GTÜ test oldtimeraccu’s: goedkoop is goed

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: GTu00dc

Oldtimerliefhebbers hebben een steeds grotere keuze uit accu’s met een authentieke uitstraling als alternatief voor een moderne onderhoudsvrije accu. Testinstituut GTÜ (Geselschaft fur Technische Uberwachung) en de redactie van Autobild Klassik onderwierpen acht exemplaren aan een test, een accu haalde het puntenlijstje niet eens. Deze Limora-accu was met een aanschafprijs van bijna 300 euro, de duurste uit de test, maar hij verkruimelde al in de verpakking en doorstond slechts twee laadsessies. 

Historisch verantwoorde accu’s zijn te herkennen aan hun zwarte hardrubberen buitenkant, opliggende celverbindingen en doppen om de cellen na te vullen. Daaronder huist meestal moderne lood-zuur accutechniek. In de test van GTÜ zijn drie accu’s van 12 en vier stuks van 6 volt meegenomen en in verschillende amperages. Naast bekende merken als Bosch, Varta en Banner, testte GTÜ ook een accu van de Duitse oldtimer onderdelenwebshop Limora en de minder bekende merken Panther, Langzeit, FAW en Keckeisen.

Snel stuk

Bij de metingen wogen de capaciteit, het koudstartvermogen en hoe goed de accu’s volledige ontlading doorstaan het zwaarst. Bij die laatste test viel de accu met de hoogste prijs al snel door de mand. Deze 12-Volt accu van Limora kost 298 Euro, maar was al na de tweede laadcyclus kapot. De winnende 12 volt accu is de Int-Act van Keckeisen. Met een prijs van 178,90 ook nog eens de goedkoopste 12-volt accu uit deze test. De capaciteit van deze batterij lag na de eerste laadsessie 19 procent boven de nominale waarde en laat ook op de rest van de testcriteria goede resultaten zien (zie tabel).

Bij de 6 volt accu’s wint Varta. Deze heeft een capaciteit die 10 procent boven de nominale waarde ligt na een keer ontladen en opladen. De overige deelnemers haalden na de eerste laadsessie een capaciteit die tussen de 5 en 29 procent onder de door de fabrikanten aangegeven waarden lag.Bekijk de volledige testresultaten in de Automotive Kennisbank.

klimaatkamer

In de klimaatkamer waar het koudstartvermogen wordt getest worden verschillen in kwaliteit pas echt duidelijk. Bij een temperatuur van min 20 graden celsius wordt hier 30 seconden lang 100 ampere van de accu’s gevraagd. Na 60 seconden pauze volgt de tweede sessie Vooral de 6 volt accu’s bleken goed tegen deze marteling bestand. De Varta Classic overleefde deze sessie 22 keer. De Langzeit accu doorstond 20 koude starts zonder bijladen.

Bij de 12 volt exemplaren volbracht de Int-act van Keckeisen de test 15 keer. De Bosch accu eindigde op de derde plaats en gaf het na twee koude starts al op. Naast de prestaties was GTÜ vooral verbaasd over de kwaliteit van de behuizing van de Limora accu. Het materiaal was al aan het afbrokkelen bij het verwijderen van de verpakking. Op de Bosch accu waren de resten te zien van een ander etiket.

Liever modern

Het eindoordeel van GTÜ is dat er grote kwaliteitsverschillen zitten tussen de aanbieders en dat deze niet per se samenvallen met de prijs. “Wie waarde hecht aan compromisloze authenticiteit in de motorruimte en voor wie een moderne onderhoudsvrije startbatterij in een felgekleurde behuizing een gruwel is, kan niet om een oldtimeraccu heen”, geven de experts toe. “Maar de vrees dat oude mechanische spanningsregelaars niet overweg kunnen met de huidige lood-zuur accu’s is ongegrond. Wie het aanzicht onder de kap vanuit een pragmatisch oogpunt benadert, is met een moderne onderhoudsvrije, en in de regel goedkopere lood-zuur accu beter bediend”, aldus GTÜ.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

GTÜ test oldtimeraccu’s: goedkoop is goed | Automotive Online

GTÜ test oldtimeraccu’s: goedkoop is goed

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: GTu00dc

Oldtimerliefhebbers hebben een steeds grotere keuze uit accu’s met een authentieke uitstraling als alternatief voor een moderne onderhoudsvrije accu. Testinstituut GTÜ (Geselschaft fur Technische Uberwachung) en de redactie van Autobild Klassik onderwierpen acht exemplaren aan een test, een accu haalde het puntenlijstje niet eens. Deze Limora-accu was met een aanschafprijs van bijna 300 euro, de duurste uit de test, maar hij verkruimelde al in de verpakking en doorstond slechts twee laadsessies. 

Historisch verantwoorde accu’s zijn te herkennen aan hun zwarte hardrubberen buitenkant, opliggende celverbindingen en doppen om de cellen na te vullen. Daaronder huist meestal moderne lood-zuur accutechniek. In de test van GTÜ zijn drie accu’s van 12 en vier stuks van 6 volt meegenomen en in verschillende amperages. Naast bekende merken als Bosch, Varta en Banner, testte GTÜ ook een accu van de Duitse oldtimer onderdelenwebshop Limora en de minder bekende merken Panther, Langzeit, FAW en Keckeisen.

Snel stuk

Bij de metingen wogen de capaciteit, het koudstartvermogen en hoe goed de accu’s volledige ontlading doorstaan het zwaarst. Bij die laatste test viel de accu met de hoogste prijs al snel door de mand. Deze 12-Volt accu van Limora kost 298 Euro, maar was al na de tweede laadcyclus kapot. De winnende 12 volt accu is de Int-Act van Keckeisen. Met een prijs van 178,90 ook nog eens de goedkoopste 12-volt accu uit deze test. De capaciteit van deze batterij lag na de eerste laadsessie 19 procent boven de nominale waarde en laat ook op de rest van de testcriteria goede resultaten zien (zie tabel).

Bij de 6 volt accu’s wint Varta. Deze heeft een capaciteit die 10 procent boven de nominale waarde ligt na een keer ontladen en opladen. De overige deelnemers haalden na de eerste laadsessie een capaciteit die tussen de 5 en 29 procent onder de door de fabrikanten aangegeven waarden lag.Bekijk de volledige testresultaten in de Automotive Kennisbank.

klimaatkamer

In de klimaatkamer waar het koudstartvermogen wordt getest worden verschillen in kwaliteit pas echt duidelijk. Bij een temperatuur van min 20 graden celsius wordt hier 30 seconden lang 100 ampere van de accu’s gevraagd. Na 60 seconden pauze volgt de tweede sessie Vooral de 6 volt accu’s bleken goed tegen deze marteling bestand. De Varta Classic overleefde deze sessie 22 keer. De Langzeit accu doorstond 20 koude starts zonder bijladen.

Bij de 12 volt exemplaren volbracht de Int-act van Keckeisen de test 15 keer. De Bosch accu eindigde op de derde plaats en gaf het na twee koude starts al op. Naast de prestaties was GTÜ vooral verbaasd over de kwaliteit van de behuizing van de Limora accu. Het materiaal was al aan het afbrokkelen bij het verwijderen van de verpakking. Op de Bosch accu waren de resten te zien van een ander etiket.

Liever modern

Het eindoordeel van GTÜ is dat er grote kwaliteitsverschillen zitten tussen de aanbieders en dat deze niet per se samenvallen met de prijs. “Wie waarde hecht aan compromisloze authenticiteit in de motorruimte en voor wie een moderne onderhoudsvrije startbatterij in een felgekleurde behuizing een gruwel is, kan niet om een oldtimeraccu heen”, geven de experts toe. “Maar de vrees dat oude mechanische spanningsregelaars niet overweg kunnen met de huidige lood-zuur accu’s is ongegrond. Wie het aanzicht onder de kap vanuit een pragmatisch oogpunt benadert, is met een moderne onderhoudsvrije, en in de regel goedkopere lood-zuur accu beter bediend”, aldus GTÜ.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.