Daimler: recall 134 duizend auto’s om R134a

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit meldt de Duitse website KFZ-betrieb. Een woordvoerder van Daimler heeft gezegd dat ze niet van plan zijn om de auto’s naar de garage terug te halen. “We hebben hier bezwaar tegen ingediend.”

De terugroepactie betreft modellen variërend van de Mercedes-Benz A tot SL-Klasse die in de eerste helft van 2013 geproduceerd zijn. De terugroepactie kan volgens KFZ-betrieb enkelen honderden miljoenen euro’s gaan kosten.

‘R1234yf levensgevaarlijk’

Daimler weigert al sinds 2012 om koudemiddel R1234yf te gebruiken omdat het levensgevaarlijk zou zijn. Om het oude koudemiddel te kunnen blijven gebruiken slaagde Mercedes-Benz er bij onder andere de A- B- en SL-Klasse in om nieuwe auto’s oude typegoedkeuringen te geven.

Ook Mazda, Hyundai en Kia deden het nieuwe koudemiddel in de ban. Onder meer Mazda bouwde de R1234yf systemen zelfs terug naar R134a.

De EU heeft verschillende keren gedreigd met maatregelen tegen autofabrikanten die het oude koudemiddel bleven gebruiken. In de tussentijd heeft KBA tests laten uitvoeren en is gebleken dat R1234yf veilig is.  

Daimler heeft in 2013 aangekondigd dat ze dit jaar voor alle autoairco’s CO2 willen gebruiken.   

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Daimler: recall 134 duizend auto’s om R134a | Automotive Online

Daimler: recall 134 duizend auto’s om R134a

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit meldt de Duitse website KFZ-betrieb. Een woordvoerder van Daimler heeft gezegd dat ze niet van plan zijn om de auto’s naar de garage terug te halen. “We hebben hier bezwaar tegen ingediend.”

De terugroepactie betreft modellen variërend van de Mercedes-Benz A tot SL-Klasse die in de eerste helft van 2013 geproduceerd zijn. De terugroepactie kan volgens KFZ-betrieb enkelen honderden miljoenen euro’s gaan kosten.

‘R1234yf levensgevaarlijk’

Daimler weigert al sinds 2012 om koudemiddel R1234yf te gebruiken omdat het levensgevaarlijk zou zijn. Om het oude koudemiddel te kunnen blijven gebruiken slaagde Mercedes-Benz er bij onder andere de A- B- en SL-Klasse in om nieuwe auto’s oude typegoedkeuringen te geven.

Ook Mazda, Hyundai en Kia deden het nieuwe koudemiddel in de ban. Onder meer Mazda bouwde de R1234yf systemen zelfs terug naar R134a.

De EU heeft verschillende keren gedreigd met maatregelen tegen autofabrikanten die het oude koudemiddel bleven gebruiken. In de tussentijd heeft KBA tests laten uitvoeren en is gebleken dat R1234yf veilig is.  

Daimler heeft in 2013 aangekondigd dat ze dit jaar voor alle autoairco’s CO2 willen gebruiken.   

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.