RAI afdeling Auto’s trekt ten strijde tegen ‘merkbeurt-campagnes’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ook wordt er momenteel onderzoek gedaan naar andere aanbieders met vergelijkbare publiciteitscampagnes. De eerste slag is in ieder geval geslagen, vinden ze bij RAI Vereniging Afdeling Auto`s, waarin de auto-importeurs zijn verenigd. “Samen met een aantal autofabrikanten en -importeurs heeft RAI Vereniging, in samenwerking met advocatenkantoor Houthoff Buruma, met succes bezwaar gemaakt tegen de recente Kwik-Fit campagne over de merkenbeurt”, aldus De Geus.

In de campagne claimde Kwik-Fit dat de merkenbeurt bij de keten 30 procent goedkoper is dan bij de merkdealer, maar dat is niet altijd het geval. Arjan van der Meer, marketingmanager van Kwik-Fit, bevestigt dat de campagne wordt aangepast. “Toen we de claim lanceerden klopte hij ook, maar de laatste tijd ontvingen we inderdaad wel wat reacties dat het verschil niet altijd op die 30 procent lag. We zijn ook in een volgende fase van de campagne beland; die starten we volgend jaar.”

Naar de rechter
De Geus vertelt dat de afdeling Auto’s overwoog om naar de rechter te stappen, maar zegt blij te zijn dat dit uiteindelijk niet nodig is. “In eerste instantie meende Kwik-Fit aan juridische maatregelen te kunnen ontkomen door haar campagne te wijzigen en te stellen dat de door haar uitgevoerde merkenbeurt tot 30 procent goedkoper is (in eerste instantie was het nog tot 45% voordeel, red) dan die van de merkdealer en het gebruik van de beeldmerken te staken. Daarmee namen we geen genoegen. De importeurs vinden dat het gebruik van hun woordmerken in combinatie met het begrip onderhoudsbeurt ten onrechte de suggestie wekte dat de door Kwik-Fit uitgevoerde onderhoudsbeurten exact gelijk waren aan die van het merk. Dat is vaak niet het geval”, aldus De Geus.

Ook andere aanbieders
RAI Vereniging afdeling Auto’s is blij met het resultaat. “Concurrentie tussen het merkkanaal en fastfitters is prima, maar er moet wel eerlijk worden gecommuniceerd”, vindt De Geus. Op dit moment wordt nog onderzoek gedaan naar andere aanbieders met vergelijkbare publiciteitscampagnes. Onder meer Profile Car & Tyreservice adverteert op zijn website met een merkbeurt. Of de auto-importeurs ook deze keten op de korrel hebben, wilde De Geus niet bevestigen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

RAI afdeling Auto’s trekt ten strijde tegen ‘merkbeurt-campagnes’ | Automotive Online

RAI afdeling Auto’s trekt ten strijde tegen ‘merkbeurt-campagnes’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ook wordt er momenteel onderzoek gedaan naar andere aanbieders met vergelijkbare publiciteitscampagnes. De eerste slag is in ieder geval geslagen, vinden ze bij RAI Vereniging Afdeling Auto`s, waarin de auto-importeurs zijn verenigd. “Samen met een aantal autofabrikanten en -importeurs heeft RAI Vereniging, in samenwerking met advocatenkantoor Houthoff Buruma, met succes bezwaar gemaakt tegen de recente Kwik-Fit campagne over de merkenbeurt”, aldus De Geus.

In de campagne claimde Kwik-Fit dat de merkenbeurt bij de keten 30 procent goedkoper is dan bij de merkdealer, maar dat is niet altijd het geval. Arjan van der Meer, marketingmanager van Kwik-Fit, bevestigt dat de campagne wordt aangepast. “Toen we de claim lanceerden klopte hij ook, maar de laatste tijd ontvingen we inderdaad wel wat reacties dat het verschil niet altijd op die 30 procent lag. We zijn ook in een volgende fase van de campagne beland; die starten we volgend jaar.”

Naar de rechter
De Geus vertelt dat de afdeling Auto’s overwoog om naar de rechter te stappen, maar zegt blij te zijn dat dit uiteindelijk niet nodig is. “In eerste instantie meende Kwik-Fit aan juridische maatregelen te kunnen ontkomen door haar campagne te wijzigen en te stellen dat de door haar uitgevoerde merkenbeurt tot 30 procent goedkoper is (in eerste instantie was het nog tot 45% voordeel, red) dan die van de merkdealer en het gebruik van de beeldmerken te staken. Daarmee namen we geen genoegen. De importeurs vinden dat het gebruik van hun woordmerken in combinatie met het begrip onderhoudsbeurt ten onrechte de suggestie wekte dat de door Kwik-Fit uitgevoerde onderhoudsbeurten exact gelijk waren aan die van het merk. Dat is vaak niet het geval”, aldus De Geus.

Ook andere aanbieders
RAI Vereniging afdeling Auto’s is blij met het resultaat. “Concurrentie tussen het merkkanaal en fastfitters is prima, maar er moet wel eerlijk worden gecommuniceerd”, vindt De Geus. Op dit moment wordt nog onderzoek gedaan naar andere aanbieders met vergelijkbare publiciteitscampagnes. Onder meer Profile Car & Tyreservice adverteert op zijn website met een merkbeurt. Of de auto-importeurs ook deze keten op de korrel hebben, wilde De Geus niet bevestigen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.