‘Audi Q5 smeriger na software-update’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor de update stootte de auto 180 milligram stikstof per kilometer uit (10,6 procent boven de stikstofnorm). Na de software-update was van tenminste één type Q5 25 procent smeriger dan de toegestane norm.

Dit blijkt volgens het Financieel Dagblad uit tests van de Italiaanse consumentenclub Altroconsumo. Klaus Müller, directeur van de Duitse consumentenorganisatie VZVB, eist volgens Zeit Online van de Duitse overheid dat gerepareerde dieselschandaalauto’s uitgebreid en onafhankelijk gecontroleerd worden. De resultaten van de Altroconsumo-test zijn volgens Müller zorgwekkend.

Onacceptabel
Een reparatie of software-update die tot 13,3 procent meer stikstofuitstoot leidt, is volgens VZVB onacceptabel. Vooral omdat Volkswagen Groep volgens Müller geen garantie wil geven op gerepareerde motoren van Volkswagens, Audi’s, Seats en Skoda’s.

Volgens VZVB moet de Duitse verkeersautoriteit Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), ook wel de Duitse RDW genoemd, de onafhankelijke controles uit gaan voeren en de middelen daarvoor krijgen. Als uit de tests blijkt dat de stikstofuitstoot daadwerkelijk te hoog is, moeten alle auto’s opnieuw naar de garage. Alleen al in Duitsland gaat het om 800 duizend auto’s.

Volkswagen Groep heeft in de Verenigde Staten 15 miljard dollar gereserveerd voor het terugkopen en repareren van auto’s en compensatie van het waardeverlies.

We hebben Volkswagen Nederland om een reactie gevraagd. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Audi Q5 smeriger na software-update’ | Automotive Online

‘Audi Q5 smeriger na software-update’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor de update stootte de auto 180 milligram stikstof per kilometer uit (10,6 procent boven de stikstofnorm). Na de software-update was van tenminste één type Q5 25 procent smeriger dan de toegestane norm.

Dit blijkt volgens het Financieel Dagblad uit tests van de Italiaanse consumentenclub Altroconsumo. Klaus Müller, directeur van de Duitse consumentenorganisatie VZVB, eist volgens Zeit Online van de Duitse overheid dat gerepareerde dieselschandaalauto’s uitgebreid en onafhankelijk gecontroleerd worden. De resultaten van de Altroconsumo-test zijn volgens Müller zorgwekkend.

Onacceptabel
Een reparatie of software-update die tot 13,3 procent meer stikstofuitstoot leidt, is volgens VZVB onacceptabel. Vooral omdat Volkswagen Groep volgens Müller geen garantie wil geven op gerepareerde motoren van Volkswagens, Audi’s, Seats en Skoda’s.

Volgens VZVB moet de Duitse verkeersautoriteit Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), ook wel de Duitse RDW genoemd, de onafhankelijke controles uit gaan voeren en de middelen daarvoor krijgen. Als uit de tests blijkt dat de stikstofuitstoot daadwerkelijk te hoog is, moeten alle auto’s opnieuw naar de garage. Alleen al in Duitsland gaat het om 800 duizend auto’s.

Volkswagen Groep heeft in de Verenigde Staten 15 miljard dollar gereserveerd voor het terugkopen en repareren van auto’s en compensatie van het waardeverlies.

We hebben Volkswagen Nederland om een reactie gevraagd. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.