Jifeline splitst activiteiten

Redactie Redactie
In Frankfurt delen beide bedrijven een stand, de kleuren geven het verschil aan.

Jifeline ziet zich als gevolg van de grote vraag vanuit de hele wereld naar zijn producten en diensten genoodzaakt om verder te gaan met twee aparte divisies. Het bedrijf maakte sinds de start in 2012 een stormachtige groei door. Het model waarbij Jifeline al zijn klanten zelf bedient met een eigen helpdesk werd al snel losgelaten vanwege de grote belangstelling. Sinds 2015 verkoopt het bedrijf zijn systeem daarom al aan bedrijven die de hardware en infrastructuur van Jifeline onder eigen naam aanbieden bij hun klanten. In Nederland maken onder meer Autoniveau, GMTO, Mivar, en Tech360 gebruik van het systeem, zij bieden garagebedrijven ook remote diagnose maar in dat geval wel via hun eigen helpdesks.

Iedereen zelf helpen met een enorme helpdesk bleek onmogelijk

Jasper van Herwijnen, Jifeline

Vanuit heel Europa en ver daarbuiten is ook veel belangstelling voor het systeem van Jifeline. Om aan de vraag te kunnen blijven voldoen en ondertussen te werken aan de doorontwikkeling van het systeem heeft Jifeline nu besloten om daarvoor een aparte tak op te richten. Om het onderscheid tussen Jifeline Networks en Jifeline Remote Diagnostics te benadrukken verruilt het nieuwe onderdeel het herkenbare oranje voor een blauwe kleur. Jifeline Remote Diagnostics blijft oranje. Beide bedrijven delen op de komende Automechanika in Frankfurt wel een stand, maar deze zal opgedeeld zijn in een blauw en een oranje deel.

Primeur

“We presenteren op Automechanika ook onze nieuwe interface”, verklapt Jasper van Herwijnen, een van de vier partners binnen Jifeline. “Deze heeft een ander design en heeft nog maar één snoer in plaats van twee, maar beschikt over meer mogelijkheden. Zo kan hij onder meer communiceren via ethernet en hebben we een speciale versie met een poort voor het aanmelden van geprecodeerde sleutels van bijvoorbeeld Fiat en Volkswagen.”

In plaats van zich alleen nog te richten op de verkoop van de hardware aan technische helpdesks koos Jifeline er bewust voor om ook zijn eigen helpdesk te behouden. “We willen de klanten die een oranje kastje bij ons kochten blijven bedienen en ook degenen die er nog een gaan kopen. Daarnaast houden we via Jifeline Remote Diagnostics optimale voeling met de markt en het garagebedrijf. Zo kunnen we snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen en onze rekenmodellen, diagnosescripts en protocollen in de praktijk testen. Jifeline oranje is eigenlijk klant van blauw (Jifeline Networks)”, zegt Van Herwijnen.

Servers

Op die helpdesk zitten momenteel vier medewerkers, zodra een geschikte kandidaat is gevonden worden dat er vijf. Van Herwijnen verwacht dat de groei vooral zal zitten in Jifeline Networks. “We hebben nu wereldwijd 62 partners die onze interface en infrastructuur gebruiken. Maar ik verwacht dat dit er binnen een jaar 100 extra zijn. We krijgen bijna dagelijks aanvragen en ik denk dat het na Automechanika helemaal een gekkenhuis wordt. Na de vorige beurs in 2016 hadden we voor een jaar afspraken staan. Afgelopen jaar bezochten we een grote aftermarketbeurs in Orlando. We gaan nu een server neerzetten in Amerika om onze klanten daar goed te kunnen ondersteunen, er komt er ook een te staan in Azië, een in Amsterdam en hier in Sleewijk. Een eigen server blijkt in de praktijk voor ons toch beter te werken dan de cloud.”

Naast technische helpdesks zal een deel van het nieuwe klantenbestand gaan bestaan uit grote dealerholdings en garageketens. “Zeker met meerdere merken binnen één holding is het handig wanneer op een dealerlocatie van een automerk ook op afstand aan ‘vreemd merk’ auto’s kunt werken, zonder dat er een in dat merk gespecialiseerde diagnose-expert of merktester aanwezig hoeft te zijn. Ook voor grossiers kan het handig zijn om een leen-interface mee te leveren met een onderdeel als een trekhaak bijvoorbeeld. Dan kan deze na de montage op afstand aangemeld worden in het voertuig en geeft het autobedrijf de jifeline na afloop weer mee terug aan de grossier.”

Onder een dak

Ondanks de splitsing blijft Jifeline wel grotendeel gehuisvest onder hetzelfde dak in Sleewijk. Er wordt wat met de indeling van het pand geschoven en er komen nieuwe mensen bij het inmiddels 20 koppen tellende team. Daarvan zitten zes techneuten een groot deel van de week op een nieuwe locatie in Arnhem. Zij houden zich bezig met het doorontwikkelen van de hardware en het maken van scripts en protocollen voor het snel oplossen van veel voorkomende storingen of programmeerklussen. “We brengen deze maand al onze klanten op de hoogte van de splitsing en nodigen al onze partners uit in Frankfurt om kennis te maken met elkaar, Jifeline Networks en de nieuwe interface. Die hebben we trouwens aangemeld voor de Automechanika Innovatieprijs. Ik ben benieuwd of we gaan winnen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Jifeline splitst activiteiten | Automotive Online

Jifeline splitst activiteiten

Redactie Redactie
In Frankfurt delen beide bedrijven een stand, de kleuren geven het verschil aan.

Jifeline ziet zich als gevolg van de grote vraag vanuit de hele wereld naar zijn producten en diensten genoodzaakt om verder te gaan met twee aparte divisies. Het bedrijf maakte sinds de start in 2012 een stormachtige groei door. Het model waarbij Jifeline al zijn klanten zelf bedient met een eigen helpdesk werd al snel losgelaten vanwege de grote belangstelling. Sinds 2015 verkoopt het bedrijf zijn systeem daarom al aan bedrijven die de hardware en infrastructuur van Jifeline onder eigen naam aanbieden bij hun klanten. In Nederland maken onder meer Autoniveau, GMTO, Mivar, en Tech360 gebruik van het systeem, zij bieden garagebedrijven ook remote diagnose maar in dat geval wel via hun eigen helpdesks.

Iedereen zelf helpen met een enorme helpdesk bleek onmogelijk

Jasper van Herwijnen, Jifeline

Vanuit heel Europa en ver daarbuiten is ook veel belangstelling voor het systeem van Jifeline. Om aan de vraag te kunnen blijven voldoen en ondertussen te werken aan de doorontwikkeling van het systeem heeft Jifeline nu besloten om daarvoor een aparte tak op te richten. Om het onderscheid tussen Jifeline Networks en Jifeline Remote Diagnostics te benadrukken verruilt het nieuwe onderdeel het herkenbare oranje voor een blauwe kleur. Jifeline Remote Diagnostics blijft oranje. Beide bedrijven delen op de komende Automechanika in Frankfurt wel een stand, maar deze zal opgedeeld zijn in een blauw en een oranje deel.

Primeur

“We presenteren op Automechanika ook onze nieuwe interface”, verklapt Jasper van Herwijnen, een van de vier partners binnen Jifeline. “Deze heeft een ander design en heeft nog maar één snoer in plaats van twee, maar beschikt over meer mogelijkheden. Zo kan hij onder meer communiceren via ethernet en hebben we een speciale versie met een poort voor het aanmelden van geprecodeerde sleutels van bijvoorbeeld Fiat en Volkswagen.”

In plaats van zich alleen nog te richten op de verkoop van de hardware aan technische helpdesks koos Jifeline er bewust voor om ook zijn eigen helpdesk te behouden. “We willen de klanten die een oranje kastje bij ons kochten blijven bedienen en ook degenen die er nog een gaan kopen. Daarnaast houden we via Jifeline Remote Diagnostics optimale voeling met de markt en het garagebedrijf. Zo kunnen we snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen en onze rekenmodellen, diagnosescripts en protocollen in de praktijk testen. Jifeline oranje is eigenlijk klant van blauw (Jifeline Networks)”, zegt Van Herwijnen.

Servers

Op die helpdesk zitten momenteel vier medewerkers, zodra een geschikte kandidaat is gevonden worden dat er vijf. Van Herwijnen verwacht dat de groei vooral zal zitten in Jifeline Networks. “We hebben nu wereldwijd 62 partners die onze interface en infrastructuur gebruiken. Maar ik verwacht dat dit er binnen een jaar 100 extra zijn. We krijgen bijna dagelijks aanvragen en ik denk dat het na Automechanika helemaal een gekkenhuis wordt. Na de vorige beurs in 2016 hadden we voor een jaar afspraken staan. Afgelopen jaar bezochten we een grote aftermarketbeurs in Orlando. We gaan nu een server neerzetten in Amerika om onze klanten daar goed te kunnen ondersteunen, er komt er ook een te staan in Azië, een in Amsterdam en hier in Sleewijk. Een eigen server blijkt in de praktijk voor ons toch beter te werken dan de cloud.”

Naast technische helpdesks zal een deel van het nieuwe klantenbestand gaan bestaan uit grote dealerholdings en garageketens. “Zeker met meerdere merken binnen één holding is het handig wanneer op een dealerlocatie van een automerk ook op afstand aan ‘vreemd merk’ auto’s kunt werken, zonder dat er een in dat merk gespecialiseerde diagnose-expert of merktester aanwezig hoeft te zijn. Ook voor grossiers kan het handig zijn om een leen-interface mee te leveren met een onderdeel als een trekhaak bijvoorbeeld. Dan kan deze na de montage op afstand aangemeld worden in het voertuig en geeft het autobedrijf de jifeline na afloop weer mee terug aan de grossier.”

Onder een dak

Ondanks de splitsing blijft Jifeline wel grotendeel gehuisvest onder hetzelfde dak in Sleewijk. Er wordt wat met de indeling van het pand geschoven en er komen nieuwe mensen bij het inmiddels 20 koppen tellende team. Daarvan zitten zes techneuten een groot deel van de week op een nieuwe locatie in Arnhem. Zij houden zich bezig met het doorontwikkelen van de hardware en het maken van scripts en protocollen voor het snel oplossen van veel voorkomende storingen of programmeerklussen. “We brengen deze maand al onze klanten op de hoogte van de splitsing en nodigen al onze partners uit in Frankfurt om kennis te maken met elkaar, Jifeline Networks en de nieuwe interface. Die hebben we trouwens aangemeld voor de Automechanika Innovatieprijs. Ik ben benieuwd of we gaan winnen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.