Nieuwe tractioncontrol BMW reageert 50 keer sneller

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: BMW

In plaats van 100 milliseconden heeft het nieuwe systeem een reactietijd van één milliseconde. De snellere reactietijd is mogelijk omdat het signaal direct van de aandrijflijn komt en daar ook wordt berekend. Dit in plaats van in een losse regeleenheid op afstand van de sensoren bij de wielen. Het signaal legt daardoor een kortere weg af. 

“Met hun hoge koppel en hun directe reacties op elke beweging van het gaspedaal stellen elektrische motoren al aanzienlijk hogere eisen aan rij-stabiliteitscontrole dan conventionele aandrijvingen”, legt Peter Langen, hoofd van BMW Suspension Development, uit. Het effect van de kortere signaalroute werkt niet alleen bij EV’s, maar kan volgens Langen ook succesvol worden toegepast op auto’s met een verbrandingsmotor.

Naast de snelle versie van de onlangs gefacelifte i3 krijgen daarom ook alle andere BMW- en Mini-modellen het nieuwe systeem in de toekomst. De nieuwe technologie biedt volgens BMW meer veiligheid, zowel in bochten als bij het accelereren vanuit stilstand.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuwe tractioncontrol BMW reageert 50 keer sneller | Automotive Online

Nieuwe tractioncontrol BMW reageert 50 keer sneller

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: BMW

In plaats van 100 milliseconden heeft het nieuwe systeem een reactietijd van één milliseconde. De snellere reactietijd is mogelijk omdat het signaal direct van de aandrijflijn komt en daar ook wordt berekend. Dit in plaats van in een losse regeleenheid op afstand van de sensoren bij de wielen. Het signaal legt daardoor een kortere weg af. 

“Met hun hoge koppel en hun directe reacties op elke beweging van het gaspedaal stellen elektrische motoren al aanzienlijk hogere eisen aan rij-stabiliteitscontrole dan conventionele aandrijvingen”, legt Peter Langen, hoofd van BMW Suspension Development, uit. Het effect van de kortere signaalroute werkt niet alleen bij EV’s, maar kan volgens Langen ook succesvol worden toegepast op auto’s met een verbrandingsmotor.

Naast de snelle versie van de onlangs gefacelifte i3 krijgen daarom ook alle andere BMW- en Mini-modellen het nieuwe systeem in de toekomst. De nieuwe technologie biedt volgens BMW meer veiligheid, zowel in bochten als bij het accelereren vanuit stilstand.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.