RAI wil Nederland als proefland voor ‘smart pricing’
Uit een literatuurstudie van het CPB bleek vorige maand dat de invoering van kilometerheffing lastig is, maar wel effectief in filebestrijding.
RAI Vereniging pleit voor de inzet van ‘smart pricing’, waarbij alle vormen van vervoer worden betaald naar gebruik, met extra heffingen in de spits en lagere tarieven voor emissievrije voertuigen. “Op termijn moeten alle autobelastingen gewoon omlaag”, aldus Van Eijck in het magazine Go Mobility.
De branchevereniging roept de overheid op om daarbij meer te investeren in infrastructuur. Het monitoren van vervoersverenigingen hoeft volgens Van Eijck niet duur te zijn. “Het is een misverstand dat de invoering van smart pricing hoge extra investeringen in infra zou vergen, want via ICT zijn alle verkeersstromen eenvoudig te volgen.”
De voorganger van Van Eijck bij RAI Vereniging, Roelf de Boer, riep bij zijn afscheid ook op de plannen voor `betalen naar gebruik` af te stoffen.
Plannen voor waren vergevorderd onder Balkenende IV maar sneuvelden met het vallen van het kabinet. Eind vorig jaar bleek uit een onderzoek dat kilometerbetalen nodig is om klimaatdoelen te halen.