Volkswagen zet pWLAN in alle modellen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Naar verwachting zal de Volkswagen Golf als eerste in staat zijn om zijn bestuurder en die van andere Golfs te waarschuwen voor gevaren en om informatie van verkeerslichten, wegwerkzaamheden of voertuigen van hulpdiensten van de politie en de brandweer te ontvangen.

De technologie die Volkswagen gaat gebruiken is gebaseerd op het IEEE 802.11p (pWLAN) communicatieprotocol, de door de auto-industrie bepaalde en geteste internationale standaard voor directe, niet-eigenaar gebonden, communicatie tussen voertuigen en infrastructuur.

Om de hoek

Via pWLAN kunnen de huidige verkeerssituatie, waarschuwingen  en sensordata uit de auto binnen enkele milliseconden verzonden en ontvangen worden. Het zicht van de systemen van een auto kan hiermee enkele honderden meters worden vergoot en maakt het mogelijk om virtueel om de hoek te kijken. Voorbeelden van potentiële verkeersrisico’s zijn een auto die een noodstop maakt of de boordsensoren die gladheid detecteren. 

Een van de voordelen van deze speciale frequentieband, die alleen gebruikt wordt voor verkeersveiligheid en verkeersefficiëntie, is dat er geen kosten zijn verbonden aan het gebruik er van. Dat komt volgens Volkswagen omdat de communicatie over een relatief korte afstand gebeurt. Verder worden er alleen data uitgewisseld en hoeft deze niet centraal te worden opgeslagen. De werking is ook niet afhankelijk van de dekking van de mobiele telefoon van de inzittenden.

Iedereen mee

Omdat de effectiviteit van een systeem als pWLAN toeneemt met het aantal gebruikers, werkt Volkswagen samen met overheden,  andere autofabrikanten en toeleveranciers. Op die manier moet de verspreiding van de technologie versneld worden.

Zodra de politie en hulpdiensten ook uitgerust zijn met pWLAN-technologie, kunnen bestuurders vooraf informatie krijgen hoe ver ze verwijderd zijn van een ongevalssituatie en een signaal krijgen van een naderend voertuig van een hulpdienst voordat de zwaailichten en sirenes te horen of te zien zijn. Verder hebben wegbeheerders in Duitsland, Nederland en Oostenrijk al plannen aangekondigd om hun rijdende en stilstaande wegafzettingen er mee uit te rusten.

Overigens is pWLAN niet de enige communicatiestandaard voor car-to-X-communicatie. Zo werken telecombedrijven samen met een aantal andere autofabrikanten, waaronder Toyota en PSA aan hun eigen LTE-V techniek.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Volkswagen zet pWLAN in alle modellen | Automotive Online

Volkswagen zet pWLAN in alle modellen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Naar verwachting zal de Volkswagen Golf als eerste in staat zijn om zijn bestuurder en die van andere Golfs te waarschuwen voor gevaren en om informatie van verkeerslichten, wegwerkzaamheden of voertuigen van hulpdiensten van de politie en de brandweer te ontvangen.

De technologie die Volkswagen gaat gebruiken is gebaseerd op het IEEE 802.11p (pWLAN) communicatieprotocol, de door de auto-industrie bepaalde en geteste internationale standaard voor directe, niet-eigenaar gebonden, communicatie tussen voertuigen en infrastructuur.

Om de hoek

Via pWLAN kunnen de huidige verkeerssituatie, waarschuwingen  en sensordata uit de auto binnen enkele milliseconden verzonden en ontvangen worden. Het zicht van de systemen van een auto kan hiermee enkele honderden meters worden vergoot en maakt het mogelijk om virtueel om de hoek te kijken. Voorbeelden van potentiële verkeersrisico’s zijn een auto die een noodstop maakt of de boordsensoren die gladheid detecteren. 

Een van de voordelen van deze speciale frequentieband, die alleen gebruikt wordt voor verkeersveiligheid en verkeersefficiëntie, is dat er geen kosten zijn verbonden aan het gebruik er van. Dat komt volgens Volkswagen omdat de communicatie over een relatief korte afstand gebeurt. Verder worden er alleen data uitgewisseld en hoeft deze niet centraal te worden opgeslagen. De werking is ook niet afhankelijk van de dekking van de mobiele telefoon van de inzittenden.

Iedereen mee

Omdat de effectiviteit van een systeem als pWLAN toeneemt met het aantal gebruikers, werkt Volkswagen samen met overheden,  andere autofabrikanten en toeleveranciers. Op die manier moet de verspreiding van de technologie versneld worden.

Zodra de politie en hulpdiensten ook uitgerust zijn met pWLAN-technologie, kunnen bestuurders vooraf informatie krijgen hoe ver ze verwijderd zijn van een ongevalssituatie en een signaal krijgen van een naderend voertuig van een hulpdienst voordat de zwaailichten en sirenes te horen of te zien zijn. Verder hebben wegbeheerders in Duitsland, Nederland en Oostenrijk al plannen aangekondigd om hun rijdende en stilstaande wegafzettingen er mee uit te rusten.

Overigens is pWLAN niet de enige communicatiestandaard voor car-to-X-communicatie. Zo werken telecombedrijven samen met een aantal andere autofabrikanten, waaronder Toyota en PSA aan hun eigen LTE-V techniek.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.