Test de Tester | nieuw panellid Jeffrey van Deursen stelt zich voor

Redactie Redactie
• Laatste update:

De 21-jarige technisch specialist vervangt zijn collega Iwan Kennis, die een stapje terug doet. Jeffrey levert op de website van Bouman regelmatig een bijdrage aan de blog over opvallende storingen. “De BMW waarbij een in het infotainment rondslingerende muntje van vijf eurocent voor een zwervende storing zorgde was één van de leukste. De oplossing was simpelweg het muntje er uit vissen, maar voor je zo ver bent dat het daar aan ligt…” Ook een Audi A8 waar op verschillende adressen al voor 8.000 euro aan onderdelen in was gestoken, maar waarvan de storing bleef terugkomen is hem bijgebleven. “Uiteindelijk bleek een gebrekkig CAN-bus signaal er voor te zorgen dat er wel storingen waren, maar de foutcodes niet doorkwamen. De gevolgschade was verholpen, maar de oorzaak niet.” Meer lezen over Autobedrijf Wout Bouman?

Britten, cabrio’s en robotbakken

Jeffrey is liefhebber van het Engelse merk MG. Zelf heeft hij een MGF uit 1996 en een MG ZT uit 2003. Maar op zijn werk komen vrijwel alle merken voorbij. Van de allernieuwste modellen tot exemplaren van vijftien jaar en ouder. “Mijn specialiteit zijn cabriokappen en gerobotiseerde versnellingsbakken. In de zomer zie je veel elektronische storingen aan cabriokappen en in de winter krijgen we veel auto’s binnen met lekkages aan de kap. Ik vind het altijd een uitdaging om het weer goed te krijgen.”

De Brabantse technisch specialist doet mee met Test de tester omdat hij benieuwd is naar wat er aan apparatuur te koop is en wat je er mee kunt. “Daarnaast vind ik het leuk om anderen te helpen die op zoek zijn naar een goede tester. Ik adviseer altijd om eerst goed te kijken naar de automerken waar een tester sterk in is en waar je zelf veel aan werkt. De voertuigdekking hoeft niet altijd breed te zijn als hij maar diep genoeg gaat.Bekijk alle testers in de Automotive Productvergelijker.

Irritant

Verder vindt Van Deursen een slechte vertaling van de omschrijvingen en menu’s irritant “Je moet wel kunnen begrijpen wat de tester bedoelt en de onderdelen waar hij het over heeft moeten ook echt bestaan.” Verder graag zowel de universele als de fabrikant specifieke DTC’s. Dat maakt het zoeken in technische service bulletins makkelijker. Een goede voertuigscan maken om zo snel mogelijk een beeld te krijgen van de algehele conditie, vindt hij ook heel belangrijk. Daarbij liever een langzame autoscan dan alles los scannen. “Een eigen identificatie functie op VIN is ook erg handig. Het maakt de kans op een fouten bij het zoeken van informatie of onderdelen voor het juiste model een stuk kleiner.”  Een geïntegreerde multimeter of een scoop zijn voor hem overbodige accessoires. “Ik heb ze liever los, want ik wil de tester en de scoop of meter tegelijk kunnen gebruiken. Een scope die ingebouwd zit is meestal een- of tweekanaals ik heb liever meer kanalen.  

Servicetaken zoals het terugstellen service-intervallen, remmen ontluchten of terugstellen en brandstofsysteem ontluchten of brandstoftank legen en een apk readinesstest komen Jeffrey van Deursen zelden voor. Een roetfilter regenereren, Tpms-gerelateerde zaken en DPF- en additief adapties resetten en bijvullen doet hij vaker.

Foutcodes
Veel van de handelingen die hij uitvoert met een tester hebben te maken met het uitlezen en analyseren van foutcodes. Het bekijken en analyseren van meetwaarden. Dus loggen van de meetwaarden bij diverse toestanden, vergelijken van de meetwaarden met externe metingen zoals bijvoorbeeld druksensorcontrole en dergelijken.

Actuatoren aansturen en een audiovisuele controle uitvoeren doet hij ook veel. Daarbij gebruikt hij ook regelmatig een oscilloscoop of een rookgasmachine om de werking van de actuatoren te controleren.

Functietesten staan bij Van Deursen ook regelmatig op het menu. Een relatieve compressietest en het vergelijken van de correctiehoeveelheden van de injectoren doet hij wat minder vaak dan het testen van de turbo-regeling of de EGR-regeling bijvoorbeeld.

Programmeerfuncties, zoals inleren bij vervangen componenten als een gasklephuis, een EGR, een brandstofpomp of een stuurhoeksensor bijvoorbeeld, gebruikt hij veel. Het programmeren van injectoren gemiddeld. En het configureren van regelapparaten veel.

Speciale taken, het updaten of laden van software van regeleenheden en online sleutels inleren doet hij ook veel. Pass-thru gemiddeld. Voor alle regeleenheden in een auto geldt bij Jeffrey dat hij ze benadert voor servicetaken, foutcodes, meetwaarden, programmeerfuncties, functietesten en het aansturen van actuatoren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de Tester | nieuw panellid Jeffrey van Deursen stelt zich voor | Automotive Online

Test de Tester | nieuw panellid Jeffrey van Deursen stelt zich voor

Redactie Redactie
• Laatste update:

De 21-jarige technisch specialist vervangt zijn collega Iwan Kennis, die een stapje terug doet. Jeffrey levert op de website van Bouman regelmatig een bijdrage aan de blog over opvallende storingen. “De BMW waarbij een in het infotainment rondslingerende muntje van vijf eurocent voor een zwervende storing zorgde was één van de leukste. De oplossing was simpelweg het muntje er uit vissen, maar voor je zo ver bent dat het daar aan ligt…” Ook een Audi A8 waar op verschillende adressen al voor 8.000 euro aan onderdelen in was gestoken, maar waarvan de storing bleef terugkomen is hem bijgebleven. “Uiteindelijk bleek een gebrekkig CAN-bus signaal er voor te zorgen dat er wel storingen waren, maar de foutcodes niet doorkwamen. De gevolgschade was verholpen, maar de oorzaak niet.” Meer lezen over Autobedrijf Wout Bouman?

Britten, cabrio’s en robotbakken

Jeffrey is liefhebber van het Engelse merk MG. Zelf heeft hij een MGF uit 1996 en een MG ZT uit 2003. Maar op zijn werk komen vrijwel alle merken voorbij. Van de allernieuwste modellen tot exemplaren van vijftien jaar en ouder. “Mijn specialiteit zijn cabriokappen en gerobotiseerde versnellingsbakken. In de zomer zie je veel elektronische storingen aan cabriokappen en in de winter krijgen we veel auto’s binnen met lekkages aan de kap. Ik vind het altijd een uitdaging om het weer goed te krijgen.”

De Brabantse technisch specialist doet mee met Test de tester omdat hij benieuwd is naar wat er aan apparatuur te koop is en wat je er mee kunt. “Daarnaast vind ik het leuk om anderen te helpen die op zoek zijn naar een goede tester. Ik adviseer altijd om eerst goed te kijken naar de automerken waar een tester sterk in is en waar je zelf veel aan werkt. De voertuigdekking hoeft niet altijd breed te zijn als hij maar diep genoeg gaat.Bekijk alle testers in de Automotive Productvergelijker.

Irritant

Verder vindt Van Deursen een slechte vertaling van de omschrijvingen en menu’s irritant “Je moet wel kunnen begrijpen wat de tester bedoelt en de onderdelen waar hij het over heeft moeten ook echt bestaan.” Verder graag zowel de universele als de fabrikant specifieke DTC’s. Dat maakt het zoeken in technische service bulletins makkelijker. Een goede voertuigscan maken om zo snel mogelijk een beeld te krijgen van de algehele conditie, vindt hij ook heel belangrijk. Daarbij liever een langzame autoscan dan alles los scannen. “Een eigen identificatie functie op VIN is ook erg handig. Het maakt de kans op een fouten bij het zoeken van informatie of onderdelen voor het juiste model een stuk kleiner.”  Een geïntegreerde multimeter of een scoop zijn voor hem overbodige accessoires. “Ik heb ze liever los, want ik wil de tester en de scoop of meter tegelijk kunnen gebruiken. Een scope die ingebouwd zit is meestal een- of tweekanaals ik heb liever meer kanalen.  

Servicetaken zoals het terugstellen service-intervallen, remmen ontluchten of terugstellen en brandstofsysteem ontluchten of brandstoftank legen en een apk readinesstest komen Jeffrey van Deursen zelden voor. Een roetfilter regenereren, Tpms-gerelateerde zaken en DPF- en additief adapties resetten en bijvullen doet hij vaker.

Foutcodes
Veel van de handelingen die hij uitvoert met een tester hebben te maken met het uitlezen en analyseren van foutcodes. Het bekijken en analyseren van meetwaarden. Dus loggen van de meetwaarden bij diverse toestanden, vergelijken van de meetwaarden met externe metingen zoals bijvoorbeeld druksensorcontrole en dergelijken.

Actuatoren aansturen en een audiovisuele controle uitvoeren doet hij ook veel. Daarbij gebruikt hij ook regelmatig een oscilloscoop of een rookgasmachine om de werking van de actuatoren te controleren.

Functietesten staan bij Van Deursen ook regelmatig op het menu. Een relatieve compressietest en het vergelijken van de correctiehoeveelheden van de injectoren doet hij wat minder vaak dan het testen van de turbo-regeling of de EGR-regeling bijvoorbeeld.

Programmeerfuncties, zoals inleren bij vervangen componenten als een gasklephuis, een EGR, een brandstofpomp of een stuurhoeksensor bijvoorbeeld, gebruikt hij veel. Het programmeren van injectoren gemiddeld. En het configureren van regelapparaten veel.

Speciale taken, het updaten of laden van software van regeleenheden en online sleutels inleren doet hij ook veel. Pass-thru gemiddeld. Voor alle regeleenheden in een auto geldt bij Jeffrey dat hij ze benadert voor servicetaken, foutcodes, meetwaarden, programmeerfuncties, functietesten en het aansturen van actuatoren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.