Halfjaarbericht Schadeherstel: rijhulpsystemen complexer dan gedacht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Er wordt al jaren gesproken over een overcapaciteit in de markt. Het faillissement van Care kwam – hoe vervelend ook voor de mensen die daar werkzaam zijn – dan ook niet slecht uit. Helemaal omdat Schadenet, dat de failliete boedel overnam, zich tot doel stelde om ongeveer de helft van het aantal vestigingen te sluiten. Van de 52 Care-vestigingen zijn er nu 23 locaties doorgegaan onder de Schadenetvlag, terwijl zeven andere locaties opnieuw door andere partijen zijn gekocht of gehuurd. Zo betrok Stern vijf voormalige Care-vestigingen. Lees ook de halfjaarberichten over equipment, banden, diagnose, onderdelen en ondernemen.

Maar het herverdelen van de ‘Care-schades’ is op brancheniveau natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat. En met de verdere afname van het aantal schades, vooral dankzij rijhulpsystemen, houdt de overcapaciteit ongetwijfeld nog een tijd aan. Wel worden de schades door de sensoren en technische systemen steeds complexer en duurder. En omdat steeds meer sensoren in de ruit zitten, besloot verzekeraar Aegon carrosseriebedrijven als basis te nemen voor het nieuwe Glasservice-netwerk. Gevolg is dat Carglass en Autotaalglas op de reservebank terecht komen. Volgens Aegon maakt de complexiteit van ruiten dat ruitschade steeds meer onder carrosserieherstel valt. Ander voorbeeld. Ook zorgt de toepassing van parkeersensoren voor een hogere schadelast. Vanwege de sensortechniek in de bumpers wordt de schade juist vaak duurder. Ook rijhulpsystemen en zelfrijdende auto’s maken het verkeer veiliger, maar maken reparaties al snel dertig procent duurder. Die conclusie trekt de Duitse verzekeraar HUK. Volgens Jörg Rheinlander van verzekeraar HUK gebruiken automobilisten de sensoren verkeerd of schakelen ze het systeem uit, omdat de pieptonen op hun zenuwen werken. Of stelt de branche een te groot vertrouwen in hulpsystemen? Uit onderzoek van de Duitse verzekeringsbond GDV blijkt dat rijhulpsystemen op veel schadegevallen zelfs geen invloed zouden hebben. Ook zou de techniek in de praktijk niet zo’n groot effecten op de verkeersveiligheid hebben als de ontwikkelaars ons doen geloven. De tests worden onder ideale omstandigheden gedaan, terwijl de systemen in de praktijk niet altijd zijn ingeschakeld.

Klein nieuws was er ook: Car-Systems heeft het schadecalculatiesysteem Silverdate van VWE opgenomen in het eigen programma waarmee garagisten sneller en makkelijker een schaderapport kunnen maken. Door de koppeling worden klantgegevens, kenteken en chassisnummer automatisch ingevuld in de calculatie.

Voorbeeld

Er waren weinig personele wisselingen in de branche. Het opleidingsinstituut voor de schadebranche (VOC) heeft een nieuwe ad interim directeur aangesteld, Bethe Alkemade die Frank Vos opvolgt. Alain Bresseleers is sinds juni manager van ASN Schadeservice Amsterdam. Bresseleers is druk bezig het herstelbedrijf onder het hoofdkantoor te verbouwen tot een pilot store die als voorbeeld moet gaan dienen voor andere leden. In deze nieuwe vestiging krijgt cosmetisch herstel een speciale plek. 

Gebruikte onderdelen

Ook in de schadebranche zijn gebruikte onderdelen in opkomst. Vanaf deze zomer is Geevers Auto Parts gestart met de levering van gebruikt plaatwerk, naast de nieuwe schadedelen. Geevers is hiermee onderdelenleverancier van vijf productlijnen (van origineel in merkverpakking tot low budget).

Herstellers die zijn aangesloten bij Focwa installeren geen gestolen auto-onderdelen. Dit zegt Focwa naar aanleiding van een uitspraak van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Vooral airbags, navigatiesystemen, koplampen en velgen worden vaak gestolen om vervolgens te worden doorverkocht aan de herstelsector. Volgens Focwa-directeur Femke Teeling is het uitgesloten dat Focwa-leden gestolen onderdelen versleutelen. “Gestolen onderdelen horen absoluut niet thuis onder vakmanschap”, aldus Teeling.

Ondertussen hebben de Vakgroepen Autoruitspecialisten (337 leden) en Caravan- en Camperservicebedrijven (200 leden) afgelopen zomer besloten om toch bij Focwa aangesloten te blijven. Beide organisaties hebben overwogen de overstap naar Bovag te maken, maar na rijp beraad en diverse gesprekken, hebben beide vakgroepen toch besloten bij Focwa te blijven. Veel dealerbedrijven maakte inmiddels wel de overstap, meldde Automotive Management eerder dit jaar. 

Kalibreren op afroep

Tot slot ruimte voor innovaties. Ook autobedrijven spelen in op de toenemende complexiteit van schadeherstel. Van Mossel Autoschade heeft een mobiel kalibratiesysteem ontwikkeld zodat niet voor alle vijftien vestigingen kostbare apparatuur aangeschaft hoeft te worden. Op deze manier kunnen alle vestigingen op afroep van de apparatuur én de monteur met kennis gebruik maken. Nu is de vraag naar kalibreren nog relatief beperkt, maar het aantal auto’s met rijhulpsystemen neemt alleen maar toe de komende jaren. Zelfs bij kleine schades moeten camera’s, lasers of sensoren worden gekalibreerd. Als blijkt dat een systeem niet goed werkt door verkeerd kalibreren, dan kan de schadehersteller verantwoordelijk worden gesteld. Lees hier over het mobiele kalibreersysteem dat Van Mossel heeft ontwikkeld.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Halfjaarbericht Schadeherstel: rijhulpsystemen complexer dan gedacht | Automotive Online

Halfjaarbericht Schadeherstel: rijhulpsystemen complexer dan gedacht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Er wordt al jaren gesproken over een overcapaciteit in de markt. Het faillissement van Care kwam – hoe vervelend ook voor de mensen die daar werkzaam zijn – dan ook niet slecht uit. Helemaal omdat Schadenet, dat de failliete boedel overnam, zich tot doel stelde om ongeveer de helft van het aantal vestigingen te sluiten. Van de 52 Care-vestigingen zijn er nu 23 locaties doorgegaan onder de Schadenetvlag, terwijl zeven andere locaties opnieuw door andere partijen zijn gekocht of gehuurd. Zo betrok Stern vijf voormalige Care-vestigingen. Lees ook de halfjaarberichten over equipment, banden, diagnose, onderdelen en ondernemen.

Maar het herverdelen van de ‘Care-schades’ is op brancheniveau natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat. En met de verdere afname van het aantal schades, vooral dankzij rijhulpsystemen, houdt de overcapaciteit ongetwijfeld nog een tijd aan. Wel worden de schades door de sensoren en technische systemen steeds complexer en duurder. En omdat steeds meer sensoren in de ruit zitten, besloot verzekeraar Aegon carrosseriebedrijven als basis te nemen voor het nieuwe Glasservice-netwerk. Gevolg is dat Carglass en Autotaalglas op de reservebank terecht komen. Volgens Aegon maakt de complexiteit van ruiten dat ruitschade steeds meer onder carrosserieherstel valt. Ander voorbeeld. Ook zorgt de toepassing van parkeersensoren voor een hogere schadelast. Vanwege de sensortechniek in de bumpers wordt de schade juist vaak duurder. Ook rijhulpsystemen en zelfrijdende auto’s maken het verkeer veiliger, maar maken reparaties al snel dertig procent duurder. Die conclusie trekt de Duitse verzekeraar HUK. Volgens Jörg Rheinlander van verzekeraar HUK gebruiken automobilisten de sensoren verkeerd of schakelen ze het systeem uit, omdat de pieptonen op hun zenuwen werken. Of stelt de branche een te groot vertrouwen in hulpsystemen? Uit onderzoek van de Duitse verzekeringsbond GDV blijkt dat rijhulpsystemen op veel schadegevallen zelfs geen invloed zouden hebben. Ook zou de techniek in de praktijk niet zo’n groot effecten op de verkeersveiligheid hebben als de ontwikkelaars ons doen geloven. De tests worden onder ideale omstandigheden gedaan, terwijl de systemen in de praktijk niet altijd zijn ingeschakeld.

Klein nieuws was er ook: Car-Systems heeft het schadecalculatiesysteem Silverdate van VWE opgenomen in het eigen programma waarmee garagisten sneller en makkelijker een schaderapport kunnen maken. Door de koppeling worden klantgegevens, kenteken en chassisnummer automatisch ingevuld in de calculatie.

Voorbeeld

Er waren weinig personele wisselingen in de branche. Het opleidingsinstituut voor de schadebranche (VOC) heeft een nieuwe ad interim directeur aangesteld, Bethe Alkemade die Frank Vos opvolgt. Alain Bresseleers is sinds juni manager van ASN Schadeservice Amsterdam. Bresseleers is druk bezig het herstelbedrijf onder het hoofdkantoor te verbouwen tot een pilot store die als voorbeeld moet gaan dienen voor andere leden. In deze nieuwe vestiging krijgt cosmetisch herstel een speciale plek. 

Gebruikte onderdelen

Ook in de schadebranche zijn gebruikte onderdelen in opkomst. Vanaf deze zomer is Geevers Auto Parts gestart met de levering van gebruikt plaatwerk, naast de nieuwe schadedelen. Geevers is hiermee onderdelenleverancier van vijf productlijnen (van origineel in merkverpakking tot low budget).

Herstellers die zijn aangesloten bij Focwa installeren geen gestolen auto-onderdelen. Dit zegt Focwa naar aanleiding van een uitspraak van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Vooral airbags, navigatiesystemen, koplampen en velgen worden vaak gestolen om vervolgens te worden doorverkocht aan de herstelsector. Volgens Focwa-directeur Femke Teeling is het uitgesloten dat Focwa-leden gestolen onderdelen versleutelen. “Gestolen onderdelen horen absoluut niet thuis onder vakmanschap”, aldus Teeling.

Ondertussen hebben de Vakgroepen Autoruitspecialisten (337 leden) en Caravan- en Camperservicebedrijven (200 leden) afgelopen zomer besloten om toch bij Focwa aangesloten te blijven. Beide organisaties hebben overwogen de overstap naar Bovag te maken, maar na rijp beraad en diverse gesprekken, hebben beide vakgroepen toch besloten bij Focwa te blijven. Veel dealerbedrijven maakte inmiddels wel de overstap, meldde Automotive Management eerder dit jaar. 

Kalibreren op afroep

Tot slot ruimte voor innovaties. Ook autobedrijven spelen in op de toenemende complexiteit van schadeherstel. Van Mossel Autoschade heeft een mobiel kalibratiesysteem ontwikkeld zodat niet voor alle vijftien vestigingen kostbare apparatuur aangeschaft hoeft te worden. Op deze manier kunnen alle vestigingen op afroep van de apparatuur én de monteur met kennis gebruik maken. Nu is de vraag naar kalibreren nog relatief beperkt, maar het aantal auto’s met rijhulpsystemen neemt alleen maar toe de komende jaren. Zelfs bij kleine schades moeten camera’s, lasers of sensoren worden gekalibreerd. Als blijkt dat een systeem niet goed werkt door verkeerd kalibreren, dan kan de schadehersteller verantwoordelijk worden gesteld. Lees hier over het mobiele kalibreersysteem dat Van Mossel heeft ontwikkeld.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.