Nieuwe vakbeurs The Tire kijkt verder dan banden

Redactie Redactie
• Laatste update:
Vanaf 2018 is Domstad Keulen het toneel van Europa's grootste bandenbeurs (Foto: The Tire Cologne)

De Duitse bandenbranchevereniging BRV, een van de organisatoren van Reifen Essen, kondigde in 2014 aan de beurs te verhuizen naar Keulen. Het beurscomplex Messe Essen zou te klein zijn geworden om het alsmaar uitdijende evenement te kunnen huisvesten. Toen een geplande verbouwing van het complex in Essen niet doorging besloot BRV met de Koelnmesse in zee te gaan. Reifen beleefde vorig jaar zijn laatste editie in Essen, plannen om het evenement zelfstandig onder eigen naam te laten voortbestaan werden uiteindelijk losgelaten. Reifen gaat nu verder onder de vlag van aftermarketbeurs Automechanika die in september volgend jaar in Frankfurt wordt gehouden. 

Duitsland telt daarmee twee verschillende bandenvakbeurzen in één jaar. The Tire loopt van 29 mei tot en met 1 juni 2018 in Keulen en Reifen van 11 tot en met 15 september 2018 als onderdeel van de Automechanika Frankfurt. De organisatoren van The Tire Cologne lieten er tijdens een speciaal belegde persconferentie voor de Europese vakpers geen misverstand over bestaan: Keulen moet de toonaangevende bandenbeurs worden. Onder andere door een meer internationale benadering, te beginnen met de Engelse naam, maar ook door een internationaler randprogramma dan voorheen tijdens Reifen. Zo worden tegelijkertijd de conferenties The Future Tire van de Amerikaanse uitgever Crain, de Rubber Industry Conference en de Global Retreading Conference gehouden. 

360 graden

Verder wil The Tire een mobiliteitsbeurs zijn in plaats van een pure bandenbeurs. “We willen de bandenbranche op een 360 graden manier benaderen”, zegt de beursmanager. “Dus niet alleen personenwagenbanden maar ook truck-, industrie- en agribanden. We kijken ook verder dan alleen bandenfabrikanten en handelaren: ook recycling van banden en dienstverlenende bedrijven die enigszins te maken hebben met de bandenbranche zijn vertegenwoordigd. We verliezen onze voornaamste bezoekersdoelgroep natuurlijk niet uit het oog, dat is de internationale bandengroothandel en distributie, maar we kijken ook naar nieuwe doelgroepen.”

De organisatie van  The Tire Cologne, dat zijn branchevereniging BRV en de Koelnmesse, heeft de veranderende markt voor (auto)mobiliteit goed bestudeerd en constateert dat de overgang van bezit naar gebruik ervoor gaat zorgen dat wagenparkbeheerders een belangrijkere en een groeiende doelgroep wordt voor de bandenhandel. Het is immers de (privé) leasemaatschappij, de eigenaar van een deelautoconcept en de autoverhuurder die beslist over de aanschaf van banden en in mindere mate de berijder van de auto zelf. “We organiseren daarom tijdens de beurs de Tire Fleet Cologne-conferentie en richten een Tire Fleet Lounge in. Hiermee richten we ons speciaal op de fleetmanagers met een op maat gesneden programma, dat bestaat uit workshops en presentaties.”

Volgeboekt

Tot nu toe schreven zich 600 bedrijven in als standhouder op de beurs. Daaronder bevinden zich volgens de organisatie alle marktleiders in de bandenbranche. Zoals bijvoorbeeld de volledige top 20 van grootste bandenfabrikanten. “Op dit moment is 90 procent van de beurs volgeboekt”, zegt Riedeberger. Verdeeld over vier hallen gaat de beurs ongeveer 70 duizend vierkante meter in beslag nemen. In tegenstelling tot Reifen en de meeste vakbeurzen, kiest The Tire er niet voor een strikte verdeling van sectoren, maar worden de grote bandenfabrikanten bijvoorbeeld verdeeld over de vier beschikbare hallen. Zo komen er ook geen aparte paviljoens voor kleinere Aziatische bedrijven. “We willen iedere hal even interessant maken voor de bezoekers en zorgen voor doorloop over de hele beurs.”

De Koelnmesse telt verschillende buitenterreinen die ingezet gaan worden voor demonstraties en entertainment in de vorm van showcars. “Ik zie hier ook driftshows en activiteiten waar bezoekers zelf aan kunnen deelnemen voor me”, zegt Riedeberger. Naast nieuwe doelgroepen en infotainment zet The Tire Cologne ook in op digitalisering. Enerzijds door aanbieders van digitale diensten en producten te benaderen als exposant, anderzijds door zelf digitale middelen maximaal in te zetten. Hoe dat er concreet uit gaat zien wil de organisatie nog niet onthullen. Maar te denken valt aan de inzet van apps met routeplanners over de beurs en augmented reality. “We hebben hier ook een van Europa’s grootste gamingevents georganiseerd. We willen in samenwerking met de exposanten en onze partners bij dit evenement kijken of we iets leuks kunnen organiseren voor de bezoekers en exposanten”, zegt Riedeberger. 

Digitale band

“We hadden dit evenement niet op een beter moment kunnen lanceren”, zegt Koelnmesse-directeur Gerald Böse.”De mobiliteitsbranche maakt een enorme ontwikkeling door, met veel innovaties in het gebruik, eigendom en krachtbron. Het goed nieuws is dat banden altijd van belang blijven. Een beurs als deze wordt alleen maar belangrijker voor de mobiliteitsbranche.” BRV-voorzitter Stephan Helm wijst op de digitalisering en andere innovaties in bandenland. “Banden gaan een belangrijke rol spelen bij het verzamelen van data door de auto. Het loopvalk van een band verandert de komende jaren in een sensor die als geen ander de omstandigheden kan vaststellen en doorgeven. Verder zien we dat banden intelligenter worden en straks in staat zullen zijn om zich aan te passen aan veranderende weersomstandigheden, wegdekken en gebruik. We verwachten dat er al wat van dit soort ontwikkelingen te zien zullen zijn op de komende beurs in de jaren daarna.”

The Tire Cologne wordt een tweejaarlijks evenement. Over de te verwachten bezoekersaantallen wil Koelnmesse geen concrete uitspraken doen. “De verwachtingen zijn hooggespannen, we verwachten minstens zo veel bezoekers als tijdens de oude beurs. In 2014 waren dat er nog 20 duizend.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuwe vakbeurs The Tire kijkt verder dan banden | Automotive Online

Nieuwe vakbeurs The Tire kijkt verder dan banden

Redactie Redactie
• Laatste update:
Vanaf 2018 is Domstad Keulen het toneel van Europa's grootste bandenbeurs (Foto: The Tire Cologne)

De Duitse bandenbranchevereniging BRV, een van de organisatoren van Reifen Essen, kondigde in 2014 aan de beurs te verhuizen naar Keulen. Het beurscomplex Messe Essen zou te klein zijn geworden om het alsmaar uitdijende evenement te kunnen huisvesten. Toen een geplande verbouwing van het complex in Essen niet doorging besloot BRV met de Koelnmesse in zee te gaan. Reifen beleefde vorig jaar zijn laatste editie in Essen, plannen om het evenement zelfstandig onder eigen naam te laten voortbestaan werden uiteindelijk losgelaten. Reifen gaat nu verder onder de vlag van aftermarketbeurs Automechanika die in september volgend jaar in Frankfurt wordt gehouden. 

Duitsland telt daarmee twee verschillende bandenvakbeurzen in één jaar. The Tire loopt van 29 mei tot en met 1 juni 2018 in Keulen en Reifen van 11 tot en met 15 september 2018 als onderdeel van de Automechanika Frankfurt. De organisatoren van The Tire Cologne lieten er tijdens een speciaal belegde persconferentie voor de Europese vakpers geen misverstand over bestaan: Keulen moet de toonaangevende bandenbeurs worden. Onder andere door een meer internationale benadering, te beginnen met de Engelse naam, maar ook door een internationaler randprogramma dan voorheen tijdens Reifen. Zo worden tegelijkertijd de conferenties The Future Tire van de Amerikaanse uitgever Crain, de Rubber Industry Conference en de Global Retreading Conference gehouden. 

360 graden

Verder wil The Tire een mobiliteitsbeurs zijn in plaats van een pure bandenbeurs. “We willen de bandenbranche op een 360 graden manier benaderen”, zegt de beursmanager. “Dus niet alleen personenwagenbanden maar ook truck-, industrie- en agribanden. We kijken ook verder dan alleen bandenfabrikanten en handelaren: ook recycling van banden en dienstverlenende bedrijven die enigszins te maken hebben met de bandenbranche zijn vertegenwoordigd. We verliezen onze voornaamste bezoekersdoelgroep natuurlijk niet uit het oog, dat is de internationale bandengroothandel en distributie, maar we kijken ook naar nieuwe doelgroepen.”

De organisatie van  The Tire Cologne, dat zijn branchevereniging BRV en de Koelnmesse, heeft de veranderende markt voor (auto)mobiliteit goed bestudeerd en constateert dat de overgang van bezit naar gebruik ervoor gaat zorgen dat wagenparkbeheerders een belangrijkere en een groeiende doelgroep wordt voor de bandenhandel. Het is immers de (privé) leasemaatschappij, de eigenaar van een deelautoconcept en de autoverhuurder die beslist over de aanschaf van banden en in mindere mate de berijder van de auto zelf. “We organiseren daarom tijdens de beurs de Tire Fleet Cologne-conferentie en richten een Tire Fleet Lounge in. Hiermee richten we ons speciaal op de fleetmanagers met een op maat gesneden programma, dat bestaat uit workshops en presentaties.”

Volgeboekt

Tot nu toe schreven zich 600 bedrijven in als standhouder op de beurs. Daaronder bevinden zich volgens de organisatie alle marktleiders in de bandenbranche. Zoals bijvoorbeeld de volledige top 20 van grootste bandenfabrikanten. “Op dit moment is 90 procent van de beurs volgeboekt”, zegt Riedeberger. Verdeeld over vier hallen gaat de beurs ongeveer 70 duizend vierkante meter in beslag nemen. In tegenstelling tot Reifen en de meeste vakbeurzen, kiest The Tire er niet voor een strikte verdeling van sectoren, maar worden de grote bandenfabrikanten bijvoorbeeld verdeeld over de vier beschikbare hallen. Zo komen er ook geen aparte paviljoens voor kleinere Aziatische bedrijven. “We willen iedere hal even interessant maken voor de bezoekers en zorgen voor doorloop over de hele beurs.”

De Koelnmesse telt verschillende buitenterreinen die ingezet gaan worden voor demonstraties en entertainment in de vorm van showcars. “Ik zie hier ook driftshows en activiteiten waar bezoekers zelf aan kunnen deelnemen voor me”, zegt Riedeberger. Naast nieuwe doelgroepen en infotainment zet The Tire Cologne ook in op digitalisering. Enerzijds door aanbieders van digitale diensten en producten te benaderen als exposant, anderzijds door zelf digitale middelen maximaal in te zetten. Hoe dat er concreet uit gaat zien wil de organisatie nog niet onthullen. Maar te denken valt aan de inzet van apps met routeplanners over de beurs en augmented reality. “We hebben hier ook een van Europa’s grootste gamingevents georganiseerd. We willen in samenwerking met de exposanten en onze partners bij dit evenement kijken of we iets leuks kunnen organiseren voor de bezoekers en exposanten”, zegt Riedeberger. 

Digitale band

“We hadden dit evenement niet op een beter moment kunnen lanceren”, zegt Koelnmesse-directeur Gerald Böse.”De mobiliteitsbranche maakt een enorme ontwikkeling door, met veel innovaties in het gebruik, eigendom en krachtbron. Het goed nieuws is dat banden altijd van belang blijven. Een beurs als deze wordt alleen maar belangrijker voor de mobiliteitsbranche.” BRV-voorzitter Stephan Helm wijst op de digitalisering en andere innovaties in bandenland. “Banden gaan een belangrijke rol spelen bij het verzamelen van data door de auto. Het loopvalk van een band verandert de komende jaren in een sensor die als geen ander de omstandigheden kan vaststellen en doorgeven. Verder zien we dat banden intelligenter worden en straks in staat zullen zijn om zich aan te passen aan veranderende weersomstandigheden, wegdekken en gebruik. We verwachten dat er al wat van dit soort ontwikkelingen te zien zullen zijn op de komende beurs in de jaren daarna.”

The Tire Cologne wordt een tweejaarlijks evenement. Over de te verwachten bezoekersaantallen wil Koelnmesse geen concrete uitspraken doen. “De verwachtingen zijn hooggespannen, we verwachten minstens zo veel bezoekers als tijdens de oude beurs. In 2014 waren dat er nog 20 duizend.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.