Met bevelen als: u2018verwarming aanu2019, u2018radio uitu2019 en u2018leeslampje aanu2019 wordt de bijbehorende functie ingeschakeld

Nieuwe A-klasse heeft aan half woord genoeg

Redactie Redactie
• Laatste update:
Het brede beeldscherm neemt een prominente plaats in (foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz lanceerde deze maand de nieuwe A-klasse. De inmiddels vierde generatie van de Baby Benz is als eerste Mercedes uitgerust met MBUX (Mercedes Benz User Experience). Alle comfortelektronica is via MBUX spraakgestuurd te bedienen. Verder bestaat het systeem, afhankelijk van de uitvoering, uit twee tien- of zeven-inch beeldschermen. Ieder commando gaat vooraf aan het zinnetje “hallo Mercedes” waarna de auto antwoordt: “Wat kan ik voor u doen?”

Met bevelen als: ‘verwarming aan’, ‘radio uit’ en ‘leeslampje aan’ wordt de bijbehorende functie ingeschakeld. Een vriendelijke vrouwenstem bevestigt nog even dat de taak is uitgevoerd. Naast een leuke gadget is de achterliggende gedachte van Mercedes dat de bestuurder zijn handen niet van het stuur hoeft te halen of door een menu hoeft te scrollen voor het veranderen van instellingen. Mercedes loopt hiermee is het spoor met ontwikkelingen als de persoonlijke assistent van Amazon. 

Ook de navigatie laat zich op spraak bedienen. Belangrijk onderdeel van het systeem is de directe internetverbinding in de auto zelf in plaats van via de smartphone van de bestuurder. Via een bijbehorend Vodafone-abonnement is de auto met zijn eigen sim en ip-adres connected. Dat betekent overigens niet dat smartphone en auto niet verregaand met elkaar verbonden zijn, want net als de andere modellen van het merk, zijn via het telematicasysteem Mercedes-me een groot aantal functies van de auto vanaf de smartphone te bedienen.

Vodafone

“Om altijd een betrouwbare verbinding te hebben moet de auto niet afhankelijk zijn van een koppeling met de smartphone”, vertelt sales product trainer Alex Hazeleger van Mercedes-Benz Nederland. Doordat de auto met internet verbonden is, kan het systeem via spraakcommando’s ook bestemmingen als restaurants en parkeerplaatsen op zoeken en de navigatie er naartoe instellen. Bij de introductie stonden er een aantal A-klasse’s klaar in Utrecht bij de importeur om het systeem uit te proberen. De mogelijkheden van het spraaksysteem bleken daar nog wat beperkt. Maar dat komt volgens Hazeleger door het ontbreken van een internetverbinding. “Deze auto’s komen nieuw uit de doos. Het systeem is zelflerend. Dus zodra ze connected zijn en wereldwijd gebruikt worden, wordt het systeem ook steeds slimmer en gaat het meer commando’s begrijpen en uitvoeren.”Lees hier hoe het Automotive-expertpanel denkt over de nieuwe A-Klasse.

MBUX is volgens hem niets minder dan een revolutie. “De chip voor het beeldscherm en de bediening komt bij Nvidia vandaan. Een leverancier uit de gaming-industrie. We wilden dat het systeem supersnel reageert op commando’s. Dat zijn gebruikers gewend van hun smartphone of tablet en dat verwachten ze dus ook van hun auto.” Net als bij deze mobiele devices zijn de mogelijkheden van MBUX afhankelijk van de apps die de gebruiker er zelf opzet. Dat kunnen applicaties van Mercedes zijn maar ook van andere aanbieders.

Geen dakje

Het dashboard van de A-klasse heeft twee digitale schermen, links is een informatiedisplay die dient als instrumentenpaneel, met zaken als snelheidsmeter en toerenteller, rechts is het infotainmentscherm dat ook gebruikt kan worden als touchscreen. Wat opvalt is dat het traditionele ‘dakje’ boven de schermen ontbreekt. “Dat klopt, het beeldscherm is zo scherp en goed verlicht dat je geen last hebt van zonlicht en reflecties. Het dakje dat dit moet voorkomen kon dus achterwege blijven.” Verder zijn er weinig knoppen te vinden in het interieur. Eigenlijk alleen voor het openen van de deuren en ramen. Vrijwel alles is te bedienen met een touchpad op de middenconsole die zich laat vergelijken met die van een laptop. Op de spaken van het stuurwiel zijn links en rechts soortgelijke touchpads te vinden die met de duim bediend kunnen worden. MBUX maakt zijn debuut in de A-klasse maar verschijnt op termijn ook in de E- en S-klasse.

Oud en Nieuw
De Mercedes A-klasse bestaat al weer 20 jaar. De eerste generatie werd beroemd en berucht door de verkeerd afgelopen elandtest. Daimler brak bij de introductie van de derde generatie in 2012 met het concept van de compacte MPV en lanceerde in plaats daarvan een op een jongere doelgroep gerichte sportieve hatchback. Een succesvolle zet, want inmiddels is de A-klasse goed voor bijna de helft van de verkochte Mercedessen wereldwijd. De lijn wordt daarom met de nieuwe A-klasse (W177) doorgezet. Hij werd wel wat praktischer. Zo groeide de kofferruimte bijna 30 liter zodat er nu ook een kinderwagen, een golftas of een racefiets achterin past. Ook kunnen er twee kratjes bier extra in (zes in totaal). Een bredere opening maakt het laden van al die goederen ook wat makkelijker. Verder werd de A-klasse 12 centimeter langer, 5 centimeter lager en 16 millimeter breder. Naast de hatchback komt er in januari nog een sedan en later een coupe, een shooting break en een GLA suv.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuwe A-klasse heeft aan half woord genoeg | Automotive Online
Met bevelen als: u2018verwarming aanu2019, u2018radio uitu2019 en u2018leeslampje aanu2019 wordt de bijbehorende functie ingeschakeld

Nieuwe A-klasse heeft aan half woord genoeg

Redactie Redactie
• Laatste update:
Het brede beeldscherm neemt een prominente plaats in (foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz lanceerde deze maand de nieuwe A-klasse. De inmiddels vierde generatie van de Baby Benz is als eerste Mercedes uitgerust met MBUX (Mercedes Benz User Experience). Alle comfortelektronica is via MBUX spraakgestuurd te bedienen. Verder bestaat het systeem, afhankelijk van de uitvoering, uit twee tien- of zeven-inch beeldschermen. Ieder commando gaat vooraf aan het zinnetje “hallo Mercedes” waarna de auto antwoordt: “Wat kan ik voor u doen?”

Met bevelen als: ‘verwarming aan’, ‘radio uit’ en ‘leeslampje aan’ wordt de bijbehorende functie ingeschakeld. Een vriendelijke vrouwenstem bevestigt nog even dat de taak is uitgevoerd. Naast een leuke gadget is de achterliggende gedachte van Mercedes dat de bestuurder zijn handen niet van het stuur hoeft te halen of door een menu hoeft te scrollen voor het veranderen van instellingen. Mercedes loopt hiermee is het spoor met ontwikkelingen als de persoonlijke assistent van Amazon. 

Ook de navigatie laat zich op spraak bedienen. Belangrijk onderdeel van het systeem is de directe internetverbinding in de auto zelf in plaats van via de smartphone van de bestuurder. Via een bijbehorend Vodafone-abonnement is de auto met zijn eigen sim en ip-adres connected. Dat betekent overigens niet dat smartphone en auto niet verregaand met elkaar verbonden zijn, want net als de andere modellen van het merk, zijn via het telematicasysteem Mercedes-me een groot aantal functies van de auto vanaf de smartphone te bedienen.

Vodafone

“Om altijd een betrouwbare verbinding te hebben moet de auto niet afhankelijk zijn van een koppeling met de smartphone”, vertelt sales product trainer Alex Hazeleger van Mercedes-Benz Nederland. Doordat de auto met internet verbonden is, kan het systeem via spraakcommando’s ook bestemmingen als restaurants en parkeerplaatsen op zoeken en de navigatie er naartoe instellen. Bij de introductie stonden er een aantal A-klasse’s klaar in Utrecht bij de importeur om het systeem uit te proberen. De mogelijkheden van het spraaksysteem bleken daar nog wat beperkt. Maar dat komt volgens Hazeleger door het ontbreken van een internetverbinding. “Deze auto’s komen nieuw uit de doos. Het systeem is zelflerend. Dus zodra ze connected zijn en wereldwijd gebruikt worden, wordt het systeem ook steeds slimmer en gaat het meer commando’s begrijpen en uitvoeren.”Lees hier hoe het Automotive-expertpanel denkt over de nieuwe A-Klasse.

MBUX is volgens hem niets minder dan een revolutie. “De chip voor het beeldscherm en de bediening komt bij Nvidia vandaan. Een leverancier uit de gaming-industrie. We wilden dat het systeem supersnel reageert op commando’s. Dat zijn gebruikers gewend van hun smartphone of tablet en dat verwachten ze dus ook van hun auto.” Net als bij deze mobiele devices zijn de mogelijkheden van MBUX afhankelijk van de apps die de gebruiker er zelf opzet. Dat kunnen applicaties van Mercedes zijn maar ook van andere aanbieders.

Geen dakje

Het dashboard van de A-klasse heeft twee digitale schermen, links is een informatiedisplay die dient als instrumentenpaneel, met zaken als snelheidsmeter en toerenteller, rechts is het infotainmentscherm dat ook gebruikt kan worden als touchscreen. Wat opvalt is dat het traditionele ‘dakje’ boven de schermen ontbreekt. “Dat klopt, het beeldscherm is zo scherp en goed verlicht dat je geen last hebt van zonlicht en reflecties. Het dakje dat dit moet voorkomen kon dus achterwege blijven.” Verder zijn er weinig knoppen te vinden in het interieur. Eigenlijk alleen voor het openen van de deuren en ramen. Vrijwel alles is te bedienen met een touchpad op de middenconsole die zich laat vergelijken met die van een laptop. Op de spaken van het stuurwiel zijn links en rechts soortgelijke touchpads te vinden die met de duim bediend kunnen worden. MBUX maakt zijn debuut in de A-klasse maar verschijnt op termijn ook in de E- en S-klasse.

Oud en Nieuw
De Mercedes A-klasse bestaat al weer 20 jaar. De eerste generatie werd beroemd en berucht door de verkeerd afgelopen elandtest. Daimler brak bij de introductie van de derde generatie in 2012 met het concept van de compacte MPV en lanceerde in plaats daarvan een op een jongere doelgroep gerichte sportieve hatchback. Een succesvolle zet, want inmiddels is de A-klasse goed voor bijna de helft van de verkochte Mercedessen wereldwijd. De lijn wordt daarom met de nieuwe A-klasse (W177) doorgezet. Hij werd wel wat praktischer. Zo groeide de kofferruimte bijna 30 liter zodat er nu ook een kinderwagen, een golftas of een racefiets achterin past. Ook kunnen er twee kratjes bier extra in (zes in totaal). Een bredere opening maakt het laden van al die goederen ook wat makkelijker. Verder werd de A-klasse 12 centimeter langer, 5 centimeter lager en 16 millimeter breder. Naast de hatchback komt er in januari nog een sedan en later een coupe, een shooting break en een GLA suv.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.