Nieuwe Automotive Werkplaats: grijze haren van het kennisniveau
De leeftijd van werknemers in de autobranche is gemiddeld lager dan die van de totale Nederlandse beroepsbevolking. Bovendien trekt sinds 2015 het aantal jonge werknemers die als automonteur op niveau 2 of hoger willen instromen weer aan. Dat constateert beleidsmedewerker Edgar Rijsbaarman van het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (Oomt). En wie van zo’n opleiding afkomt, zal weinig moeite hebben om een vaste baan te vinden als autotechnicus. Maar dan begint het, de kennis die de nieuwkomers meenemen uit hun opleiding blijkt zo snel te verouderen dat werknemers zich continu moeten blijven ontwikkelen. Aan werkgevers de taak om dat mogelijk te maken.
In het dossier Training & Opleiding brengen we de problemen en oplossingen in kaart. Verder kijken we naar de toegevoegde waarde van producttrainingen en breekt Autoniveau-directeur Ruud Beukers in zijn column een lans voor eerlijk factureren, niet alleen voor de klant.
Vaste Automotive Werkplaats ingrediënten als de diagnosecase van Asim Saglam ontbreken ook in het februarinummer niet. We brengen een bezoek aan de werkplaats van Autoservice De Kemp in IJsselstein en zetten de nieuwe Seat Ateca op de brug bij Auto Nol in Nijkerk.
Verder een verslag van het fabrieksbezoek aan hefbruggenbouwer Autopstenhoj in Duitsland. In de dertiende aflevering van Test de Tester geeft Wegenwacht Remko Kalbfleisch zijn mening over de Delphi DS650E, de Autocom CDP+cars en de Snap-on Modis Ultra.
Het hele artikel over vergrijzing en de rest van Automotive Werkplaats 2 is hier te lezen.