BMW: ‘OBD-data is voor werkplaats en niet voor derden’

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Het is in geen geval de bedoeling dat derden de data die door deze interface stroomt gebruiken voor commerciële doeleinden”, aldus Grote tijdens een congres van de Vereniging van Duitse Autofabrikanten (VDA) in Berlijn. De toegang wordt alleen geblokkeerd tijdens het rijden om te voorkomen dat hackers een auto kunnen ‘overnemen’

Volgens website Eenewsautomotive levert de OBD-blokkade een uitdaging op voor derden die de data gebruiken om bijvoorbeeld te controleren hoe er met een auto gereden wordt. Grote stelt dat de OBD ontworpen is voor werkplaatsen. Wanneer BMW de OBD-gaat afsluiten is niet bekend.  Volgens Grote gaat dit stukje bij beetje gebeuren.

De VDA stelt net als de Europese autofabrikantenkoepel voor dat auto’s hun dat naar een neutrale cloudserver sturen vanwaar de data in delen verspreid of afgenomen kan worden. Geïnteresseerde partijen kunnen daarbij wel toegang krijgen tot bepaalde stukjes data. Welke data dat zijn wordt in het voorstel van de VDA door de fabrikant bepaald. De server verdeelt de data onder in vijf categorieën waaronder data voor de verkeersveiligheid, automerk-specifieke diensten, voertuigsysteeminformatie en privacygerelateerde gebruikersdata.

Discussie data-eigendom stopt

Voor de data op de neutrale server in de cloud gelden de dataprincipes: privacy en eerlijke concurrentie. Ook moeten de verschillende dataformats en protocollen van autofabrikanten met diagnoseapparatuur en elkaar kunnen communiceren om controles en updates te kunnen doen en hackers geen kans te geven.

Het voorstel van de VDA is tot stand gekomen in samenwerking met andere, ook niet-Duitse, autofabrikanten waaronder General Motors en Ford Motor Company en wereldwijd werkende automotive onderdelenfabrikanten. Volgens Grote is er nog geen formeel akkoord, dat wordt later dit jaar verwacht.

In december 2016 sloten Europese autofabrikanten en onderdelenleveranciers al een overeenkomst over het delen van door voertuigen verzamelde data met derden. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

BMW: ‘OBD-data is voor werkplaats en niet voor derden’ | Automotive Online

BMW: ‘OBD-data is voor werkplaats en niet voor derden’

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Het is in geen geval de bedoeling dat derden de data die door deze interface stroomt gebruiken voor commerciële doeleinden”, aldus Grote tijdens een congres van de Vereniging van Duitse Autofabrikanten (VDA) in Berlijn. De toegang wordt alleen geblokkeerd tijdens het rijden om te voorkomen dat hackers een auto kunnen ‘overnemen’

Volgens website Eenewsautomotive levert de OBD-blokkade een uitdaging op voor derden die de data gebruiken om bijvoorbeeld te controleren hoe er met een auto gereden wordt. Grote stelt dat de OBD ontworpen is voor werkplaatsen. Wanneer BMW de OBD-gaat afsluiten is niet bekend.  Volgens Grote gaat dit stukje bij beetje gebeuren.

De VDA stelt net als de Europese autofabrikantenkoepel voor dat auto’s hun dat naar een neutrale cloudserver sturen vanwaar de data in delen verspreid of afgenomen kan worden. Geïnteresseerde partijen kunnen daarbij wel toegang krijgen tot bepaalde stukjes data. Welke data dat zijn wordt in het voorstel van de VDA door de fabrikant bepaald. De server verdeelt de data onder in vijf categorieën waaronder data voor de verkeersveiligheid, automerk-specifieke diensten, voertuigsysteeminformatie en privacygerelateerde gebruikersdata.

Discussie data-eigendom stopt

Voor de data op de neutrale server in de cloud gelden de dataprincipes: privacy en eerlijke concurrentie. Ook moeten de verschillende dataformats en protocollen van autofabrikanten met diagnoseapparatuur en elkaar kunnen communiceren om controles en updates te kunnen doen en hackers geen kans te geven.

Het voorstel van de VDA is tot stand gekomen in samenwerking met andere, ook niet-Duitse, autofabrikanten waaronder General Motors en Ford Motor Company en wereldwijd werkende automotive onderdelenfabrikanten. Volgens Grote is er nog geen formeel akkoord, dat wordt later dit jaar verwacht.

In december 2016 sloten Europese autofabrikanten en onderdelenleveranciers al een overeenkomst over het delen van door voertuigen verzamelde data met derden. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.