Duitsland grijpt terug op tailpipe-meting bij apk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op dit moment hanteert Duitsland voor zijn Hauptuntersuchung (Duitse APK) net als Nederland de regel dat auto’s vanaf bouwjaar 2006 uitgelezen kunnen worden en pas bij een foutmelding of twijfel er een meting wordt gedaan aan de uitlaatpijp, net als bij auto’s van voor 2006.

Omdat de OBD-check volgens de Duitse autobranche en overheid ruimte laat om te frauderen, bijvoorbeeld door bij diesels het roetfilter te verwijderen en uit te programmeren, wordt nu teruggegrepen op de tailpipemeting. Ook in Nederland gaan steeds meer stemmen op om voor alle auto’s weer te gaan meten aan de uitlaat.

In Duitsland gaat het nog om een wetsvoorstel dat moet worden goedgekeurd.

Volgens de Duitse branchevereniging voor autobedrijven ZDK moet op dit moment bij 15 procent van de onderzochte OBD-voertuigen een aanvullende meting worden gedaan. Duitsland kent 36 duizend keurstations die per jaar samen circa 24 miljoen emissietests doen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Duitsland grijpt terug op tailpipe-meting bij apk | Automotive Online

Duitsland grijpt terug op tailpipe-meting bij apk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op dit moment hanteert Duitsland voor zijn Hauptuntersuchung (Duitse APK) net als Nederland de regel dat auto’s vanaf bouwjaar 2006 uitgelezen kunnen worden en pas bij een foutmelding of twijfel er een meting wordt gedaan aan de uitlaatpijp, net als bij auto’s van voor 2006.

Omdat de OBD-check volgens de Duitse autobranche en overheid ruimte laat om te frauderen, bijvoorbeeld door bij diesels het roetfilter te verwijderen en uit te programmeren, wordt nu teruggegrepen op de tailpipemeting. Ook in Nederland gaan steeds meer stemmen op om voor alle auto’s weer te gaan meten aan de uitlaat.

In Duitsland gaat het nog om een wetsvoorstel dat moet worden goedgekeurd.

Volgens de Duitse branchevereniging voor autobedrijven ZDK moet op dit moment bij 15 procent van de onderzochte OBD-voertuigen een aanvullende meting worden gedaan. Duitsland kent 36 duizend keurstations die per jaar samen circa 24 miljoen emissietests doen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.