Test de Tester deel 9: het oordeel van Iwan Kennis

Redactie Redactie
• Laatste update:

Würth Wow IQ150
Iwan gebruikte de Würth Wow! IQ150 voor een Opel Corsa D uit 2009 (Z13DTH). Bij deze auto moest het stuurapparaat van de automatische Easytronic versnellingsbak worden geprogrammeerd. Het lukte Kennis niet met de Würth. “De Easytronic is niet benaderbaar door een tekortkoming in het testapparaat.” Om die reden voldeed deze tester niet aan zijn verwachtingen. Bij een oudere Corsa (Z12XE Benzine 2001) met dezelfde transmissie waarvan de koppeling ontlucht moest worden, lukte het wel. 

Eindoordeel: “Zaken als bepaalde software updates of specifieke coderingen kunnen niet met deze tester. Dit zijn werkzaamheden die ik vaak doe. Vandaar dat deze tester niet geschikt is voor mij. Het is echter wel een tester met veel mogelijkheden en een makkelijke bediening. Vandaar dat ik denk dat veel bedrijven hiermee heel goed kunnen werken. Het is een testkast met brede dekking.”

Bekijk alle reviews van de Wurth Wow!

 

Snap-on Modis Ultra
Bij een Volvo XC90 uit 2008 (2.4 D5244T5) regenereerde Iwan het roetfilter, waarbij hij positief verrast was door de uitleg van de tester over het proces. Vervolgens benaderde hij probleemloos de motorregeleenheid en de regeleenheden van de abs/esp, airbag, centrale-elektronica en comfortsystemen. Hij kon hiervan ook de foutgeheugens uitlezen. Bij de regeleenheid van de verwarming en airco lukte dat niet.

Eindoordeel: “Geschikt voor gebruik in mijn eigen bedrijf en ik zou hem waarschijnlijk aanbevelen bij collega’s. De tester werkt lekker snel en makkelijk. Dat is handig voor algemeen gebruik. Veel extra functies, al vind ik het scherm wat klein voor een duidelijke scopemeting.”

Bekijk alle reviews van de Snap-on Modis Ultra.

 

Autocom CDP+ Cars
Met de Autocom waagde Iwan een poging om het remsysteem van een Nissan Note 1.4 benzine uit 2006 te ontluchten. Het benaderen van de ABS/ESP regeleenheid was geen probleem en ook het uitlezen van het foutgeheugen ging vlekkeloos. Het ontluchten zelf kreeg hij echter niet voor elkaar met deze tester. Verder gebruikte hij de Autocom voor het uitlezen van de robotbakken van een Opel Corsa D en een Ford Fusion. Bij de eerste ging dat goed, maar bij de Ford lukte het niet.

Eindoordeel: “Aan te bevelen en geschikt voor algemene taken binnen ons bedrijf. De mogelijkheden verbazen me soms en de simpele lay-out is prettig. Er is soms iets meer diepgang gewenst bij Franse merken.”

Bekijk alle reviews van de Autocom CDP+ Cars.

 

Delphi DS650E
Een Opel Astra H (z16XEP) Benzine uit 2004 werd aangesloten op de Delphi-tester voor het ontluchten van de remmen en het uitlezen van een aantal regeleenheden. Het ontluchten van de abs-unit was helaas niet mogelijk, maar de Easytronic versnellingsbak, waar veel andere testers moeite mee hebben, was geen probleem.

Eindoordeel: “Ook hier kunnen sommige software updates en specifieke coderingen problemen opleveren. Het is desondanks een tester met veel mogelijkheden en makkelijke bediening. Hij lijkt me geschikt voor veel bedrijven , ook omdat hij een brede dekking biedt.”

Bekijk alle reviews van de Delphi DS650E.

 

Hanatech Multiscan
Kennis kon met deze tester probleemloos een groot aantal regeleenheden benaderen en de foutcodes uitlezen van onder meer een Chrysler Voyager, Peugeot 406 en Opel Astra G. Nadeel is wel dat de status van de foutcode niet beschikbaar is en de tester geen ondersteuning biedt bij de aangetroffen foutcodes, zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing.

Eindoordeel: “Deze tester heeft als sterke kant de Aziatische en Amerikaanse automerken. Wij hebben zelf voor de Aziaten al de G-scan. De Amerikanen komen niet zo vaak voor. Voor iemand die een tester zoekt naast een multitester en die dergelijke merken wil kunnen bedienen, is dit een mooie uitbreiding.”

Bekijk alle reviews van de Hanatech Multiscan.

 

Hella Gutmann Mega Macs PC
De abs/esp regeleenheid van een Volvo V70 uit 2001 is met de Hella wel te benaderen en uit te lezen, maar er staat geen beschrijving bij de foutcode. Bij het opvragen van meetwaarden geeft de tester een foutmelding. Het lukte wel om bij een Volkswagen Golf IV AGV uit 2001 het gasklephuis in te leren.

Eindoordeel: “Ik vind de tester breed inzetbaar, maar ik zou hem als universele testkast alleen aanraden als de vervelende menustructuur veranderd wordt. Het is heel erg lastig en omslachtig om niet te kunnen switchen tussen live data, foutcodes en actuatoren binnen een ecu. Je moet dan steeds opnieuw alles kiezen.“

Bekijk alle reviews van de Hella Gutmann Mega Macs PC.

Iwan Kennis is diagnose-expert bij universeel autobedrijf Wout Bouman in Wijk en Aalburg, bekijk hier het volledige profiel van Iwan Kennis. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de Tester deel 9: het oordeel van Iwan Kennis | Automotive Online

Test de Tester deel 9: het oordeel van Iwan Kennis

Redactie Redactie
• Laatste update:

Würth Wow IQ150
Iwan gebruikte de Würth Wow! IQ150 voor een Opel Corsa D uit 2009 (Z13DTH). Bij deze auto moest het stuurapparaat van de automatische Easytronic versnellingsbak worden geprogrammeerd. Het lukte Kennis niet met de Würth. “De Easytronic is niet benaderbaar door een tekortkoming in het testapparaat.” Om die reden voldeed deze tester niet aan zijn verwachtingen. Bij een oudere Corsa (Z12XE Benzine 2001) met dezelfde transmissie waarvan de koppeling ontlucht moest worden, lukte het wel. 

Eindoordeel: “Zaken als bepaalde software updates of specifieke coderingen kunnen niet met deze tester. Dit zijn werkzaamheden die ik vaak doe. Vandaar dat deze tester niet geschikt is voor mij. Het is echter wel een tester met veel mogelijkheden en een makkelijke bediening. Vandaar dat ik denk dat veel bedrijven hiermee heel goed kunnen werken. Het is een testkast met brede dekking.”

Bekijk alle reviews van de Wurth Wow!

 

Snap-on Modis Ultra
Bij een Volvo XC90 uit 2008 (2.4 D5244T5) regenereerde Iwan het roetfilter, waarbij hij positief verrast was door de uitleg van de tester over het proces. Vervolgens benaderde hij probleemloos de motorregeleenheid en de regeleenheden van de abs/esp, airbag, centrale-elektronica en comfortsystemen. Hij kon hiervan ook de foutgeheugens uitlezen. Bij de regeleenheid van de verwarming en airco lukte dat niet.

Eindoordeel: “Geschikt voor gebruik in mijn eigen bedrijf en ik zou hem waarschijnlijk aanbevelen bij collega’s. De tester werkt lekker snel en makkelijk. Dat is handig voor algemeen gebruik. Veel extra functies, al vind ik het scherm wat klein voor een duidelijke scopemeting.”

Bekijk alle reviews van de Snap-on Modis Ultra.

 

Autocom CDP+ Cars
Met de Autocom waagde Iwan een poging om het remsysteem van een Nissan Note 1.4 benzine uit 2006 te ontluchten. Het benaderen van de ABS/ESP regeleenheid was geen probleem en ook het uitlezen van het foutgeheugen ging vlekkeloos. Het ontluchten zelf kreeg hij echter niet voor elkaar met deze tester. Verder gebruikte hij de Autocom voor het uitlezen van de robotbakken van een Opel Corsa D en een Ford Fusion. Bij de eerste ging dat goed, maar bij de Ford lukte het niet.

Eindoordeel: “Aan te bevelen en geschikt voor algemene taken binnen ons bedrijf. De mogelijkheden verbazen me soms en de simpele lay-out is prettig. Er is soms iets meer diepgang gewenst bij Franse merken.”

Bekijk alle reviews van de Autocom CDP+ Cars.

 

Delphi DS650E
Een Opel Astra H (z16XEP) Benzine uit 2004 werd aangesloten op de Delphi-tester voor het ontluchten van de remmen en het uitlezen van een aantal regeleenheden. Het ontluchten van de abs-unit was helaas niet mogelijk, maar de Easytronic versnellingsbak, waar veel andere testers moeite mee hebben, was geen probleem.

Eindoordeel: “Ook hier kunnen sommige software updates en specifieke coderingen problemen opleveren. Het is desondanks een tester met veel mogelijkheden en makkelijke bediening. Hij lijkt me geschikt voor veel bedrijven , ook omdat hij een brede dekking biedt.”

Bekijk alle reviews van de Delphi DS650E.

 

Hanatech Multiscan
Kennis kon met deze tester probleemloos een groot aantal regeleenheden benaderen en de foutcodes uitlezen van onder meer een Chrysler Voyager, Peugeot 406 en Opel Astra G. Nadeel is wel dat de status van de foutcode niet beschikbaar is en de tester geen ondersteuning biedt bij de aangetroffen foutcodes, zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing.

Eindoordeel: “Deze tester heeft als sterke kant de Aziatische en Amerikaanse automerken. Wij hebben zelf voor de Aziaten al de G-scan. De Amerikanen komen niet zo vaak voor. Voor iemand die een tester zoekt naast een multitester en die dergelijke merken wil kunnen bedienen, is dit een mooie uitbreiding.”

Bekijk alle reviews van de Hanatech Multiscan.

 

Hella Gutmann Mega Macs PC
De abs/esp regeleenheid van een Volvo V70 uit 2001 is met de Hella wel te benaderen en uit te lezen, maar er staat geen beschrijving bij de foutcode. Bij het opvragen van meetwaarden geeft de tester een foutmelding. Het lukte wel om bij een Volkswagen Golf IV AGV uit 2001 het gasklephuis in te leren.

Eindoordeel: “Ik vind de tester breed inzetbaar, maar ik zou hem als universele testkast alleen aanraden als de vervelende menustructuur veranderd wordt. Het is heel erg lastig en omslachtig om niet te kunnen switchen tussen live data, foutcodes en actuatoren binnen een ecu. Je moet dan steeds opnieuw alles kiezen.“

Bekijk alle reviews van de Hella Gutmann Mega Macs PC.

Iwan Kennis is diagnose-expert bij universeel autobedrijf Wout Bouman in Wijk en Aalburg, bekijk hier het volledige profiel van Iwan Kennis. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.