Connected Car ABC (1) | Wat is DoIP?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Bosch Automotive Aftermarket

Wat is het?

DoIP wordt gezien als aanvulling op het CAN-bus-netwerk, dat inmiddels zijn maximale capaciteit heeft bereikt. De huidige voertuigelektronica met onder andere rijhulpsystemen, telematica en infotainment, vragen een sneller netwerk om de grotere datastromen rap te kunnen uitwisselen. Veel autofabrikanten stapten de afgelopen jaren al over naar nieuwe netwerken zoals DoiP. Onder meer om snel software te kunnen laden in de componenten van nieuwe auto’s die van de productielijnen rollen en telematica mogelijk te maken. Pas in de afgelopen jaren wordt Ethernet door een aantal autofabrikanten ook ingezet voor diagnosedoeleinden.

Hoe werkt het?

Een DoIP-netwerk laat zich vergelijken met een computernetwerk in huis, waarbij computer en externe apparaten zoals een draadloze printer hun eigen IP-adres hebben en verbonden zijn met de pc via een wifi-router. Bij een auto hebben de verschillende regeleenheden een eigen IP-adres en communiceren via een ethernetverbinding (de manier waarop ook computers met internet verbonden zijn) met elkaar en met de diagnosetester. Vooralsnog wordt DoIP door autofabrikanten vooral gebruikt als toegangspoort (Gateway) en verbindingsweg met het bestaande Can-bus of een ander netwerk zoals Flexray of MOST, maar binnen enkele jaren verwacht onder meer Bosch dat een Ethernet-netwerk als ruggegraat (backbone) gaat dienen voor het netwerk van regeleenheden binnen een auto. 

De communicatie tussen auto en diagnose-apparaat verloopt nu nog via een 16-polige stekker en een kabel of bluetoothdongel in de OBD-poort. Dat diagnose-apparaat kan een laptop, PC of tablet zijn met de juiste diagnose-software of een tester die ingericht is op DoIP. De verwachting is dat deze verbinding in de toekomst wel draadloos wordt. Dit kan zijn via 4G (draadloos via UMTS) of WLAN (draadloos netwerk). Op die manier wordt ook diagnose op afstand mogelijk zonder een tester fysiek aan de auto te koppelen. Tesla verhoogde afgelopen zomer in het door orkaan Irma geteisterde Florida, met DoIP via 4G de accucapaciteit van de Model S en X op afstand van 60kW naar 75kW.

Wat zijn de voordelen?

Eén van de voordelen van apparatuur met een DoIP-functie is dat je er recente auto’s mee kunt uitlezen en programmeren. Met apparatuur die een paar jaar oud is, kan dat bij sommige recente auto’s niet meer. Maar veel belangrijker is dat met name het flashen (nieuwe software installeren) van regeleenheden er tot honderd keer sneller mee gaat. In plaats van drie tot vijf uur voor een auto, kan dit proces via DoIP in enkele minuten worden afgerond. Een DoIP-netwerk kan enorme datavolumes aan en is vanwege een gestandaardiseerd protocol eenvoudig te integreren in de bestaande IT-infrastructuur. Verder kan er de hoeveelheid bedrading in een auto mee worden beperkt. Na de motor en het chassis de grootste kostenpost en het onderdeel dat het meeste gewicht in de schaal legt.

In welke auto’s zit het?

Ondanks dat vrijwel iedere nieuwe auto over een Ethernet-gateway beschikt, zijn er nog maar een paar fabrikanten die het inzetten voor diagnosedoeleinden. Volvo loopt met zijn nieuwe XC90 en S/V90 voorop en sinds afgelopen jaar werken ook Jaguar en Landrover met DoIP. Waarbij werkplaatsen bij de Volvo’s alleen nog via DoIP kunnen communiceren, hebben ze bij Jaguar/Landrover nog de keuze tussen DoIP en de bestaande toegangspoort.

Welke testers kunnen er mee overweg?

De originele merktesters van Volvo maken gebruik van een speciale adapter waarmee je een Ethernet-netwerkkabel op de OBD-poort kunt aansluiten. Bij de nieuwste merktesters van Jaguar en landrover is de DoIP hard- en software geïntegreerd. Daarnaast is er ook universele apparatuur verkrijgbaar die geschikt is voor DoIP. Alle nieuwe KTS-apparatuur van Bosch is er op ingericht. Texa verwacht dat in de tweede helft van dit jaar DoIP is opgenomen in zijn IDC5 diagnose-software. Door een speciale DoIP-module op de Axone Nemo werkplaatstablet te klikken word deze geschikt voor DoIP. Snap-On heeft in zijn nieuwste software update ook een functie opgenomen voor DoIP.

Wat is de verwachting voor de toekomst?

Volvo en JLR vervullen zoals gezegd een pioniersrol met DoIP, maar de verwachting is dat DoIP de nieuwe standaard wordt voor vrijwel iedere fabrikant van auto’s en diagnose-apparatuur. Ook Daimler en BMW geloven in Ethernet als oplossing voor meer bandbreedte. De rol van de CAN-bus helemaal overnemen doet DoIP voorlopig nog niet en de vraag is of dat ooit zal gebeuren. Voor minder complexe systemen in een auto blijft het een prima oplossing en voor de apk en emissiegerelateerde zaken is een diagnose kunnen stellen via de CAN-bus wettelijk verplicht. Vooral voor de complexere diagnoseklussen zoals het programmeren van nieuwe componenten en software-updates zal DoIP in de komende jaren snel terrein winnen. Ook voor updates via pass- thru en diagnose op afstand is DoIP erg geschikt, ook al wordt het daar op dit moment nog niet voor gebruikt.

Lees ook: Connected Car ABC Deel 2,Wat is Car2X? 

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Connected Car ABC (1) | Wat is DoIP? | Automotive Online

Connected Car ABC (1) | Wat is DoIP?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Bosch Automotive Aftermarket

Wat is het?

DoIP wordt gezien als aanvulling op het CAN-bus-netwerk, dat inmiddels zijn maximale capaciteit heeft bereikt. De huidige voertuigelektronica met onder andere rijhulpsystemen, telematica en infotainment, vragen een sneller netwerk om de grotere datastromen rap te kunnen uitwisselen. Veel autofabrikanten stapten de afgelopen jaren al over naar nieuwe netwerken zoals DoiP. Onder meer om snel software te kunnen laden in de componenten van nieuwe auto’s die van de productielijnen rollen en telematica mogelijk te maken. Pas in de afgelopen jaren wordt Ethernet door een aantal autofabrikanten ook ingezet voor diagnosedoeleinden.

Hoe werkt het?

Een DoIP-netwerk laat zich vergelijken met een computernetwerk in huis, waarbij computer en externe apparaten zoals een draadloze printer hun eigen IP-adres hebben en verbonden zijn met de pc via een wifi-router. Bij een auto hebben de verschillende regeleenheden een eigen IP-adres en communiceren via een ethernetverbinding (de manier waarop ook computers met internet verbonden zijn) met elkaar en met de diagnosetester. Vooralsnog wordt DoIP door autofabrikanten vooral gebruikt als toegangspoort (Gateway) en verbindingsweg met het bestaande Can-bus of een ander netwerk zoals Flexray of MOST, maar binnen enkele jaren verwacht onder meer Bosch dat een Ethernet-netwerk als ruggegraat (backbone) gaat dienen voor het netwerk van regeleenheden binnen een auto. 

De communicatie tussen auto en diagnose-apparaat verloopt nu nog via een 16-polige stekker en een kabel of bluetoothdongel in de OBD-poort. Dat diagnose-apparaat kan een laptop, PC of tablet zijn met de juiste diagnose-software of een tester die ingericht is op DoIP. De verwachting is dat deze verbinding in de toekomst wel draadloos wordt. Dit kan zijn via 4G (draadloos via UMTS) of WLAN (draadloos netwerk). Op die manier wordt ook diagnose op afstand mogelijk zonder een tester fysiek aan de auto te koppelen. Tesla verhoogde afgelopen zomer in het door orkaan Irma geteisterde Florida, met DoIP via 4G de accucapaciteit van de Model S en X op afstand van 60kW naar 75kW.

Wat zijn de voordelen?

Eén van de voordelen van apparatuur met een DoIP-functie is dat je er recente auto’s mee kunt uitlezen en programmeren. Met apparatuur die een paar jaar oud is, kan dat bij sommige recente auto’s niet meer. Maar veel belangrijker is dat met name het flashen (nieuwe software installeren) van regeleenheden er tot honderd keer sneller mee gaat. In plaats van drie tot vijf uur voor een auto, kan dit proces via DoIP in enkele minuten worden afgerond. Een DoIP-netwerk kan enorme datavolumes aan en is vanwege een gestandaardiseerd protocol eenvoudig te integreren in de bestaande IT-infrastructuur. Verder kan er de hoeveelheid bedrading in een auto mee worden beperkt. Na de motor en het chassis de grootste kostenpost en het onderdeel dat het meeste gewicht in de schaal legt.

In welke auto’s zit het?

Ondanks dat vrijwel iedere nieuwe auto over een Ethernet-gateway beschikt, zijn er nog maar een paar fabrikanten die het inzetten voor diagnosedoeleinden. Volvo loopt met zijn nieuwe XC90 en S/V90 voorop en sinds afgelopen jaar werken ook Jaguar en Landrover met DoIP. Waarbij werkplaatsen bij de Volvo’s alleen nog via DoIP kunnen communiceren, hebben ze bij Jaguar/Landrover nog de keuze tussen DoIP en de bestaande toegangspoort.

Welke testers kunnen er mee overweg?

De originele merktesters van Volvo maken gebruik van een speciale adapter waarmee je een Ethernet-netwerkkabel op de OBD-poort kunt aansluiten. Bij de nieuwste merktesters van Jaguar en landrover is de DoIP hard- en software geïntegreerd. Daarnaast is er ook universele apparatuur verkrijgbaar die geschikt is voor DoIP. Alle nieuwe KTS-apparatuur van Bosch is er op ingericht. Texa verwacht dat in de tweede helft van dit jaar DoIP is opgenomen in zijn IDC5 diagnose-software. Door een speciale DoIP-module op de Axone Nemo werkplaatstablet te klikken word deze geschikt voor DoIP. Snap-On heeft in zijn nieuwste software update ook een functie opgenomen voor DoIP.

Wat is de verwachting voor de toekomst?

Volvo en JLR vervullen zoals gezegd een pioniersrol met DoIP, maar de verwachting is dat DoIP de nieuwe standaard wordt voor vrijwel iedere fabrikant van auto’s en diagnose-apparatuur. Ook Daimler en BMW geloven in Ethernet als oplossing voor meer bandbreedte. De rol van de CAN-bus helemaal overnemen doet DoIP voorlopig nog niet en de vraag is of dat ooit zal gebeuren. Voor minder complexe systemen in een auto blijft het een prima oplossing en voor de apk en emissiegerelateerde zaken is een diagnose kunnen stellen via de CAN-bus wettelijk verplicht. Vooral voor de complexere diagnoseklussen zoals het programmeren van nieuwe componenten en software-updates zal DoIP in de komende jaren snel terrein winnen. Ook voor updates via pass- thru en diagnose op afstand is DoIP erg geschikt, ook al wordt het daar op dit moment nog niet voor gebruikt.

Lees ook: Connected Car ABC Deel 2,Wat is Car2X? 

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.