Van den Ban haalt Armstong naar Europa

Redactie Redactie
Brandmanager Calvin Kreukniet moet Armstrong op de kaart zetten in Europa.

Van den Ban en Zafco stelden op bandenvakbeurs The Tire in Keulen het merk Armstrong voor aan het Europese publiek. Een aparte stand ingericht als een Amerikaanse ‘diner’ uit jaren 50 verwijst naar de bakermat van het merk dat in 1912 werd opgericht in het Amerikaanse New Haven. In de jaren 80 kwam Armstong in handen van Pirelli, waarna de Italianen het merk in de jaren 90 besloten uit te faseren. Banden- en onderdelenimporteur Zafco uit Dubai nam onlangs de merkrechten over van Pirelli en besloot Armstrong Tyre nieuw leven in te blazen. In de Verenigde Staten en een aantal andere landen is er inmiddels weer een complete lijn bedrijfs- en personenwagenbanden beschikbaar. Europa volgt op korte termijn.

Joint Venture

Door een joint venture op te richten met bandenimporteur Van den Ban wil Zafco het merk in Europa op de markt brengen. Armstrong wordt niet als private budgetlabel in de markt gezet, maar als volledig op zichzelf staand kwaliteitsmerk dat de concurrentie aan moet kunnen met merken als Hankook en Maxxis. Van den Ban mag het merk in 47 Europese landen op de markt brengen en stelde Calvin Kreukniet aan als brandmanager. “We starten met drie verschillende zomerbanden die vanaf begin 2019 leverbaar zijn in 115 verschillende maten. Daarna breiden we het assortiment uit tot 160 zomermaten en volgen winter en allseasonbanden tegen het einde van 2019”, legt Kreukniet uit in een gesprek met Automotive op de Keulse bandenbeurs.Lees ook het interview met Van den Ban-directeur Frans van Lenten.

Zes jaar garantie

Alle Armstrong-banden voor Europa zijn opnieuw ontwikkeld volgens Europese specificaties. De maten en eisen voor het Europese wagenpark zijn nu eenmaal niet vergelijkbaar met die in Amerika. Daar heeft iedere personenwagenband bijvoorbeeld een M+S kwalificatie, maar in Europa liggen de eisen veel hoger. “De Armstrong-banden voor Europa zijn net onder de premium A-merken gepositioneerd in prijs en kwaliteit”, aldus Kreukniet. Om het kwaliteitsimago te benadrukken is er een garantiesysteem ingericht, waarbij de fabrikant 6 jaar garantie geeft op materiaal en constructie, een levensduur van gegarandeerd 75 duizend kilometer. Wie binnen drie jaar na aanschaf lek rijdt krijgt een nieuwe band en wanneer de band niet bevalt kan deze binnen 30 dagen terug worden gebracht en krijgt de koper zijn geld terug.

Dealernetwerk

Het doel van de eigen stand op The Tire Cologne is het aantrekken van dealers. “We willen één exclusieve Armstrong-dealer per land.” Wie het merk in Nederland gaat verkopen is nog niet bekend, maar daar ligt ook niet de focus van Van den Ban. “We gaan ons eerst richten op de Zuid-Europese landen als Spanje, Portugal en Griekenland. In Nederland zit de bandenmarkt gecompliceerder in elkaar, dus we moeten nog bepalen hoe we het daar gaan aanpakken.” Kreukniet verwacht dat de markt na een week beurs voor een groot deel verdeeld is. “De belangstelling is groot en ik denk dat het veel scheelt dat het merk al bestond en een deel van de markt het nog kende.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Van den Ban haalt Armstong naar Europa | Automotive Online

Van den Ban haalt Armstong naar Europa

Redactie Redactie
Brandmanager Calvin Kreukniet moet Armstrong op de kaart zetten in Europa.

Van den Ban en Zafco stelden op bandenvakbeurs The Tire in Keulen het merk Armstrong voor aan het Europese publiek. Een aparte stand ingericht als een Amerikaanse ‘diner’ uit jaren 50 verwijst naar de bakermat van het merk dat in 1912 werd opgericht in het Amerikaanse New Haven. In de jaren 80 kwam Armstong in handen van Pirelli, waarna de Italianen het merk in de jaren 90 besloten uit te faseren. Banden- en onderdelenimporteur Zafco uit Dubai nam onlangs de merkrechten over van Pirelli en besloot Armstrong Tyre nieuw leven in te blazen. In de Verenigde Staten en een aantal andere landen is er inmiddels weer een complete lijn bedrijfs- en personenwagenbanden beschikbaar. Europa volgt op korte termijn.

Joint Venture

Door een joint venture op te richten met bandenimporteur Van den Ban wil Zafco het merk in Europa op de markt brengen. Armstrong wordt niet als private budgetlabel in de markt gezet, maar als volledig op zichzelf staand kwaliteitsmerk dat de concurrentie aan moet kunnen met merken als Hankook en Maxxis. Van den Ban mag het merk in 47 Europese landen op de markt brengen en stelde Calvin Kreukniet aan als brandmanager. “We starten met drie verschillende zomerbanden die vanaf begin 2019 leverbaar zijn in 115 verschillende maten. Daarna breiden we het assortiment uit tot 160 zomermaten en volgen winter en allseasonbanden tegen het einde van 2019”, legt Kreukniet uit in een gesprek met Automotive op de Keulse bandenbeurs.Lees ook het interview met Van den Ban-directeur Frans van Lenten.

Zes jaar garantie

Alle Armstrong-banden voor Europa zijn opnieuw ontwikkeld volgens Europese specificaties. De maten en eisen voor het Europese wagenpark zijn nu eenmaal niet vergelijkbaar met die in Amerika. Daar heeft iedere personenwagenband bijvoorbeeld een M+S kwalificatie, maar in Europa liggen de eisen veel hoger. “De Armstrong-banden voor Europa zijn net onder de premium A-merken gepositioneerd in prijs en kwaliteit”, aldus Kreukniet. Om het kwaliteitsimago te benadrukken is er een garantiesysteem ingericht, waarbij de fabrikant 6 jaar garantie geeft op materiaal en constructie, een levensduur van gegarandeerd 75 duizend kilometer. Wie binnen drie jaar na aanschaf lek rijdt krijgt een nieuwe band en wanneer de band niet bevalt kan deze binnen 30 dagen terug worden gebracht en krijgt de koper zijn geld terug.

Dealernetwerk

Het doel van de eigen stand op The Tire Cologne is het aantrekken van dealers. “We willen één exclusieve Armstrong-dealer per land.” Wie het merk in Nederland gaat verkopen is nog niet bekend, maar daar ligt ook niet de focus van Van den Ban. “We gaan ons eerst richten op de Zuid-Europese landen als Spanje, Portugal en Griekenland. In Nederland zit de bandenmarkt gecompliceerder in elkaar, dus we moeten nog bepalen hoe we het daar gaan aanpakken.” Kreukniet verwacht dat de markt na een week beurs voor een groot deel verdeeld is. “De belangstelling is groot en ik denk dat het veel scheelt dat het merk al bestond en een deel van de markt het nog kende.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.