Liqui Moly introduceert nieuw motorspoelapparaat

Redactie Redactie
Het nieuwe apparaat is compacter dan zijn voorganger (Foto: Liqui Moly)

Liqui Moly heeft een nieuw motorspoelapparaat op de markt gebracht. Deze Jetclean Tronic II volgt de in 2005 geïntroduceerde machine op met bijna dezelfde naam. Hiervan zijn er inmiddels 1.000 verkocht. Het nieuwe apparaat reinigt volgens Liqui Moly beter en is daarnaast compacter, robuuster en mobieler.

Interne vervuiling is een groot probleem bij moderne verbrandingsmotoren. Zodra een motor loopt, ontstaan er verbrandingsresten die zich ook op de injectoren afzetten. Daardoor kan de brandstof niet meer zo fijn worden verneveld en vermogensverlies, meer verbruik en nog meer verbrandingsresten zijn het gevolg. Ook het aanzuigsysteem leidt eronder. Hier komt het vuil aan de ene kant door de uitlaatgasrecirculatie en aan de andere kant door de ontluchting van het motorcarter. Deze afzettingen zorgen voor zo veel problemen omdat moderne motoren veel gevoeliger zijn voor vuil dan oudere. Dat kan zelfs leiden tot motorschade.

Benzine = blauw

Deze afzettingen kunnen volgens Liqui Moly met de JetClean Tronic II snel en grondig worden verwijderd. Het apparaat kan worden aangesloten op het injectie- of aanzuigsysteem en pompt de bijbehorende reinigingsadditieven naar binnen. Er zijn vier additieven verkrijgbaar voor de Jetclean Tronic II: voor het injectiesysteem, het aanzuigsysteem en voor het brandstofsysteem van benzinemotoren en dieselmotoren. Om te voorkomen dat het verkeerde additief wordt gebruikt, hebben de benzineadditieven de kleur blauw gekregen.

Het reinigingsproces zelf wordt door het apparaat bewaakt. De monteur kan in de tussentijd andere werkzaamheden afmaken in de wetenschap dat er niks mis kan gaan en dat het brandstofsysteem daarna niet volledig hoeft te worden ontlucht. Om hetzelfde resultaat te bereiken, is de enige oplossing de onderdelen te demonteren en met de hand te reinigen.

Het apparaat wordt op de accu van de auto aangesloten. Er is geen externe stroomtoevoer voor nodig en daardoor kan het apparaat ook mobiel worden gebruikt. De bestaande adaptersets van de oude Jetclean Tronic zijn ook op de nieuwe machine te gebruiken.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Liqui Moly introduceert nieuw motorspoelapparaat | Automotive Online

Liqui Moly introduceert nieuw motorspoelapparaat

Redactie Redactie
Het nieuwe apparaat is compacter dan zijn voorganger (Foto: Liqui Moly)

Liqui Moly heeft een nieuw motorspoelapparaat op de markt gebracht. Deze Jetclean Tronic II volgt de in 2005 geïntroduceerde machine op met bijna dezelfde naam. Hiervan zijn er inmiddels 1.000 verkocht. Het nieuwe apparaat reinigt volgens Liqui Moly beter en is daarnaast compacter, robuuster en mobieler.

Interne vervuiling is een groot probleem bij moderne verbrandingsmotoren. Zodra een motor loopt, ontstaan er verbrandingsresten die zich ook op de injectoren afzetten. Daardoor kan de brandstof niet meer zo fijn worden verneveld en vermogensverlies, meer verbruik en nog meer verbrandingsresten zijn het gevolg. Ook het aanzuigsysteem leidt eronder. Hier komt het vuil aan de ene kant door de uitlaatgasrecirculatie en aan de andere kant door de ontluchting van het motorcarter. Deze afzettingen zorgen voor zo veel problemen omdat moderne motoren veel gevoeliger zijn voor vuil dan oudere. Dat kan zelfs leiden tot motorschade.

Benzine = blauw

Deze afzettingen kunnen volgens Liqui Moly met de JetClean Tronic II snel en grondig worden verwijderd. Het apparaat kan worden aangesloten op het injectie- of aanzuigsysteem en pompt de bijbehorende reinigingsadditieven naar binnen. Er zijn vier additieven verkrijgbaar voor de Jetclean Tronic II: voor het injectiesysteem, het aanzuigsysteem en voor het brandstofsysteem van benzinemotoren en dieselmotoren. Om te voorkomen dat het verkeerde additief wordt gebruikt, hebben de benzineadditieven de kleur blauw gekregen.

Het reinigingsproces zelf wordt door het apparaat bewaakt. De monteur kan in de tussentijd andere werkzaamheden afmaken in de wetenschap dat er niks mis kan gaan en dat het brandstofsysteem daarna niet volledig hoeft te worden ontlucht. Om hetzelfde resultaat te bereiken, is de enige oplossing de onderdelen te demonteren en met de hand te reinigen.

Het apparaat wordt op de accu van de auto aangesloten. Er is geen externe stroomtoevoer voor nodig en daardoor kan het apparaat ook mobiel worden gebruikt. De bestaande adaptersets van de oude Jetclean Tronic zijn ook op de nieuwe machine te gebruiken.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.