Nieuwe en versleten banden op The Tire Cologne

Redactie Redactie
• Laatste update:
De Conti Adjust conceptband past zich aan weersomstandigheden aan.

De organisatie van bandenvakbeurs The Tire in het Duitse Keulen rekende vooraf op minimaal 20 duizend bezoekers. Hetzelfde aantal bezoekers als de laatste Reifen in Essen in 2016 naar zich toe wist te trekken. Met 533 exposanten komt The Tire, ondanks een meer internationale aanpak, in zijn eerste jaar echter niet op het aantal exposanten op Essen: daar stonden in 2016 nog ruim 670 stands. “We hebben wel de twintig grootste spelers van de bandenbranche in omzet naar de beurs weten te halen”, meldde een trotse Koelnmesse-directeur Gerald Böse bij de opening van The Tire. Hij raakte daarmee een gevoelige snaar, want deze merken staan niet op de komende Automechanika Frankfurt, dat de Essense beurs overnam.

Wat is er te zien?

tirecologneEn wat was er te zien in de drie hallen die de Koelnmesse inruimde voor dit evenement? De eerste hal was volledig gewijd aan werkplaatsinrichting, gereedschap en zaken als tpms en softwaresystemen. Ventielenfabrikant Alligator bewaarde drie nieuwtjes voor The Tire, waaronder een nieuwe universele tpms-sensor die de huidige Sens.it vervangt. Deze Sens.it One is ongeveer de helft zo groot als zijn voorganger. Naast vrij programmeerbaar is deze sensor ook dualband. Hij kan via beide beschikbare frequenties communiceren (315 en 434 MHz). Daardoor is de wagenparkdekking nu 95 procent met twee verschillende sensoren, in plaats van de vier die nodig waren bij de vorige Sens.it om dezelfde dekking te krijgen.

In de equipmenthal viel verder het grote aantal profieldieptescanners op. Ravaglioli lanceerde zijn overrijdbare testbank vorig jaar al op de beurs in Bologna, maar demonstreerde het systeem nu voor het bandenpubliek. Deze tireprofiler is uit te rusten met een camera die het kenteken en de auto vastlegt en doorschiet naar het bijbehorende computerprogramma dat een dossier aanmaakt van ieder voertuig dat over de bank wordt gereden. Dit bandenrapport geeft in kleuren aan of een band nog goed of versleten is of bijna aan vervanging toe is. Verder geeft het programma op basis van het slijtagepatroon advies om uit te lijnen of banden te roteren naar een andere plek op het voertuig. Soortgelijke systemen waren te zien bij Hunter en Maha. Bij Corghi schuift er een laser van links naar rechts over de rijplaten om het profiel te scannen. een op het ook kwetsbare constructie omdat de meetkop boven de rijplaat uitsteekt. 

Banden 

Naast equipment en onderdelen was er natuurlijk ook veel bandennieuws. Zo lanceerden Nexen en Bridgestone beide een nieuwe allseasonband. De A005 Weather Control volgt de Bridgestone A001 Weather Control op. Voor Nexen betekent de nieuwe band zijn entree in het groeiende marktsegment van de allseasonband. Verder lanceerde Vredestein met veel spektakel zijn nieuwe winterband voor het premiumsegment, de Wintrac Pro. De opvolger van de Wintrac Xtreme S verschijnt vooralsnog in 35 grote en brede maten op de markt en is verkrijgbaar met een snelheidsindex tot 300 kilometer per uur. Lees hier meer over de Vredestein Wintrac Pro.

20180529 103512 resized 2Een hal eerder introduceerde bandenimporteur Inter-Sprint een nieuw private label. Deze Roadhog-banden stonden verscholen tussen de andere eigen merken van het bedrijf. Toch zijn de ambities die de grootste bandenimporteur van Europa met dit merk heeft, groot. De in eigen beheer ontwikkelde en China geproduceerde banden moeten in prijs en kwaliteit de concurrentie aan kunnen met het middensegment. Vooralsnog zijn er twee modellen zomerbanden, op termijn moet er een complete lijn ontstaan met winterbanden en allseasonbanden.

Oud en nieuw

Nieuw was ook het bandenmerk Armstong. Ondanks dat het van oorsprong Amerikaanse bandenmerk in 1912 werd opgericht verdween het in de jaren 90 van het toneel. Bandenimporteur Zafco uit Dubai nam de merkrechten van Armstrong in 2012 over en werkt sindsdien aan een comeback. In een deel van de wereld waaronder Amerika is het merk weer op de markt. In Europa wagen Zafco en bandenimporteur Van den Ban de stap nu samen. Met een eigen Armstrong-stand stelt Van den Ban het merk in Keulen voor aan een Europees publiek. Armstrong is volgens de importeur geen nieuwe budgetlijn of huismerk, maar moet zich in kwaliteit kunnen meten met merken als Hankook en Maxxis. Lees hier meer over de lancering van Armstrong.

Bij Michelin geen nieuwtjes, maar een stand vol gebruikte banden. De Franse bandengigant wilde hiermee zijn standpunt illustreren dat een kwaliteitsband maximaal blijft presteren tot de minimale toegestane profieldiepte van 1.6 millimeter. Michelin pleit er voor om banden voor het bepalen van hun labelscores niet alleen in nieuwstaat te testen maar ook als ze op de helft van hun levensduur zitten. De rolweerstand neemt af naarmate een band slijt en de prestaties op een droog wegdek toe, aldus Michelin.

Concurrent Goodyear ging op herhaling met de conceptband Oxygene, die ook in Genève de show stal. Dit spectaculair uitziende model is geproduceerd met een 3D printer en heeft een met mos gevuld wiel. Door fotosynthese tijdens het rijden zet deze band-wielcombinatie co2 om in zuurstof. Helemaal duurzaam dus. Wat dichter bij de realiteit stond de conceptband Conti Adapt van Continental. Door middel van sensoren, variabele bandenspanning en een in breedte verstelbare velg kan deze band zijn vorm aanpassen op de weer- en wegomstandheden. In totaal zijn er vier verschillende standen mogelijk voor een nat, ongelijk, glad en normaal wegdek. Een kleiner contactvlak in combinatie met een hoge bandenspanning zorgt bijvoorbeeld voor minder rolweerstand op een droge egale weg, maar een zachtere band met een groot contactvlak voor meer grip bij gladheid.

Het systeem maakt het mogelijk om met een extreem lage bandenspanning tot 1 bar te rijden. Bijvoorbeeld om uit een ingesneeuwde parkeerplaats te komen. De commando’s van de bestuurder of sensordata uit de auto en de band zelf zorgen voor informatie waar band en wiel zich op aanpassen. Op de stand van Continental was een proefopstelling te zien waarbij de band door een druk op de knop van vorm veranderde.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuwe en versleten banden op The Tire Cologne | Automotive Online

Nieuwe en versleten banden op The Tire Cologne

Redactie Redactie
• Laatste update:
De Conti Adjust conceptband past zich aan weersomstandigheden aan.

De organisatie van bandenvakbeurs The Tire in het Duitse Keulen rekende vooraf op minimaal 20 duizend bezoekers. Hetzelfde aantal bezoekers als de laatste Reifen in Essen in 2016 naar zich toe wist te trekken. Met 533 exposanten komt The Tire, ondanks een meer internationale aanpak, in zijn eerste jaar echter niet op het aantal exposanten op Essen: daar stonden in 2016 nog ruim 670 stands. “We hebben wel de twintig grootste spelers van de bandenbranche in omzet naar de beurs weten te halen”, meldde een trotse Koelnmesse-directeur Gerald Böse bij de opening van The Tire. Hij raakte daarmee een gevoelige snaar, want deze merken staan niet op de komende Automechanika Frankfurt, dat de Essense beurs overnam.

Wat is er te zien?

tirecologneEn wat was er te zien in de drie hallen die de Koelnmesse inruimde voor dit evenement? De eerste hal was volledig gewijd aan werkplaatsinrichting, gereedschap en zaken als tpms en softwaresystemen. Ventielenfabrikant Alligator bewaarde drie nieuwtjes voor The Tire, waaronder een nieuwe universele tpms-sensor die de huidige Sens.it vervangt. Deze Sens.it One is ongeveer de helft zo groot als zijn voorganger. Naast vrij programmeerbaar is deze sensor ook dualband. Hij kan via beide beschikbare frequenties communiceren (315 en 434 MHz). Daardoor is de wagenparkdekking nu 95 procent met twee verschillende sensoren, in plaats van de vier die nodig waren bij de vorige Sens.it om dezelfde dekking te krijgen.

In de equipmenthal viel verder het grote aantal profieldieptescanners op. Ravaglioli lanceerde zijn overrijdbare testbank vorig jaar al op de beurs in Bologna, maar demonstreerde het systeem nu voor het bandenpubliek. Deze tireprofiler is uit te rusten met een camera die het kenteken en de auto vastlegt en doorschiet naar het bijbehorende computerprogramma dat een dossier aanmaakt van ieder voertuig dat over de bank wordt gereden. Dit bandenrapport geeft in kleuren aan of een band nog goed of versleten is of bijna aan vervanging toe is. Verder geeft het programma op basis van het slijtagepatroon advies om uit te lijnen of banden te roteren naar een andere plek op het voertuig. Soortgelijke systemen waren te zien bij Hunter en Maha. Bij Corghi schuift er een laser van links naar rechts over de rijplaten om het profiel te scannen. een op het ook kwetsbare constructie omdat de meetkop boven de rijplaat uitsteekt. 

Banden 

Naast equipment en onderdelen was er natuurlijk ook veel bandennieuws. Zo lanceerden Nexen en Bridgestone beide een nieuwe allseasonband. De A005 Weather Control volgt de Bridgestone A001 Weather Control op. Voor Nexen betekent de nieuwe band zijn entree in het groeiende marktsegment van de allseasonband. Verder lanceerde Vredestein met veel spektakel zijn nieuwe winterband voor het premiumsegment, de Wintrac Pro. De opvolger van de Wintrac Xtreme S verschijnt vooralsnog in 35 grote en brede maten op de markt en is verkrijgbaar met een snelheidsindex tot 300 kilometer per uur. Lees hier meer over de Vredestein Wintrac Pro.

20180529 103512 resized 2Een hal eerder introduceerde bandenimporteur Inter-Sprint een nieuw private label. Deze Roadhog-banden stonden verscholen tussen de andere eigen merken van het bedrijf. Toch zijn de ambities die de grootste bandenimporteur van Europa met dit merk heeft, groot. De in eigen beheer ontwikkelde en China geproduceerde banden moeten in prijs en kwaliteit de concurrentie aan kunnen met het middensegment. Vooralsnog zijn er twee modellen zomerbanden, op termijn moet er een complete lijn ontstaan met winterbanden en allseasonbanden.

Oud en nieuw

Nieuw was ook het bandenmerk Armstong. Ondanks dat het van oorsprong Amerikaanse bandenmerk in 1912 werd opgericht verdween het in de jaren 90 van het toneel. Bandenimporteur Zafco uit Dubai nam de merkrechten van Armstrong in 2012 over en werkt sindsdien aan een comeback. In een deel van de wereld waaronder Amerika is het merk weer op de markt. In Europa wagen Zafco en bandenimporteur Van den Ban de stap nu samen. Met een eigen Armstrong-stand stelt Van den Ban het merk in Keulen voor aan een Europees publiek. Armstrong is volgens de importeur geen nieuwe budgetlijn of huismerk, maar moet zich in kwaliteit kunnen meten met merken als Hankook en Maxxis. Lees hier meer over de lancering van Armstrong.

Bij Michelin geen nieuwtjes, maar een stand vol gebruikte banden. De Franse bandengigant wilde hiermee zijn standpunt illustreren dat een kwaliteitsband maximaal blijft presteren tot de minimale toegestane profieldiepte van 1.6 millimeter. Michelin pleit er voor om banden voor het bepalen van hun labelscores niet alleen in nieuwstaat te testen maar ook als ze op de helft van hun levensduur zitten. De rolweerstand neemt af naarmate een band slijt en de prestaties op een droog wegdek toe, aldus Michelin.

Concurrent Goodyear ging op herhaling met de conceptband Oxygene, die ook in Genève de show stal. Dit spectaculair uitziende model is geproduceerd met een 3D printer en heeft een met mos gevuld wiel. Door fotosynthese tijdens het rijden zet deze band-wielcombinatie co2 om in zuurstof. Helemaal duurzaam dus. Wat dichter bij de realiteit stond de conceptband Conti Adapt van Continental. Door middel van sensoren, variabele bandenspanning en een in breedte verstelbare velg kan deze band zijn vorm aanpassen op de weer- en wegomstandheden. In totaal zijn er vier verschillende standen mogelijk voor een nat, ongelijk, glad en normaal wegdek. Een kleiner contactvlak in combinatie met een hoge bandenspanning zorgt bijvoorbeeld voor minder rolweerstand op een droge egale weg, maar een zachtere band met een groot contactvlak voor meer grip bij gladheid.

Het systeem maakt het mogelijk om met een extreem lage bandenspanning tot 1 bar te rijden. Bijvoorbeeld om uit een ingesneeuwde parkeerplaats te komen. De commando’s van de bestuurder of sensordata uit de auto en de band zelf zorgen voor informatie waar band en wiel zich op aanpassen. Op de stand van Continental was een proefopstelling te zien waarbij de band door een druk op de knop van vorm veranderde.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.