Interclassics: Oldtimerbezitter besteedt sleutelwerk liever uit

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Interclassics)

“Ieder jaar opnieuw is het een uitdaging om een kwalitatief goede beurs neer te zetten voor zowel de bezoekers als de standhouders”, zegt beursmanager Erik Panis. “Nooit eerder in de afgelopen 25 jaar Interclassics hebben wij zoveel bezoekers mogen verwelkomen. Ook de standhouders kunnen terugkijken op een geslaagde en kwalitatief goede jubileumeditie, aangezien veel van de aangeboden auto’s van eigenaar gewisseld zijn.”

In beursgebouw Mecc Maastricht waren van 11 tot en met 14 januari dit jaar onder meer de Aston Martin DB5 uit de James Bondfilm Goldfinger te zien, een Jaguar D-Type die in 1957 de 24 uur van Le Mans won en een Ford Mustang uit de film Gone in 60 Seconds.

In totaal stonden er 238 bedrijven, oldtimerclubs en één branchevereniging op de beurs. De nieuwe Bovag-afdeling Dutch Car Restorers (DCR) sloot zich vlak voor het openen van de Interclassics officieel aan bij Bovag. Voorheen maakte DCR deel uit van Focwa, maar daar is de afdeling inmiddels opgeheven. Op de stand van DCR werden de verschillende disciplines van autorestauratie in beeld gebracht met een motorblok dat aan revisie toe was, het interieur van een oldtimer in verschillende stadia van restauratie en stukken plaatwerk die van nieuw staal of aluminium voorzien moesten worden. 

Overkill aan Porsche en Ferrari

Het merendeel van de bedrijven die op de Interclassics staan, houdt zich bezig met de in- en verkoop van oldtimers, klassiekers en youngtimers. Vooral de merken Porsche en Ferrari zijn daarbij ruim vertegenwoordigd en in iets mindere mate ook Aston Martin. Ook aanbieders van boeken en miniatuurauto’s zijn er in overvloed. Verder presenteren zich bedrijven die zich bezig houden met de restauratie van auto’s of een deel er van. Zoals Autobeitserij Holland, dat kale carrosserieën en plaatwerk onderdompelt in een loog- en een zuurbad om oude laklagen, plamuur, kit en roest te verwijderen. Op een naakte Porsche 356 en een van een beschermende KTL-coating voorziene Alfa Spider werd het resultaat van zo’n behandeling gedemonstreerd. Een ideale basis voor de rest van de restauratie. 

Verder vonden veel poetsbedrijven hun weg naar Maastricht. Tussen alle exclusieve sportwagens trok Stipt Polish Point uit Vught de aandacht met een ‘ordinaire’ Ford Mondeo stationwagon. Het witte exemplaar was van de eerste generatie en verkeerde in nieuwstaat. “Door ons gerestaureerd in opdracht van een buitenlandse klant”, luidde het commentaar van de standhouder. Stipt Polish Point is gespecialiseerd in het renoveren van de onderkant en de binnenkant van auto’s. De Mondeo was dus niet opnieuw gespoten, maar wel heel grondig gepoetst, waarna ieder onderdeeltje van het interieur, de wielophanging, de remmen, de uitlaat en de motorruimte onder handen werd genomen om het terug in nieuwstaat te brengen. 

ABS en stuurbekrachtiging

Het aanpassen van oude auto’s naar de wensen van modern gebruik is een specialiteit die ook door steeds meer bedrijven wordt aangeboden. In het verleden besteedde Autokompas (de voormalige titel van Automotive Werkplaats) al eens aandacht aan EZ Electric Power Steering uit Leerdam. Een bedrijf dat kits ontwikkelt en verkoopt om oldtimers te voorzien van elektrische stuurbekrachtiging. Onzichtbaar weggewerkt en in de meeste gevallen zonder blijvende sporen weer terug te bouwen naar origineel. Ooto uit het Brabantse Berkel Enschot bouwt ook elektrische stuurbekrachtigingen in, maar past daarnaast ook versnellingsbakken aan om van een vier- een vijf- of zesbak te maken bijvoorbeeld. En van een handgeschakelde auto een automaat. Elektronische ontsteking of brandstofinjectie in plaats van contactpuntjes en een carburateur behoren ook tot de mogelijkheden, net als de inbouw van een abs- of aircosysteem in een auto die werd gebouwd toen dit soort systemen nog niet bestonden.

De hoeveelheid bedrijven die klassieke auto’s als hoofdactiviteit hebben en consumenten die in deze auto’s geïnteresseerd zijn, blijft groeien. Tenminste, als je mag afgaan op de stijgende hoeveelheid bezoekers en exposanten op evenementen als Interclassics en de prijzen voor oude auto’s die blijven oplopen. Een oude auto wordt nog steeds gezien als een goede investering. Op zaterdag 13 januari hield het Britse veilinghuis Coys of Kensington een veiling op de beurs. Ook hier weer voerde Porsche en dan met name de oudere 911 de boventoon. Van de 63 aangeboden auto’s waren er 22 van het merk uit Zuffenhausen. De meest opvallende was een 993 in Cup-uitvoering uit 1994 met een verwachte opbrengst van 260 duizend euro. Naar verluidt had niemand minder dan Michael Schumacher het stuurwiel van deze auto ooit in zijn handen. Het was daarbij nog niet de hoogst geprijsde Porsche. die eer ging naar een 356 Speedster uit 1956 die tussen 300 en 320 duizend euro moest opbrengen.

Perspectieven voor het autobedrijf

De groep oldtimerliefhebbers die zelf sleutelt of restaureert lijkt wel kleiner te worden. Op de dun bezaaide stands met gereedschappen en onderdelen was het, in ieder geval op de vrijdag, erg stil dat biedt perspectieven voor autobedrijven die open staan voor de leden van het wagenpark op leeftijd. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Interclassics: Oldtimerbezitter besteedt sleutelwerk liever uit | Automotive Online

Interclassics: Oldtimerbezitter besteedt sleutelwerk liever uit

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Interclassics)

“Ieder jaar opnieuw is het een uitdaging om een kwalitatief goede beurs neer te zetten voor zowel de bezoekers als de standhouders”, zegt beursmanager Erik Panis. “Nooit eerder in de afgelopen 25 jaar Interclassics hebben wij zoveel bezoekers mogen verwelkomen. Ook de standhouders kunnen terugkijken op een geslaagde en kwalitatief goede jubileumeditie, aangezien veel van de aangeboden auto’s van eigenaar gewisseld zijn.”

In beursgebouw Mecc Maastricht waren van 11 tot en met 14 januari dit jaar onder meer de Aston Martin DB5 uit de James Bondfilm Goldfinger te zien, een Jaguar D-Type die in 1957 de 24 uur van Le Mans won en een Ford Mustang uit de film Gone in 60 Seconds.

In totaal stonden er 238 bedrijven, oldtimerclubs en één branchevereniging op de beurs. De nieuwe Bovag-afdeling Dutch Car Restorers (DCR) sloot zich vlak voor het openen van de Interclassics officieel aan bij Bovag. Voorheen maakte DCR deel uit van Focwa, maar daar is de afdeling inmiddels opgeheven. Op de stand van DCR werden de verschillende disciplines van autorestauratie in beeld gebracht met een motorblok dat aan revisie toe was, het interieur van een oldtimer in verschillende stadia van restauratie en stukken plaatwerk die van nieuw staal of aluminium voorzien moesten worden. 

Overkill aan Porsche en Ferrari

Het merendeel van de bedrijven die op de Interclassics staan, houdt zich bezig met de in- en verkoop van oldtimers, klassiekers en youngtimers. Vooral de merken Porsche en Ferrari zijn daarbij ruim vertegenwoordigd en in iets mindere mate ook Aston Martin. Ook aanbieders van boeken en miniatuurauto’s zijn er in overvloed. Verder presenteren zich bedrijven die zich bezig houden met de restauratie van auto’s of een deel er van. Zoals Autobeitserij Holland, dat kale carrosserieën en plaatwerk onderdompelt in een loog- en een zuurbad om oude laklagen, plamuur, kit en roest te verwijderen. Op een naakte Porsche 356 en een van een beschermende KTL-coating voorziene Alfa Spider werd het resultaat van zo’n behandeling gedemonstreerd. Een ideale basis voor de rest van de restauratie. 

Verder vonden veel poetsbedrijven hun weg naar Maastricht. Tussen alle exclusieve sportwagens trok Stipt Polish Point uit Vught de aandacht met een ‘ordinaire’ Ford Mondeo stationwagon. Het witte exemplaar was van de eerste generatie en verkeerde in nieuwstaat. “Door ons gerestaureerd in opdracht van een buitenlandse klant”, luidde het commentaar van de standhouder. Stipt Polish Point is gespecialiseerd in het renoveren van de onderkant en de binnenkant van auto’s. De Mondeo was dus niet opnieuw gespoten, maar wel heel grondig gepoetst, waarna ieder onderdeeltje van het interieur, de wielophanging, de remmen, de uitlaat en de motorruimte onder handen werd genomen om het terug in nieuwstaat te brengen. 

ABS en stuurbekrachtiging

Het aanpassen van oude auto’s naar de wensen van modern gebruik is een specialiteit die ook door steeds meer bedrijven wordt aangeboden. In het verleden besteedde Autokompas (de voormalige titel van Automotive Werkplaats) al eens aandacht aan EZ Electric Power Steering uit Leerdam. Een bedrijf dat kits ontwikkelt en verkoopt om oldtimers te voorzien van elektrische stuurbekrachtiging. Onzichtbaar weggewerkt en in de meeste gevallen zonder blijvende sporen weer terug te bouwen naar origineel. Ooto uit het Brabantse Berkel Enschot bouwt ook elektrische stuurbekrachtigingen in, maar past daarnaast ook versnellingsbakken aan om van een vier- een vijf- of zesbak te maken bijvoorbeeld. En van een handgeschakelde auto een automaat. Elektronische ontsteking of brandstofinjectie in plaats van contactpuntjes en een carburateur behoren ook tot de mogelijkheden, net als de inbouw van een abs- of aircosysteem in een auto die werd gebouwd toen dit soort systemen nog niet bestonden.

De hoeveelheid bedrijven die klassieke auto’s als hoofdactiviteit hebben en consumenten die in deze auto’s geïnteresseerd zijn, blijft groeien. Tenminste, als je mag afgaan op de stijgende hoeveelheid bezoekers en exposanten op evenementen als Interclassics en de prijzen voor oude auto’s die blijven oplopen. Een oude auto wordt nog steeds gezien als een goede investering. Op zaterdag 13 januari hield het Britse veilinghuis Coys of Kensington een veiling op de beurs. Ook hier weer voerde Porsche en dan met name de oudere 911 de boventoon. Van de 63 aangeboden auto’s waren er 22 van het merk uit Zuffenhausen. De meest opvallende was een 993 in Cup-uitvoering uit 1994 met een verwachte opbrengst van 260 duizend euro. Naar verluidt had niemand minder dan Michael Schumacher het stuurwiel van deze auto ooit in zijn handen. Het was daarbij nog niet de hoogst geprijsde Porsche. die eer ging naar een 356 Speedster uit 1956 die tussen 300 en 320 duizend euro moest opbrengen.

Perspectieven voor het autobedrijf

De groep oldtimerliefhebbers die zelf sleutelt of restaureert lijkt wel kleiner te worden. Op de dun bezaaide stands met gereedschappen en onderdelen was het, in ieder geval op de vrijdag, erg stil dat biedt perspectieven voor autobedrijven die open staan voor de leden van het wagenpark op leeftijd. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.