Kwik-Fit bandenmonitor: 7,2 procent rijdt op vierseizoenenband
De banden- en onderhoudsketen liet afgelopen maand van 2.200 auto’s de banden controleren op soort en merk. De groeiende populariteit van de allseasonband lijkt vooral ten koste te gaan van de zomerband, maar de onderzoeksperiode (augustus) geeft hier wellicht een vertekend beeld.
Het wegdekaandeel van de zomerband daalde van 91 procent in augustus 2016 naar 87,8 procent dit jaar, terwijl het aandeel winterbanden stabiel bleef. Al jaren komt in de Kwik-Fit Bandenmonitor naar voren dat ongeveer 5 procent van de auto’s in de zomer doorrijdt op winterbanden.
Minder premium
Verder blijkt uit het onderzoek dat het aantal auto’s dat rondrijdt op banden van premiummerken als Continental, Michelin en Bridgestone in de afgelopen twaalf maanden terugliep. Continental blijft met een wegdekaandeel van 20,9 procent het meest verkochte merk in Nederland, maar levert wel 1,7 procentpunt in. Ook Michelin, de nummer twee, daalt van 20,7 procent in 2016 naar 19,8 procent dit jaar. Goodyear en Vredestein slagen er als enige A-merken in te groeien. Neerlands trots verdrijft Bridgestone van de derde plaats.
“Vredestein is met afstand de grootste speler op het gebied van vierseizoenen- en winterbanden en dankt zijn topdrie positie aan de positieve testresultaten van de Quatrac en de goede reputatie in ons land, het is toch een beetje ‘ons’ merk”, zegt Arjan van der Meer, marketing directeur van Kwik-Fit. Goodyear staat op plek 4 met een redelijk stabiel aandeel van 6,1 procent. Bridgestone blijft aandeel verliezen en staat nu op plek 5 met 4,7 procent, op de voet gevolgd door Hankook met een aandeel van 4,6 procent.