Automechanika: nieuwe lijn NGK krukas- en nokkenasensoren

Redactie Redactie
• Laatste update:
Een merk met een brede dekking was er nog niet (Foto: NGK Spark Plug Europe).

NGK presenteerde op de afgelopen edities van Automechanika telkens een aanvulling op zijn NTK-assortiment sensoren. Na de luchtmassa- en inlaatdruksensoren in 2016 was het nu de beurt aan krukas- en nokkenassensoren. Voor veel auto’s was er al een aftermarketvariant van deze sensoren beschikbaar, maar volgens NGK slaagde tot nu toe geen enkele fabrikant er in een brede dekking van het Europese wagenpark te realiseren. De Japanse fabrikant komt met 567 onderdeelnummers aan een wagenparkdekking van 88 procent, wat overeenkomt met 270 miljoen auto’s in Europa.

Het merendeel van deze sensoren komt uit de fabrieken van NGK zelf, zeker waar het gaat om de automerken en modellen waarvan het zelf OE-leverancier is. De rest word ingekocht bij andere fabrikanten. Deze sensoren zijn er in twee soorten: het inductieve type, dat een analoog signaal genereert, en de Hall-sensoren, die een digitaal signaal afgeven. Het complete gamma is ontwikkeld om eventuele manco’s van originele onderdelen te verbeteren. 

Onestopshop

“We zien een groeiende vraag naar dit soort sensoren die gelijkwaardig zijn aan het OE-onderdeel in de aftermarket”, zegt David Loy, vice president EMEA bij NGK Spark Plug Europe. “Deze introductie maakt het merk NTK tot een onestop-shop voor sensoren.” Het NTK sensorportfolio bestaat nu uit luchtmassa-(MAF-)sensoren, inlaatdruk-(MAP-)sensoren, compressordruksensoren, zuurstofsensoren, uitlaatgastemperatuursensoren en NOx-sensoren. Afgelopen maand kwamen daar nog 20 breedband lambdasensoren bij. Alle nieuwe motortoerental- en positiesensoren zijn per direct leverbaar en opgenomen in de grote elektronische catalogi zoals TecDoc. 

Wat doen krukas- en nokkenassensoren?

De motortoerental- en positiesensoren geven de rotatiesnelheid en relatieve stand van krukas en nokkenas door aan de motorregeleenheid (ECU). Uit de signalen van beide sensoren leidt de ECU af welke cilinder zich op dat moment in de arbeidsslag bevindt. Zo bepaalt de ECU nauwkeurig wanneer brandstof moet worden ingespoten, en wanneer de bobine onder spanning gezet moet worden om de bougie perfect op tijd te laten vonken zodat de motor soepel kan draaien. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Automechanika: nieuwe lijn NGK krukas- en nokkenasensoren | Automotive Online

Automechanika: nieuwe lijn NGK krukas- en nokkenasensoren

Redactie Redactie
• Laatste update:
Een merk met een brede dekking was er nog niet (Foto: NGK Spark Plug Europe).

NGK presenteerde op de afgelopen edities van Automechanika telkens een aanvulling op zijn NTK-assortiment sensoren. Na de luchtmassa- en inlaatdruksensoren in 2016 was het nu de beurt aan krukas- en nokkenassensoren. Voor veel auto’s was er al een aftermarketvariant van deze sensoren beschikbaar, maar volgens NGK slaagde tot nu toe geen enkele fabrikant er in een brede dekking van het Europese wagenpark te realiseren. De Japanse fabrikant komt met 567 onderdeelnummers aan een wagenparkdekking van 88 procent, wat overeenkomt met 270 miljoen auto’s in Europa.

Het merendeel van deze sensoren komt uit de fabrieken van NGK zelf, zeker waar het gaat om de automerken en modellen waarvan het zelf OE-leverancier is. De rest word ingekocht bij andere fabrikanten. Deze sensoren zijn er in twee soorten: het inductieve type, dat een analoog signaal genereert, en de Hall-sensoren, die een digitaal signaal afgeven. Het complete gamma is ontwikkeld om eventuele manco’s van originele onderdelen te verbeteren. 

Onestopshop

“We zien een groeiende vraag naar dit soort sensoren die gelijkwaardig zijn aan het OE-onderdeel in de aftermarket”, zegt David Loy, vice president EMEA bij NGK Spark Plug Europe. “Deze introductie maakt het merk NTK tot een onestop-shop voor sensoren.” Het NTK sensorportfolio bestaat nu uit luchtmassa-(MAF-)sensoren, inlaatdruk-(MAP-)sensoren, compressordruksensoren, zuurstofsensoren, uitlaatgastemperatuursensoren en NOx-sensoren. Afgelopen maand kwamen daar nog 20 breedband lambdasensoren bij. Alle nieuwe motortoerental- en positiesensoren zijn per direct leverbaar en opgenomen in de grote elektronische catalogi zoals TecDoc. 

Wat doen krukas- en nokkenassensoren?

De motortoerental- en positiesensoren geven de rotatiesnelheid en relatieve stand van krukas en nokkenas door aan de motorregeleenheid (ECU). Uit de signalen van beide sensoren leidt de ECU af welke cilinder zich op dat moment in de arbeidsslag bevindt. Zo bepaalt de ECU nauwkeurig wanneer brandstof moet worden ingespoten, en wanneer de bobine onder spanning gezet moet worden om de bougie perfect op tijd te laten vonken zodat de motor soepel kan draaien. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.