Ford en PSA roepen duizenden diesels terug om klem

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit bevestigt een woordvoerder van Ford, dat vandaag een nieuwe onderdelenlijn presenteerde, aan het Duitse vakblad kfz-betrieb.

In enkele gevallen voldoet het onderdeel niet aan de gestelde eisen. Als gevolg hiervan kan metaalmoeheid optreden en de klem breken. Dit kan vervolgens leiden tot brandstoflekkage op de behuizing van de sensor. In Duitsland betreft het ruim 63 duizend Ford’s, hoeveel PSA auto’s er in Duitsland terug moeten is niet bekend.

Ford Nederland zegt desgevraagd tegen Automotive dat er in ons land ruim 1.700 auto’s gecontroleerd moeten worden. Van de PSA merken moeten er in Nederland 941 Peugeot’s en 711 Citroën’s een check ondergaan, driekwart van de betroffen wagens is reeds in de werkplaats geweest.  

De klemmen zijn gebruikt bij de tweeliter DW10f-dieselmotor die is gebruikt in onder meer de Ford C-Max, Edge, Focus, Galaxy, Kuga, Mondeo en S-Max. De motor volgde bij PSA in 1998 de XU-motor op en is onder andere toegepast in de Peugeot Boxer en Citroën Jumper bestelwagens. In personenwagens vinden we de viercilinder onder andere terug in de Peugeot 307, 406, 806, 807, 3008 en 5008. Bij Citroën onder meer in de C4 en C5.

Peugeot en Citroën

De DW10f-diesel is ontwikkeld door Ford, Peugeot en Citroën. Auto’s waar de klem van kan breken zijn geproduceerd tussen februari 2014 en juli 2016.

Het controleren van de klem duurt volgens Ford ongeveer tien minuten. Als er een nieuwe klem gemonteerd moet worden, staat de auto ongeveer een half uur in de werkplaats. Voor Peugeot en Citroën is nog geen melding gemaakt in het terugroepregister van de Duitse RDW, de KBA.

In het RDW-terugroepregister is geen melding gemaakt van de terugroepactie omdat het geen zogenoemde veiligheidsactie betreft. De actie loopt sinds januari van dit jaar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Ford en PSA roepen duizenden diesels terug om klem | Automotive Online

Ford en PSA roepen duizenden diesels terug om klem

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit bevestigt een woordvoerder van Ford, dat vandaag een nieuwe onderdelenlijn presenteerde, aan het Duitse vakblad kfz-betrieb.

In enkele gevallen voldoet het onderdeel niet aan de gestelde eisen. Als gevolg hiervan kan metaalmoeheid optreden en de klem breken. Dit kan vervolgens leiden tot brandstoflekkage op de behuizing van de sensor. In Duitsland betreft het ruim 63 duizend Ford’s, hoeveel PSA auto’s er in Duitsland terug moeten is niet bekend.

Ford Nederland zegt desgevraagd tegen Automotive dat er in ons land ruim 1.700 auto’s gecontroleerd moeten worden. Van de PSA merken moeten er in Nederland 941 Peugeot’s en 711 Citroën’s een check ondergaan, driekwart van de betroffen wagens is reeds in de werkplaats geweest.  

De klemmen zijn gebruikt bij de tweeliter DW10f-dieselmotor die is gebruikt in onder meer de Ford C-Max, Edge, Focus, Galaxy, Kuga, Mondeo en S-Max. De motor volgde bij PSA in 1998 de XU-motor op en is onder andere toegepast in de Peugeot Boxer en Citroën Jumper bestelwagens. In personenwagens vinden we de viercilinder onder andere terug in de Peugeot 307, 406, 806, 807, 3008 en 5008. Bij Citroën onder meer in de C4 en C5.

Peugeot en Citroën

De DW10f-diesel is ontwikkeld door Ford, Peugeot en Citroën. Auto’s waar de klem van kan breken zijn geproduceerd tussen februari 2014 en juli 2016.

Het controleren van de klem duurt volgens Ford ongeveer tien minuten. Als er een nieuwe klem gemonteerd moet worden, staat de auto ongeveer een half uur in de werkplaats. Voor Peugeot en Citroën is nog geen melding gemaakt in het terugroepregister van de Duitse RDW, de KBA.

In het RDW-terugroepregister is geen melding gemaakt van de terugroepactie omdat het geen zogenoemde veiligheidsactie betreft. De actie loopt sinds januari van dit jaar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.