Autobedrijven noteren recordaantal onderhoudsmomenten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Uit de Bovag-RAI Aftersales Monitor 2016 blijkt onder meer dat de omzet in de Nederlandse aftermarket in 2016 een omzet realiseerde van iets meer dan 3,8 miljard euro. In 2015 was dit met 3,5 miljard een fractie lager.

Bart van Hulst van universeel autobedrijf Car Service Center in Raamsdonksveer ziet het aantal werkplaatsbezoeken ook toenemen. “De recessie is nog wel voelbaar, maar we hebben op dit moment meer werk dan ooit. Je ziet ook dat mensen makkelijker grotere reparaties uit laten voeren.” De wachttijden nemen bij Car Service Center niet toe. Van Hulst: “Die proberen we altijd zo kort mogelijk te houden.” Op de vraag hoe hij dit doet antwoord Van Hulst dat er in zijn bedrijf op die momenten nog harder gewerkt wordt.

Uitgesteld werk nu aan de beurt

Autoservice de Wit in Bergeijk ziet de hoeveelheid werk ook toenemen. “Wat eerst niet kon en op de lange baan geschoven werd omdat het te duur of niet echt nodig was, mogen we nu wel doen”, aldus Paul de Wit. “We verrichten ook steeds meer uitgesteld werk, zoals het oplossen van vervuiling van de EGR. Sommige klanten namen het brandende waarschuwingslampje voor lief, maar willen nu toch dat het opgelost wordt. En waar eerst alleen remblokken vernieuwd mochten worden, mogen nu ook weer schijven vervangen worden ook als de oude nog even mee kunnen.”

De wachttijden dreigen hierdoor wel iets langer te worden bij De Wit. “Maar dat vangen we op door meer uren te werken en zo efficiënt mogelijk te plannen.”

Omzet universelen stijgt het meest

Universele autobedrijven zagen hun omzet met een toename van 14 procent in 2016 het meest stijgen. Merkdealers bleven met een stijging van 5 procent ten opzichte van 2015 onder de branchegemiddelde stijging van 9 procent. Periodiek onderhoud in combinatie met de apk is goed voor 21 procent van de onderhoudsmomenten en 34 procent  van de omzet. 

Van Hulst draait gemiddeld 10 tot 15 uren per week meer. Het aantal facturen is met 671 in de eerste vier maanden van dit jaar met sinds afgelopen januari één monteur minder ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar met 667. In 2015 maakte Van Hulst de eerste vier maanden 632 facturen. Van Hulst merkt wel op dat hij ook klanten met meerdere auto’s heeft, maar die maar één factuur krijgen. “Het aantal doorgangen is dus hoger dan het aantal facturen.”    

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autobedrijven noteren recordaantal onderhoudsmomenten | Automotive Online

Autobedrijven noteren recordaantal onderhoudsmomenten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Uit de Bovag-RAI Aftersales Monitor 2016 blijkt onder meer dat de omzet in de Nederlandse aftermarket in 2016 een omzet realiseerde van iets meer dan 3,8 miljard euro. In 2015 was dit met 3,5 miljard een fractie lager.

Bart van Hulst van universeel autobedrijf Car Service Center in Raamsdonksveer ziet het aantal werkplaatsbezoeken ook toenemen. “De recessie is nog wel voelbaar, maar we hebben op dit moment meer werk dan ooit. Je ziet ook dat mensen makkelijker grotere reparaties uit laten voeren.” De wachttijden nemen bij Car Service Center niet toe. Van Hulst: “Die proberen we altijd zo kort mogelijk te houden.” Op de vraag hoe hij dit doet antwoord Van Hulst dat er in zijn bedrijf op die momenten nog harder gewerkt wordt.

Uitgesteld werk nu aan de beurt

Autoservice de Wit in Bergeijk ziet de hoeveelheid werk ook toenemen. “Wat eerst niet kon en op de lange baan geschoven werd omdat het te duur of niet echt nodig was, mogen we nu wel doen”, aldus Paul de Wit. “We verrichten ook steeds meer uitgesteld werk, zoals het oplossen van vervuiling van de EGR. Sommige klanten namen het brandende waarschuwingslampje voor lief, maar willen nu toch dat het opgelost wordt. En waar eerst alleen remblokken vernieuwd mochten worden, mogen nu ook weer schijven vervangen worden ook als de oude nog even mee kunnen.”

De wachttijden dreigen hierdoor wel iets langer te worden bij De Wit. “Maar dat vangen we op door meer uren te werken en zo efficiënt mogelijk te plannen.”

Omzet universelen stijgt het meest

Universele autobedrijven zagen hun omzet met een toename van 14 procent in 2016 het meest stijgen. Merkdealers bleven met een stijging van 5 procent ten opzichte van 2015 onder de branchegemiddelde stijging van 9 procent. Periodiek onderhoud in combinatie met de apk is goed voor 21 procent van de onderhoudsmomenten en 34 procent  van de omzet. 

Van Hulst draait gemiddeld 10 tot 15 uren per week meer. Het aantal facturen is met 671 in de eerste vier maanden van dit jaar met sinds afgelopen januari één monteur minder ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar met 667. In 2015 maakte Van Hulst de eerste vier maanden 632 facturen. Van Hulst merkt wel op dat hij ook klanten met meerdere auto’s heeft, maar die maar één factuur krijgen. “Het aantal doorgangen is dus hoger dan het aantal facturen.”    

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.