen in Europa voorop als het gaat om de aanpak van tellerfraude. Het Europees Parlement heeft de Europese lidstaten onlangs opgeroepen om maatregelen tegen tellerfraude te nemen en de Europese Commissie verzocht de mogelijkheden voor een Europese tellerdatabase te onderzoeken. In Nederland is de fraude teruggebracht van 48 procent van alle importauto’s in 1991 tot 2,75 procent in 2018.

‘Verontrust’

RAI Vereniging geeft deze ochtend in een statement aan “verontrust” te zijn over de resultaten uit het onderzoek. “Dit onderzoek toont eens te meer aan dat de almaar stijgende parallelimport van gebruikte auto’s naar Nederland tot verstoring van de binnenlandse markt leidt en het vertrouwen van de consument ernstig kan schaden. Afgelopen jaar werden meer dan 100.000 auto’s uit Duitsland geïmporteerd. Dat betekent dat circa 20.000 auto’s een onbetrouwbare kilometerstand heeft, maar mogelijk nog meer”, stelt voorzitter Steven van Eijck.

Autobranchevereniging Bovag viel iets anders op: dat de auto’s waarbij een ondeugdelijke tellerstand werd geconstateerd, in geen enkel geval door een Bovag-bedrijf werd aangeboden. Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van Bovag, kopt de voorzet graag in: “In tegenstelling tot consumenten die op eigen houtje een auto importeren, zijn de professionals in staat om systemen in en rondom de auto of het dealernetwerk te raadplegen, waarmee de staat van onderhoud en de juiste kilometerstand geraadpleegd kan worden. Ik adviseer iedereen die import overweegt eerst even bij een Bovag-bedrijf te informeren. Een kat in de zak is immers snel gekocht.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.