Infiniti neemt motor in productie met variabele compressie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nissan presenteerde de motor eind vorig jaar op de Paris Motor Show. In de geavanceerde VC-T motor zit volgens de fabrikant 20 jaar ontwikkeling.

De VC-T motor is een viercilinder 2.0-liter turbobenzinemotor. Door de slag van de zuigers te veranderen, varieert de compressieverhouding van 8:1 voor hoog vermogen naar 14:1 voor minder vermogen. De motorregeleenheid stuurt het variabele compressiesysteem aan. De regeleenheid bepaalt op basis van de rijomstandigheden de optimale compressieverhouding.

Zuinig, schoon en modulair

Download hier de technische afbeelding.

  1. Als er een andere compressieverhouding nodig is, wordt de Harmonic Drive aangestuurd en roteert
  2. De Harmonic Drive bedient op zijn beurt de Actuator Arm die Control Shaft bedient
  3. Als de Control Shaft roteert, kantelt de Multi-link
  4. Door de Multi-link meer of minder te kantelen wordt de slag of hoogte van de zuiger en dus de compressieverhouding bepaalt

Infiniti claimt dat de VC-T motor met variabele compressie minder brandstof verbruikt, een lagere uitstoot heeft, minder geluid produceert en minder trilt dan vergelijkbare conventionele diesel- en benzinemotoren zonder variabele compressie. Ook is de motor volgens Infiniti compacter en lichter geworden dan vergelijkbare motoren.

De 2.0 VC-T is een modulaire basismotor die ook in andere configuraties met meer of minder cilinderinhoud en cilinders gebouwd kan worden. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Infiniti neemt motor in productie met variabele compressie | Automotive Online

Infiniti neemt motor in productie met variabele compressie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nissan presenteerde de motor eind vorig jaar op de Paris Motor Show. In de geavanceerde VC-T motor zit volgens de fabrikant 20 jaar ontwikkeling.

De VC-T motor is een viercilinder 2.0-liter turbobenzinemotor. Door de slag van de zuigers te veranderen, varieert de compressieverhouding van 8:1 voor hoog vermogen naar 14:1 voor minder vermogen. De motorregeleenheid stuurt het variabele compressiesysteem aan. De regeleenheid bepaalt op basis van de rijomstandigheden de optimale compressieverhouding.

Zuinig, schoon en modulair

Download hier de technische afbeelding.

  1. Als er een andere compressieverhouding nodig is, wordt de Harmonic Drive aangestuurd en roteert
  2. De Harmonic Drive bedient op zijn beurt de Actuator Arm die Control Shaft bedient
  3. Als de Control Shaft roteert, kantelt de Multi-link
  4. Door de Multi-link meer of minder te kantelen wordt de slag of hoogte van de zuiger en dus de compressieverhouding bepaalt

Infiniti claimt dat de VC-T motor met variabele compressie minder brandstof verbruikt, een lagere uitstoot heeft, minder geluid produceert en minder trilt dan vergelijkbare conventionele diesel- en benzinemotoren zonder variabele compressie. Ook is de motor volgens Infiniti compacter en lichter geworden dan vergelijkbare motoren.

De 2.0 VC-T is een modulaire basismotor die ook in andere configuraties met meer of minder cilinderinhoud en cilinders gebouwd kan worden. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.