Halfjaarbericht onderdelen | breder en dieper

Redactie Redactie

Om in het spoor van de OEM’s te kunnen blijven, introduceren aftermarketfabrikanten aan de lopende band nieuwe variaties op bestaande productlijnen. Dat het er steeds meer worden om aan een redelijke wagenparkdekking te komen is een ontwikkeling die al wat jaren gaande is. De variatie aan onderdelen per uitvoering voor een model auto blijft groeien ondanks de toepassing van uniforme platforms zoals de MQB van Volkswagen, het EMP2 van PSA en het SGP (Subaru Global Platform) van Subaru.

NGK bedacht hiervoor een oplossing bij de lambdasondes voor Volkswagenmodellen. In plaats van 400 verschillende referenties voor Audi, Seat, Skoda en Audi modellen, volstaan drie verschillende sensoren. Omdat het onderscheid vooral in de aansluitstekker zit, levert NGK een stekkerkit bij de sensoren. Met een montagehandleiding om de bekabeling en stekkers aan te passen op de auto waar deze voor bedoeld is.

Denso bracht eerder al vergelijkbare kits voor de VAG-merken op de markt. Volgens de Japanse onderdelenfabrikant worden lambdasensoren vaak onterecht aangewezen als veroorzaker van storingen. In de eerste zes maanden van het jaar trok Denso door het land om diagnoseworkshops te geven over lambdasensoren. Automotive volgde zo’n workshop bij grossier TC Staadegaard in Eindhoven.

Low-budget blijft

Naast het streven naar volledige wagenparkdekking zijn er nog de verschillende prijsklassen die een groter beslag leggen op de beschikbare schapruimte bij grossiers. Zo voegde Valeo in juli nog eens 115 nieuwe referenties voor starters en dynamo’s toe aan zijn Valeo classic-lijn. Doyen breidde zijn eigen Requal concept uit met remklauwen, radiateurs en condensors. 

Ook schadedelenleverancier Geevers besloot naast origineel, matching quality en low-budget nog een smaak in het assortiment op te nemen; gebruikte delen. De onderdelen worden geleverd via auto-demontagebedrijven, maar Geevers gaat zelf ook een voorraad met courante delen aanleggen.

Onderdelenfabrikant Tenneco introduceerde een budgetlabel voor schokdempers naast de bekende Monroe-lijn. Deze Roadmatic schokdempers zijn bedoeld voor auto’s van twaalf jaar en ouder en 25 procent goedkoper dan de vergelijkbare Monroe variant. Bij de introductie in april waren er 42 Roadmatic onderdeelnummers voor de meest voorkomende automerken beschikbaar. Tot september vult Tenneco dit aan naar 139 nummers. Volgens de fabrikant is daarmee in de Benelux 70 procent van het wagenpark afgedekt.

Ook autofabrikant Ford bracht dit jaar een nieuw universeel onderdelenmerk op de markt als scherp geprijsd alternatief voor OE-onderdelen. Omnicraft is de universele variant op Motorcraft voor de oudere Fords. Met Omnicraft volgt Ford het voorbeeld van onder meer PSA dat met zijn Eurorepar en Distrigo onderdelenlijnen de aftermarket wil bedienen. De Omnicraft-lijn zal in eerste instantie bestaan uit de tweeduizend meest gebruikte onderdelen zoals oliefilters, remblokken, remschijven, startmotoren en dynamo’s. later volgen onder andere luchtfilters, interieurfilters, hoofdremcilinders en wielnaven. Omnicraft is bedoeld voor Ford-dealers die auto’s van andere merken in de werkplaats krijgen. Maar ze kunnen ook leverancier van Omnicraft-onderdelen worden voor andere bedrijven, zoals universele werkplaatsen en wagenparkbeheerders.

Samen sterk

In de afgelopen zes maanden zagen we ook een aantal nieuwe samenwerkingen en overnames die tot een verbreding van het assortiment leidde bij fabrikanten en leveranciers. Zo sloot Hella een samenwerking met filterfabrikant Hengst. Dit betekent dat Hella ook olie-, lucht-, brandstof- en interieurfilters gaat leveren onder eigen merknaam. Vooralsnog alleen in Groot-Brittannië, maar wellicht in een later stadium ook in de Benelux.

Febi Bilstein sloot geen samenwerking om zijn gamma uit te breiden met koppelingen en drukgroepen, maar nam een fabrikant van deze producten over. De Duitse koppelingenfabrikant KM Auto Technik. Febi Bilstein had al wel koppelingsonderdelen zoals kabels, cilinders en druklagers, maar nog geen frictiemateriaal en drukgroepen. KM Auto Technik ontwikkelt en produceert koppelingsplaten, drukgroepen en druklagers voor personenauto’s, bestelwagens en trucks. Het bedrijf heeft meer dan 1.500 onderdeelnummers in zijn assortiment en wordt volledig in de Bilstein Group geïntegreerd.

Net als in de film

Verder zagen we dit jaar dat opnieuw veel onderdelenfabrikanten starten met het opnemen van instructievideo’s voor monteurs. Met name Meyle en Febi waren al actief met dit soort films, die overigens maar matig worden bekeken door autobedrijven. Toch besloten ook GKN en Continental met video’s te beginnen. GKN heeft een serie van vijf video’s gepubliceerd hoe aandrijfassen, homokineten, aandrijfashoezen en andere onderdelen van de aandrijflijn gerepareerd en gemonteerd moeten worden.

Contitech introduceerde ‘Watch and Work,Contitech introduceerde ‘Watch and Work, een serie films over het vervangen van distributieriemen. Zo is er onder meer een video voor de Opel Astra 1.8 16V benzine, Volkswagen Lupo 1.4, Audi 2.8 30V. Van Skoda, Ford en Renault staan inmiddels ook video’s online. Contitech-trainer Stefan Meyer demonstreert in een paar minuten onder andere hoe de distributieriem vervangen moet worden, welke gereedschappen daar voor nodig zijn en welke handelingen het werk eenvoudiger maken. De video’s eindigen met tips waarmee de monteur zijn werk kan doen zonder de onderdelen of de motor te beschadigen.

Waar Contitech als distributieriemenfabrikant zegt meer toekomst te zien in de distributieriem, signaleert kettingenleverancier Febi Bilstein juist een groei in de toepassing van kettingen. Op dit moment rijdt 66 procent van het Europese wagenpark rond met een ketting, maar volgens Febi zal tegen 2020 ruim 70 procent van alle nieuw verkochte auto’s zijn uitgerust met een distributieketting in plaats van een riem. Febi heeft daarom distributiekettingkits aan zijn assortiment auto-onderdelen toegevoegd. Distributiekettingen bieden volgens Febi als voordeel boven riemen dat ze minder ruimte innemen en langer meegaan. In het januarinummer van Automotive Werkplaats gingen we uitgebreid in de voor- en nadelen van riemen en kettingen. De ideale oplossing blijkt een combinatie van beiden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Halfjaarbericht onderdelen | breder en dieper | Automotive Online

Halfjaarbericht onderdelen | breder en dieper

Redactie Redactie

Om in het spoor van de OEM’s te kunnen blijven, introduceren aftermarketfabrikanten aan de lopende band nieuwe variaties op bestaande productlijnen. Dat het er steeds meer worden om aan een redelijke wagenparkdekking te komen is een ontwikkeling die al wat jaren gaande is. De variatie aan onderdelen per uitvoering voor een model auto blijft groeien ondanks de toepassing van uniforme platforms zoals de MQB van Volkswagen, het EMP2 van PSA en het SGP (Subaru Global Platform) van Subaru.

NGK bedacht hiervoor een oplossing bij de lambdasondes voor Volkswagenmodellen. In plaats van 400 verschillende referenties voor Audi, Seat, Skoda en Audi modellen, volstaan drie verschillende sensoren. Omdat het onderscheid vooral in de aansluitstekker zit, levert NGK een stekkerkit bij de sensoren. Met een montagehandleiding om de bekabeling en stekkers aan te passen op de auto waar deze voor bedoeld is.

Denso bracht eerder al vergelijkbare kits voor de VAG-merken op de markt. Volgens de Japanse onderdelenfabrikant worden lambdasensoren vaak onterecht aangewezen als veroorzaker van storingen. In de eerste zes maanden van het jaar trok Denso door het land om diagnoseworkshops te geven over lambdasensoren. Automotive volgde zo’n workshop bij grossier TC Staadegaard in Eindhoven.

Low-budget blijft

Naast het streven naar volledige wagenparkdekking zijn er nog de verschillende prijsklassen die een groter beslag leggen op de beschikbare schapruimte bij grossiers. Zo voegde Valeo in juli nog eens 115 nieuwe referenties voor starters en dynamo’s toe aan zijn Valeo classic-lijn. Doyen breidde zijn eigen Requal concept uit met remklauwen, radiateurs en condensors. 

Ook schadedelenleverancier Geevers besloot naast origineel, matching quality en low-budget nog een smaak in het assortiment op te nemen; gebruikte delen. De onderdelen worden geleverd via auto-demontagebedrijven, maar Geevers gaat zelf ook een voorraad met courante delen aanleggen.

Onderdelenfabrikant Tenneco introduceerde een budgetlabel voor schokdempers naast de bekende Monroe-lijn. Deze Roadmatic schokdempers zijn bedoeld voor auto’s van twaalf jaar en ouder en 25 procent goedkoper dan de vergelijkbare Monroe variant. Bij de introductie in april waren er 42 Roadmatic onderdeelnummers voor de meest voorkomende automerken beschikbaar. Tot september vult Tenneco dit aan naar 139 nummers. Volgens de fabrikant is daarmee in de Benelux 70 procent van het wagenpark afgedekt.

Ook autofabrikant Ford bracht dit jaar een nieuw universeel onderdelenmerk op de markt als scherp geprijsd alternatief voor OE-onderdelen. Omnicraft is de universele variant op Motorcraft voor de oudere Fords. Met Omnicraft volgt Ford het voorbeeld van onder meer PSA dat met zijn Eurorepar en Distrigo onderdelenlijnen de aftermarket wil bedienen. De Omnicraft-lijn zal in eerste instantie bestaan uit de tweeduizend meest gebruikte onderdelen zoals oliefilters, remblokken, remschijven, startmotoren en dynamo’s. later volgen onder andere luchtfilters, interieurfilters, hoofdremcilinders en wielnaven. Omnicraft is bedoeld voor Ford-dealers die auto’s van andere merken in de werkplaats krijgen. Maar ze kunnen ook leverancier van Omnicraft-onderdelen worden voor andere bedrijven, zoals universele werkplaatsen en wagenparkbeheerders.

Samen sterk

In de afgelopen zes maanden zagen we ook een aantal nieuwe samenwerkingen en overnames die tot een verbreding van het assortiment leidde bij fabrikanten en leveranciers. Zo sloot Hella een samenwerking met filterfabrikant Hengst. Dit betekent dat Hella ook olie-, lucht-, brandstof- en interieurfilters gaat leveren onder eigen merknaam. Vooralsnog alleen in Groot-Brittannië, maar wellicht in een later stadium ook in de Benelux.

Febi Bilstein sloot geen samenwerking om zijn gamma uit te breiden met koppelingen en drukgroepen, maar nam een fabrikant van deze producten over. De Duitse koppelingenfabrikant KM Auto Technik. Febi Bilstein had al wel koppelingsonderdelen zoals kabels, cilinders en druklagers, maar nog geen frictiemateriaal en drukgroepen. KM Auto Technik ontwikkelt en produceert koppelingsplaten, drukgroepen en druklagers voor personenauto’s, bestelwagens en trucks. Het bedrijf heeft meer dan 1.500 onderdeelnummers in zijn assortiment en wordt volledig in de Bilstein Group geïntegreerd.

Net als in de film

Verder zagen we dit jaar dat opnieuw veel onderdelenfabrikanten starten met het opnemen van instructievideo’s voor monteurs. Met name Meyle en Febi waren al actief met dit soort films, die overigens maar matig worden bekeken door autobedrijven. Toch besloten ook GKN en Continental met video’s te beginnen. GKN heeft een serie van vijf video’s gepubliceerd hoe aandrijfassen, homokineten, aandrijfashoezen en andere onderdelen van de aandrijflijn gerepareerd en gemonteerd moeten worden.

Contitech introduceerde ‘Watch and Work,Contitech introduceerde ‘Watch and Work, een serie films over het vervangen van distributieriemen. Zo is er onder meer een video voor de Opel Astra 1.8 16V benzine, Volkswagen Lupo 1.4, Audi 2.8 30V. Van Skoda, Ford en Renault staan inmiddels ook video’s online. Contitech-trainer Stefan Meyer demonstreert in een paar minuten onder andere hoe de distributieriem vervangen moet worden, welke gereedschappen daar voor nodig zijn en welke handelingen het werk eenvoudiger maken. De video’s eindigen met tips waarmee de monteur zijn werk kan doen zonder de onderdelen of de motor te beschadigen.

Waar Contitech als distributieriemenfabrikant zegt meer toekomst te zien in de distributieriem, signaleert kettingenleverancier Febi Bilstein juist een groei in de toepassing van kettingen. Op dit moment rijdt 66 procent van het Europese wagenpark rond met een ketting, maar volgens Febi zal tegen 2020 ruim 70 procent van alle nieuw verkochte auto’s zijn uitgerust met een distributieketting in plaats van een riem. Febi heeft daarom distributiekettingkits aan zijn assortiment auto-onderdelen toegevoegd. Distributiekettingen bieden volgens Febi als voordeel boven riemen dat ze minder ruimte innemen en langer meegaan. In het januarinummer van Automotive Werkplaats gingen we uitgebreid in de voor- en nadelen van riemen en kettingen. De ideale oplossing blijkt een combinatie van beiden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.