Halfjaarbericht banden | focus op spanning en profieldiepte

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de eerste maanden van 2017 kondigden achtereenvolgens Bridgestone, Nexen, Hankook, Pirelli, Michelin en Apollo Vredestein prijsverhogingen aan. In juni volgde een tweede ronde. Hogere inkoopprijzen voor grondstoffen als natuurrubber en olie worden doorberekend in de verkoopprijs van banden. De prijsstijgingen lopen uiteen van 3 procent bij Bridgestone tot 9 procent bij Nexen Tire. Wellicht hebben die prijsstijgingen er ook voor gezorgd dat Europese bandenfabrikanten minder banden verkochten in de vervangingsmarkt. In de eerste helft van 2017 gingen er ruim 102 miljoen personenwagenbanden over de toonbank, dat is 1 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Waar het eerste kwartaal van 2017 er volgens de cijfers van branchekoepel ETRMA er nog goed uitzag, haalt Q2 het gemiddelde weer omlaag. Tegenover een stijging van 4 procent in Q1, stond een daling van 6 procent in Q2. Lees ook het halfjaarbericht Diagnosepraktijk .

Profieldiepte voer voor discussie

In het licht van de dalende bandenverkoop is oproep van fabrikant Michelin om met banden door te rijden tot op de toegestane minimum profieldiepte van 1,6 millimeter, in plaats van eerder nieuwe aan te schaffen, extra opvallend. Het lijkt een tegenstrijdige boodschap van een bandenfabrikant die zo veel mogelijk banden wil verkopen. Vrijwel overal ter wereld wordt 1,6 millimeter aangehouden als de wettelijke minimale profieldiepte voor personenwagenbanden.

Maar vanuit verschillende organisaties wordt een lobby gevoerd om deze grens op te trekken naar 3 millimeter. Volgens Michelin zijn kwaliteitsbanden bij 1,6 millimeter echter op het hoogtepunt van hun prestaties; op een droog wegdek presteren ze zelfs beter dan nieuwe banden. Zonde om ze dan af te danken”, vindt Bernard Delmas, senior vice-president bij Michelin. Een band met zo’n 2 millimeter profiel heeft volgens Michelin vooral een lagere rolweerstand dan een nieuwe band en de geluidsproductie neemt ook af. Bovendien is de remweg op droog wegdek korter. Vrijwel de enige echt belangrijke afname in prestaties is de remweg op een natte ondergrond, maar toch is deze in de meeste gevallen nog altijd beter of gelijk aan die van een nieuwe budgetband. De milieuwinst in het langer doorrijden op dezelfde banden heeft vooral betrekking op het feit dat de grondstoffen die er in zijn verwerkt volledig worden benut; daarnaast zorgt de lagere rolweerstand voor een lager brandstofverbruik en in een aantal gevallen ook voor een lagere CO2-uitstoot.

Digitaal meten

Om die profieldiepte nauwkeurig te meten en naar meerwerk te vertalen zien steeds meer auto- en bandenbedrijven het nut in van een digitale profieldieptemeter. De keuze van dit soort equipment wordt ook steeds ruimer. In het meinummer van Automotive Werkplaats vergeleken we daarom de T-scan Groove Glove en de Thread Reader van Sigmavision met elkaar. Twee handscanners die een betaalbaar alternatief vormen voor de kostbare overrijdbare meetbanken. Met een digitale scantool zijn meet- en interpretatiefouten uitgesloten en kan de klant zelf zien wat er aan zijn banden scheelt. Verder brengen beide apparaten het slijtagepatroon in beeld. Zo kunnen verkeerde wielstanden en problemen aan het onderstel op een makkelijke manier worden vastgesteld. 

een op de zes particuliere automobilisten geen idee heeft met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust

Rijden op onder- of overspanning kan ook leiden tot ongelijkmatige bandenslijtage, maar onderspanning leidt vooral tot meer rolweerstand en minder veilig weggedrag. In 2014 werd daarom tpms verplicht gesteld op nieuwe auto’s. Omdat zo’n verplichting alleen effect heeft als het systeem ook werkt, wordt een defect tpms een apk-afkeurpunt. Auto’s met een tpms aan boord dat niet werkt, krijgen vanaf mei 2018 een reparatieadvies bij de apk-keuring. Voor auto’s vanaf bouwjaar 2018 geldt afkeur. In de loop van volgend jaar komen de eerste verplicht van tpms voorziene auto’s in de werkplaats voor een apk. Bij die gelegenheid moeten keurmeesters gaan controleren of het systeem ook daadwerkelijk functioneert. Een werkend tpms maakt vanaf mei 2018 deel uit van de nieuwe apk-eisen, maar alleen bij auto’s die na 31 december 2017 nieuw zijn afgeleverd is een defect tpms ook daadwerkelijk een afkeurpunt. Voor alle auto’s die voor die tijd nieuw zijn verkocht is een defect tpms slechts een reparatieadviespunt en moet dus wel door de keurmeester op het keuringsrapport vermeldt worden.

Bij een defect tpms heeft het autobedrijf sinds kort ook de beschikking over een nieuw merk om sensoren te vervangen of een tweede wielenset van tpms te voorzien. Orange Electronic, een beursgenoteerde fabrikant van bandenspanningssensoren (tpms) uit Taiwan opende in juni zijn Europese hoofdkantoor in Oirschot. Aan het roer staat een bekende uit bandenserviceland: Marco Aberson. De oud-Rema Tip Top-directeur gaat Orange in de Benelux distribueren via tpms-specialist Eurosensor uit Nijmegen.

Altijd grip

Verder zagen we dit jaar in de bandenmarkt dat er opnieuw een belangrijke speler overstag gaat voor de allseasonband. In navolging van Michelin, dat met zijn Crossclimate een verkooptopper in handen heeft, bracht Continental in mei een allseasonband op de markt. De Continental Allseasoncontact is vooralsnog leverbaar in 33 maten van 14 tot en met 18 inch. Ondertussen blijft de seizoensoverschrijdende band aan populariteit winnen. Volgens de meest recente In de bandenmonitor van Kwik-Fit rijdt inmiddels 9 procent op allseason banden.

Ondanks dat consumenten steeds vaker overstappen op een relatief nieuw type band, de allseasonband, blijkt uit een onderzoek van brancheverenigingen Vaco en Bovag dat een op de zes particuliere automobilisten geen idee heeft met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust. 29 procent van de ondervraagden zegt in de winter door te rijden met zomerbanden en 18 procent kiest bij een volgende aanschaf voor de goedkoopste banden.

In hoeverre versleten of verkeerde banden de oorzaak zijn van verkeersongevallen in Nederland is niet duidelijk omdat hier geen onderzoek naar is gedaan. Maar uit cijfers van het Duitse bureau voor de statistiek blijkt dat in bijna 1 op de drie ongevallen als gevolg van een technisch gebrek de banden de oorzaak zijn. “Wanneer we de cijfers in Duitsland zien, kun je op je vingers natellen dat het in Nederland nog veel slechter gesteld moet zijn, want hier is op het gebied van banden veel meer toegestaan”, zegt Vaco branchemanager Edwin Brinksma. “En als we in Nederland net zoals in Duitsland de details uit ongevalsonderzoek zouden ontsluiten, is het een stuk eenvoudiger om beleid te maken, te handhaven en bewustzijn te creëren bij het publiek.”

Vaker registreren

Een ander agendapunt waar Vereniging Vaco zich in het verleden al hard voor maakte en dit jaar weer bovenkwam was de verplichte kilometerstand registratie bij bandenwissels. De RDW liet bij de presentatie van zijn jaarverslag over 2016 weten de mogelijkheden hiervoor te onderzoeken. Autobedrijven zijn verplicht om de tellerstand van auto’s te registreren bij de apk, opname in de bedrijfsvoorraad, verkoop, export en demontage. Maar ook bij reparaties en onderhoud waarbij het factuurbedrag boven de 150 euro ligt. Volgens de Rijksdienst is het aantal tellerregistraties bij auto’s jonger dan vier jaar te laag omdat deze nog niet apk-plichtig zijn.

Groothandels in de problemen

In de bandenhandel verwisselden dit jaar in ieder geval twee bedrijven (gedeeltelijk) van eigenaar. In beide gevallen ging het om bedrijven die vorig jaar in financiële problemen waren gekomen. Van Aalderen Twen-Tyre sloot een samenwerking met concurrent TTI (Tyre Trading International). TTI nam een meerderheid van de aandelen over en de bank werd aan de kant geschoven. Van Klei’s Bandenimport ging vorig jaar failliet en maakte een doorstart onder de naam Klei Tyres. Vervolgens nam bandenservicebedrijf Greve Banden uit De Lier het Zoetermeerse bedrijf over. Alle activiteiten, medewerkers en voorraden gingen over naar de nieuwe eigenaar. Voor Greve Banden betekende de overname van Klei Tyres dat het naast bandenservicebedrijf ook groothandel werd. Beide bedrijven blijven volgens directeur Wilco Greve wel los van elkaar opereren. Met eigen personeel en logistiek.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Halfjaarbericht banden | focus op spanning en profieldiepte | Automotive Online

Halfjaarbericht banden | focus op spanning en profieldiepte

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de eerste maanden van 2017 kondigden achtereenvolgens Bridgestone, Nexen, Hankook, Pirelli, Michelin en Apollo Vredestein prijsverhogingen aan. In juni volgde een tweede ronde. Hogere inkoopprijzen voor grondstoffen als natuurrubber en olie worden doorberekend in de verkoopprijs van banden. De prijsstijgingen lopen uiteen van 3 procent bij Bridgestone tot 9 procent bij Nexen Tire. Wellicht hebben die prijsstijgingen er ook voor gezorgd dat Europese bandenfabrikanten minder banden verkochten in de vervangingsmarkt. In de eerste helft van 2017 gingen er ruim 102 miljoen personenwagenbanden over de toonbank, dat is 1 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Waar het eerste kwartaal van 2017 er volgens de cijfers van branchekoepel ETRMA er nog goed uitzag, haalt Q2 het gemiddelde weer omlaag. Tegenover een stijging van 4 procent in Q1, stond een daling van 6 procent in Q2. Lees ook het halfjaarbericht Diagnosepraktijk .

Profieldiepte voer voor discussie

In het licht van de dalende bandenverkoop is oproep van fabrikant Michelin om met banden door te rijden tot op de toegestane minimum profieldiepte van 1,6 millimeter, in plaats van eerder nieuwe aan te schaffen, extra opvallend. Het lijkt een tegenstrijdige boodschap van een bandenfabrikant die zo veel mogelijk banden wil verkopen. Vrijwel overal ter wereld wordt 1,6 millimeter aangehouden als de wettelijke minimale profieldiepte voor personenwagenbanden.

Maar vanuit verschillende organisaties wordt een lobby gevoerd om deze grens op te trekken naar 3 millimeter. Volgens Michelin zijn kwaliteitsbanden bij 1,6 millimeter echter op het hoogtepunt van hun prestaties; op een droog wegdek presteren ze zelfs beter dan nieuwe banden. Zonde om ze dan af te danken”, vindt Bernard Delmas, senior vice-president bij Michelin. Een band met zo’n 2 millimeter profiel heeft volgens Michelin vooral een lagere rolweerstand dan een nieuwe band en de geluidsproductie neemt ook af. Bovendien is de remweg op droog wegdek korter. Vrijwel de enige echt belangrijke afname in prestaties is de remweg op een natte ondergrond, maar toch is deze in de meeste gevallen nog altijd beter of gelijk aan die van een nieuwe budgetband. De milieuwinst in het langer doorrijden op dezelfde banden heeft vooral betrekking op het feit dat de grondstoffen die er in zijn verwerkt volledig worden benut; daarnaast zorgt de lagere rolweerstand voor een lager brandstofverbruik en in een aantal gevallen ook voor een lagere CO2-uitstoot.

Digitaal meten

Om die profieldiepte nauwkeurig te meten en naar meerwerk te vertalen zien steeds meer auto- en bandenbedrijven het nut in van een digitale profieldieptemeter. De keuze van dit soort equipment wordt ook steeds ruimer. In het meinummer van Automotive Werkplaats vergeleken we daarom de T-scan Groove Glove en de Thread Reader van Sigmavision met elkaar. Twee handscanners die een betaalbaar alternatief vormen voor de kostbare overrijdbare meetbanken. Met een digitale scantool zijn meet- en interpretatiefouten uitgesloten en kan de klant zelf zien wat er aan zijn banden scheelt. Verder brengen beide apparaten het slijtagepatroon in beeld. Zo kunnen verkeerde wielstanden en problemen aan het onderstel op een makkelijke manier worden vastgesteld. 

een op de zes particuliere automobilisten geen idee heeft met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust

Rijden op onder- of overspanning kan ook leiden tot ongelijkmatige bandenslijtage, maar onderspanning leidt vooral tot meer rolweerstand en minder veilig weggedrag. In 2014 werd daarom tpms verplicht gesteld op nieuwe auto’s. Omdat zo’n verplichting alleen effect heeft als het systeem ook werkt, wordt een defect tpms een apk-afkeurpunt. Auto’s met een tpms aan boord dat niet werkt, krijgen vanaf mei 2018 een reparatieadvies bij de apk-keuring. Voor auto’s vanaf bouwjaar 2018 geldt afkeur. In de loop van volgend jaar komen de eerste verplicht van tpms voorziene auto’s in de werkplaats voor een apk. Bij die gelegenheid moeten keurmeesters gaan controleren of het systeem ook daadwerkelijk functioneert. Een werkend tpms maakt vanaf mei 2018 deel uit van de nieuwe apk-eisen, maar alleen bij auto’s die na 31 december 2017 nieuw zijn afgeleverd is een defect tpms ook daadwerkelijk een afkeurpunt. Voor alle auto’s die voor die tijd nieuw zijn verkocht is een defect tpms slechts een reparatieadviespunt en moet dus wel door de keurmeester op het keuringsrapport vermeldt worden.

Bij een defect tpms heeft het autobedrijf sinds kort ook de beschikking over een nieuw merk om sensoren te vervangen of een tweede wielenset van tpms te voorzien. Orange Electronic, een beursgenoteerde fabrikant van bandenspanningssensoren (tpms) uit Taiwan opende in juni zijn Europese hoofdkantoor in Oirschot. Aan het roer staat een bekende uit bandenserviceland: Marco Aberson. De oud-Rema Tip Top-directeur gaat Orange in de Benelux distribueren via tpms-specialist Eurosensor uit Nijmegen.

Altijd grip

Verder zagen we dit jaar in de bandenmarkt dat er opnieuw een belangrijke speler overstag gaat voor de allseasonband. In navolging van Michelin, dat met zijn Crossclimate een verkooptopper in handen heeft, bracht Continental in mei een allseasonband op de markt. De Continental Allseasoncontact is vooralsnog leverbaar in 33 maten van 14 tot en met 18 inch. Ondertussen blijft de seizoensoverschrijdende band aan populariteit winnen. Volgens de meest recente In de bandenmonitor van Kwik-Fit rijdt inmiddels 9 procent op allseason banden.

Ondanks dat consumenten steeds vaker overstappen op een relatief nieuw type band, de allseasonband, blijkt uit een onderzoek van brancheverenigingen Vaco en Bovag dat een op de zes particuliere automobilisten geen idee heeft met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust. 29 procent van de ondervraagden zegt in de winter door te rijden met zomerbanden en 18 procent kiest bij een volgende aanschaf voor de goedkoopste banden.

In hoeverre versleten of verkeerde banden de oorzaak zijn van verkeersongevallen in Nederland is niet duidelijk omdat hier geen onderzoek naar is gedaan. Maar uit cijfers van het Duitse bureau voor de statistiek blijkt dat in bijna 1 op de drie ongevallen als gevolg van een technisch gebrek de banden de oorzaak zijn. “Wanneer we de cijfers in Duitsland zien, kun je op je vingers natellen dat het in Nederland nog veel slechter gesteld moet zijn, want hier is op het gebied van banden veel meer toegestaan”, zegt Vaco branchemanager Edwin Brinksma. “En als we in Nederland net zoals in Duitsland de details uit ongevalsonderzoek zouden ontsluiten, is het een stuk eenvoudiger om beleid te maken, te handhaven en bewustzijn te creëren bij het publiek.”

Vaker registreren

Een ander agendapunt waar Vereniging Vaco zich in het verleden al hard voor maakte en dit jaar weer bovenkwam was de verplichte kilometerstand registratie bij bandenwissels. De RDW liet bij de presentatie van zijn jaarverslag over 2016 weten de mogelijkheden hiervoor te onderzoeken. Autobedrijven zijn verplicht om de tellerstand van auto’s te registreren bij de apk, opname in de bedrijfsvoorraad, verkoop, export en demontage. Maar ook bij reparaties en onderhoud waarbij het factuurbedrag boven de 150 euro ligt. Volgens de Rijksdienst is het aantal tellerregistraties bij auto’s jonger dan vier jaar te laag omdat deze nog niet apk-plichtig zijn.

Groothandels in de problemen

In de bandenhandel verwisselden dit jaar in ieder geval twee bedrijven (gedeeltelijk) van eigenaar. In beide gevallen ging het om bedrijven die vorig jaar in financiële problemen waren gekomen. Van Aalderen Twen-Tyre sloot een samenwerking met concurrent TTI (Tyre Trading International). TTI nam een meerderheid van de aandelen over en de bank werd aan de kant geschoven. Van Klei’s Bandenimport ging vorig jaar failliet en maakte een doorstart onder de naam Klei Tyres. Vervolgens nam bandenservicebedrijf Greve Banden uit De Lier het Zoetermeerse bedrijf over. Alle activiteiten, medewerkers en voorraden gingen over naar de nieuwe eigenaar. Voor Greve Banden betekende de overname van Klei Tyres dat het naast bandenservicebedrijf ook groothandel werd. Beide bedrijven blijven volgens directeur Wilco Greve wel los van elkaar opereren. Met eigen personeel en logistiek.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.