Verzekeraars: effect rijhulpsystemen op veiligheid beperkt

Redactie Redactie

Verzekeraarsverbond GDV onderzocht het effect van zes verschillende systemen: lane departure warning, rijbaan wissel hulp, noodremhulp, parkeerhulpsystemen, Adaptive cruisecontrol en Autopilot. Ondanks dat de schadelast volgens de onderzoekers tegen 2035 zeven tot maximaal vijftien procent lager zal zijn dan in 2015 het geval was, wordt het effect op korte termijn erg overschat. De kosten voor schadeherstel  lopen dankzij deze complexe systemen vooralsnog alleen maar op. Zo kan het vervangen van een voorruit 30 procent duurder uitvallen bij een auto met veel ADAS-functies aan boord.

Noodrem- en parkeerhulpsystemen hebben volgens de onderzoekers het grootste effect op het terugdringen van de schadelast. Deze zouden tegen het jaar 2035 tot een besparing van 5 tot 10 procent kunnen leiden. Schade aan het eigen voertuig is het beste te voorkomen met parkeersensoren of een parkeerhulpsysteem. Zo’n systeem kan bij cascoschades een besparing van 4 tot 8 procent opleveren. 

Relativeren

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn verder dat rijhulpsystemen op veel schadegevallen geen invloed hebben. Een autopilot kan autodiefstal niet voorkomen, zoals een parkeerassistent niet helpt tegen schade van steenslag, hagel of marters. “Zelfs de beste noodremassistent verandert niets aan de omstandigheden die invloed hebben op de remweg van een auto zoals de staat van het wegdek, de banden en de weersomstandigheden”, relativeren de verzekeraars. 

Ook zou de techniek in de praktijk niet zo’n groot effect op de verkeersveiligheid hebben als de ontwikkelaars ons doen geloven. De tests worden gedaan onder ideale omstandigheden. In de praktijk zijn de systemen niet altijd ingeschakeld en bij wegwerkzaamheden en bepaalde weersomstandigheden lopen assistentiesystemen snel tegen hun eigen grenzen aan, valt in het rapport te lezen. 

Lange adem

Verder duurt het volgens de verzekeraars nog jaren voordat nieuwe hulpsystemen en zelfrijdende functies in iedere auto zitten en echt effect gaan hebben op de verkeersveiligheid en de schadelast van verzekeraars. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Verzekeraars: effect rijhulpsystemen op veiligheid beperkt | Automotive Online

Verzekeraars: effect rijhulpsystemen op veiligheid beperkt

Redactie Redactie

Verzekeraarsverbond GDV onderzocht het effect van zes verschillende systemen: lane departure warning, rijbaan wissel hulp, noodremhulp, parkeerhulpsystemen, Adaptive cruisecontrol en Autopilot. Ondanks dat de schadelast volgens de onderzoekers tegen 2035 zeven tot maximaal vijftien procent lager zal zijn dan in 2015 het geval was, wordt het effect op korte termijn erg overschat. De kosten voor schadeherstel  lopen dankzij deze complexe systemen vooralsnog alleen maar op. Zo kan het vervangen van een voorruit 30 procent duurder uitvallen bij een auto met veel ADAS-functies aan boord.

Noodrem- en parkeerhulpsystemen hebben volgens de onderzoekers het grootste effect op het terugdringen van de schadelast. Deze zouden tegen het jaar 2035 tot een besparing van 5 tot 10 procent kunnen leiden. Schade aan het eigen voertuig is het beste te voorkomen met parkeersensoren of een parkeerhulpsysteem. Zo’n systeem kan bij cascoschades een besparing van 4 tot 8 procent opleveren. 

Relativeren

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn verder dat rijhulpsystemen op veel schadegevallen geen invloed hebben. Een autopilot kan autodiefstal niet voorkomen, zoals een parkeerassistent niet helpt tegen schade van steenslag, hagel of marters. “Zelfs de beste noodremassistent verandert niets aan de omstandigheden die invloed hebben op de remweg van een auto zoals de staat van het wegdek, de banden en de weersomstandigheden”, relativeren de verzekeraars. 

Ook zou de techniek in de praktijk niet zo’n groot effect op de verkeersveiligheid hebben als de ontwikkelaars ons doen geloven. De tests worden gedaan onder ideale omstandigheden. In de praktijk zijn de systemen niet altijd ingeschakeld en bij wegwerkzaamheden en bepaalde weersomstandigheden lopen assistentiesystemen snel tegen hun eigen grenzen aan, valt in het rapport te lezen. 

Lange adem

Verder duurt het volgens de verzekeraars nog jaren voordat nieuwe hulpsystemen en zelfrijdende functies in iedere auto zitten en echt effect gaan hebben op de verkeersveiligheid en de schadelast van verzekeraars. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.