Nieuw veersysteem maakt debuut in gefacelifte C4 Cactus
Citroën kondigde de komst van het Progressive Hydraulic Cushions (PHC) veersysteem in de zomer van 2016 al aan. Kort daarvoor besloot de autofabrikant het hydraulische veersysteem met veerbollen, dat zijn oorsprong had in de jaren vijftig, tegelijk met de C5 uit productie te nemen.
Het ‘zwevend tapijt’-effect van beroemde Citroën-modellen zoals de DS, BX en C6 keert nu terug met het nieuwe veersysteem in combinatie met ‘Advanced Comfort Seats’, die zijn voorzien van een traagschuimvulling.
Veerbollen
Het PHC-veersysteem maakt in plaats van veerbollen gebruik van in de demper gebouwde, hydraulische kussens. Deze voorkomen het in de aanslag klappen van de dempers bij extreem in- en uitveren. Onder normale rijomstandigheden laten de dempers de wielen maximaal vrij veren om het ‘vliegend tapijt-effect’ van de oude veerbollen te benaderen. Pas bij grote oneffenheden in de weg treedt de tweede fase in werking en worden de schokken geabsorbeerd door de hydraulische kussens.
De Nieuwe C4 Cactus is voorzien van 12 rijhulpsystemen, 3 connectiviteitssystemen, motoren van de nieuwste generatie. Onder meer het front, de portieren en de achterkant kregen een nieuw uiterlijk. Meest opvallend zijn de karakteristieke airbumps van het model die verhuisden naar de onderkant van de portieren en een stuk kleiner zijn dan bij de oorspronkelijke Cactus.
Toegankelijker
De eerste Cactus verscheen in 2013 op de markt en viel op door zijn luchtkussens op de flanken die parkeerdeukjes en schades door lichte aanrijdingen van de zijkant kunnen voorkomen. Het idee achter de C4 Cactus crossover sloeg blijkbaar zo goed aan dat de ‘gewone’ C4 inmiddels uit het Citroën-programma is geschrapt. Om het gat te vullen lijkt de Cactus nu een iets toegankelijker uiterlijk te hebben gekregen.