Panasonic: drie extra elektrische km’s voor plugin met zonneceldak

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met de nieuwe cellen van Panasonic  kunnen zowel de lithium-ion tractieaccu als de 12 Volt boordbatterij opgeladen worden. Elektrische, hybride en plug-in auto’s krijgen hierdoor een grotere actieradius en bij de laatste twee worden het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen minder.

Naast de grotere energie-opbrengst is het voordeel van de nieuwe cellen dat ze in driedimensionaal gebogen glas zijn te verwerken. Deze techniek maakt het mogelijk om de zonnecellen in bijvoorbeeld het dak, de motorkap of de kofferklep van voertuig te integreren. 

Toyota

Autofabrikant Toyota gaat de nieuwe cellen als eerste toepassen. Ze kunnen optioneel gemonteerd worden op de nieuwe plugin-versie van de Prius. De stroom die het dak opwekt wordt onder andere gebruikt voor de EV-cruise modus, airconditioning en om de 12 Volt boordaccu op te laden.

Per dag genereert een zonnedak op een Prius gemiddeld voldoende vermogen om ongeveer drie kilometer te kunnen rijden. Onder optimale omstandigheden is 6,1 kilometer mogelijk, blijkt uit berekeningen van Toyota.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Panasonic: drie extra elektrische km’s voor plugin met zonneceldak | Automotive Online

Panasonic: drie extra elektrische km’s voor plugin met zonneceldak

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met de nieuwe cellen van Panasonic  kunnen zowel de lithium-ion tractieaccu als de 12 Volt boordbatterij opgeladen worden. Elektrische, hybride en plug-in auto’s krijgen hierdoor een grotere actieradius en bij de laatste twee worden het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen minder.

Naast de grotere energie-opbrengst is het voordeel van de nieuwe cellen dat ze in driedimensionaal gebogen glas zijn te verwerken. Deze techniek maakt het mogelijk om de zonnecellen in bijvoorbeeld het dak, de motorkap of de kofferklep van voertuig te integreren. 

Toyota

Autofabrikant Toyota gaat de nieuwe cellen als eerste toepassen. Ze kunnen optioneel gemonteerd worden op de nieuwe plugin-versie van de Prius. De stroom die het dak opwekt wordt onder andere gebruikt voor de EV-cruise modus, airconditioning en om de 12 Volt boordaccu op te laden.

Per dag genereert een zonnedak op een Prius gemiddeld voldoende vermogen om ongeveer drie kilometer te kunnen rijden. Onder optimale omstandigheden is 6,1 kilometer mogelijk, blijkt uit berekeningen van Toyota.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.