Diagnose: fabrikanten lanceren uitgeklede testers

Redactie Redactie
• Laatste update:
Bosch vierde het 30-jarig jubileum van de KTS. (Foto: Messe Frankfurt)

Het diagnose-apparaat heeft inmiddels een vaste plek verworven in de garagewerkplaats. Ook wordt steeds duidelijker welke richting het met deze apparatuur uit gaat. In tegenstelling tot wat lang gedacht werd, zal niet iedere automonteur diagnosespecialist worden en zal de tester die alles kan er ook nooit komen. Op de Automechanika waren vooral nieuwe testers te zien die minder kunnen dan hun voorgangers. Maar ze zijn wel sneller, handiger en goedkoper.

Een uitzondering vormt de nieuwe Jifeline. Met het bestaande kastje kon je als monteur zelf al weinig meer doen dan hem aansluiten op de auto en contact leggen met de helpdesk. Maar dat is natuurlijk ook het idee achter Jifeline; diagnosewerk uitbesteden en zelf verder met een andere klus. Lees ook het artikel over de nieuwe strategie van Jifeline.De nieuwe Jifeline interface heeft zijn eigen wifi en hoeft dus niet meer aan een tablet of laptop geprikt te worden. De usb-kabel van de oude versie ontbreekt om die reden. Het apparaat is optioneel te koop met een docking station om sleutels te programmeren of te activeren. Verder presenteerde Jifeline op de Automechanika een nieuwe dienst: peer-to-peer diagnostics. Hiermee kunnen Jifeline-gebruikers ook elkaars hulp inschakelen op afstand. Bijvoorbeeld die van een collega die een merkspecifieke tester in huis heeft en wel dat ene component kan inleren wat met de eigen tester niet lukt.

Meer parameters

Een van de aanbieders die met een uitgeklede versie van zijn bestaande apparatuur komt is Delphi. Deze Delphi DS Nano vertoont veel overeenkomsten met de Autocom waar hij van afgeleid is. Het nieuwe apparaat is bedoeld voor de monteur of het autobedrijf dat geen ingewikkelde diagnoseklussen doet, maar wel zelf de knoppen wil hanteren. De OBD-tool is in basis hetzelfde als de stand-alone DS150- en DS450-testers van Delphi. Maar hij heeft minder functies en bestaat enkel uit een OBD-interface en software. Je kunt er foutcodes mee uitlezen en wissen, componenten coderen en activeren en servicelampjes resetten voor brandstof- ontsteking-, rem- en airconditioningsystemen. Met de DS Nano speelt Delphi volgens aftermarket vice-president Jean-Francois Bouveyron in op de groeiende vraag naar betaalbare apparatuur zonder overbodige features. Vooral garagebedrijven die zich tot nu toe niet bezig hielden met diagnose, of juist hun dienstenpakket verbreden zoals een bandenspecialist die ook onderhoud gaat doen bijvoorbeeld, zijn volgens Bouveyron op zoek naar een tester als de DS Nano. “De auto’s die nu op de markt zijn hebben circa 300 parameters om de prestaties van de systemen te beoordelen. Tegen 2020 zullen dat er meer dan duizend zijn, elk met de potentie om het garagebedrijf iets te vertellen dat hem zal helpen om een storing snel te verhelpen.  Storingsdiagnose van elektronische systemen is een snel groeiende markt waarin geen autobedrijf meer kan zonder de juiste apparatuur.” De Delphi DS Nano is vanaf begin 2019 leverbaar.delphi ds nano

Digitale schroevendraaier

ZF Friedrichshafen is in de aftermarket vooral bekend van de onderdelenmerken Sachs, Lemförder en TRW, maar heeft met Openmatics ook een eigen telematica-afdeling in huis. Dat bedrijfsonderdeel ontwikkelde een nieuwe laagdrempelige tool voor de universele werkplaats. Met de ZF Smart Service-app mikt ZF op dezelfde doelgroep als Delphi, maar heeft het waarschijnlijk een nog slimmere en goedkopere oplossing in handen. ZF noemt de OBD-Dongel met bijbehorende smartphone-app zelf een ‘digitale schroevendraaier’. Na het aanschaffen van de dongel en het downloaden van de app kunnen monteurs vanaf hun smartphone of tablet een aantal basale servicetaken uitvoeren. In de standaard app zitten servicetaken als het resetten van service-intervallen, remmen terugstellen en ontluchten en stuurhoeksensoren resetten. De standaardmodule is uit te breiden met zaken als TPMS. De dongel en smartphone worden met elkaar verbonden via bluetooth. De prijs van dongel en app zijn nog niet bekend, maar volgens een medewerker van ZF op de Automechanika-stand zal de dongel ongeveer 500 euro gaan kosten. De app met tussentijdse updates is het eerste jaar gratis en zal daarna circa 8 euro per jaar gaan kosten inclusief updates. Voor de extra modules moet zo’n 65 euro bijbetaald worden. “We zien deze oplossing ook als een aanvulling op uitgebreidere diagnose-apparatuur binnen een bedrijf. Monteurs hoeven dan niet op elkaar te wachten wanneer ze dat apparaat nodig hebben en kunnen voor redelijk eenvoudige klussen vooruit met de dongel en hun eigen telefoon. Je kunt bij een moderne auto immers vrijwel niets meer beginnen zonder diagnosetool.”

zf smart service

Full options Koreaan

Het Koreaanse G-scan had in de vorm van de in 2016 geïntroduceerde Tab al een instapmodel. In Frankfurt was in plaats daarvan de nieuwe full-options G-scan3 voor het eerst te zien. Een stand-alone tester in de vorm van een werkplaatstablet met een 10 inch touchscreen. In de nieuwe machine zit een 2.1 Gigahertz processor van Samsung een het geheel draait op een Android 6.0 besturingssysteem. De tablet heeft een eigen wifi verbinding voor het binnenhalen van updates, het zoeken naar informatie op internet en eventuele ondersteuning via Teamviewer. Verder kan de G-scan3 gebruikt worden voor pass-thru bij onder meer Hyundai en Kia. Niet zo vreemd, want de merktesters van beide automerken komen ook bij G-scan vandaan. G-scan wordt in Nederland verkocht via Sergoyne, wanneer zij de G-scan3 kunnen leveren is nog niet bekend.g scan3

 

Android KTS

Bosch vierde in Frankfurt het 30-jarig jubileum van de vader aller diagnosetools; de KTS. In 1988 verscheen de eerste KTS (Klein Test Serie) 300 op de markt. Hiermee konden universele autobedrijven voor het eerst elektronische voertuigsystemen controleren. De KTS groeide in de loop van de jaren uit tot een zeer breed inzetbare, maar dure tester. Met een nieuw instapmodel dat op de Automechanika werd gepresenteerd zou je kunnen zeggen dat Bosch terugkeert naar de roots van de KTS. De nieuwe KTS 250 is een uitgeklede versie van de bekende apparaten, maar wel een die de trend zet voor alle KTS-uitvoeringen die de komende jaren nog op de markt verschijnen. Het platform draait voor het eerst op Android en wordt daarmee een stuk gebruiksvriendelijker. Ook Bosch mikt met zijn nieuwe instapmodel op kleinere werkplaatsen, fastfitters, schadeherstelbedrijven, en pechhulpverleners. Maar ook als extra tester voor grotere bedrijven en voor het gebruik bij de intake van voertuigen. Net als de grote diagnosetesters van Bosch is het apparaat uitgerust met Esitronic 2.0 werkplaatssoftware, automatische voertuigidentificatie op basis van de VIN-code in de systemen van het voertuig. Verder ondersteunt de KTS 250 het DoIP (Diagnostics over Internet Protocol), de nieuwe Ethernet-gebaseerde diagnose interface. Lees hier meer over in deel 1 van het Connected Car Abc.

bosch kts 250

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnose: fabrikanten lanceren uitgeklede testers | Automotive Online

Diagnose: fabrikanten lanceren uitgeklede testers

Redactie Redactie
• Laatste update:
Bosch vierde het 30-jarig jubileum van de KTS. (Foto: Messe Frankfurt)

Het diagnose-apparaat heeft inmiddels een vaste plek verworven in de garagewerkplaats. Ook wordt steeds duidelijker welke richting het met deze apparatuur uit gaat. In tegenstelling tot wat lang gedacht werd, zal niet iedere automonteur diagnosespecialist worden en zal de tester die alles kan er ook nooit komen. Op de Automechanika waren vooral nieuwe testers te zien die minder kunnen dan hun voorgangers. Maar ze zijn wel sneller, handiger en goedkoper.

Een uitzondering vormt de nieuwe Jifeline. Met het bestaande kastje kon je als monteur zelf al weinig meer doen dan hem aansluiten op de auto en contact leggen met de helpdesk. Maar dat is natuurlijk ook het idee achter Jifeline; diagnosewerk uitbesteden en zelf verder met een andere klus. Lees ook het artikel over de nieuwe strategie van Jifeline.De nieuwe Jifeline interface heeft zijn eigen wifi en hoeft dus niet meer aan een tablet of laptop geprikt te worden. De usb-kabel van de oude versie ontbreekt om die reden. Het apparaat is optioneel te koop met een docking station om sleutels te programmeren of te activeren. Verder presenteerde Jifeline op de Automechanika een nieuwe dienst: peer-to-peer diagnostics. Hiermee kunnen Jifeline-gebruikers ook elkaars hulp inschakelen op afstand. Bijvoorbeeld die van een collega die een merkspecifieke tester in huis heeft en wel dat ene component kan inleren wat met de eigen tester niet lukt.

Meer parameters

Een van de aanbieders die met een uitgeklede versie van zijn bestaande apparatuur komt is Delphi. Deze Delphi DS Nano vertoont veel overeenkomsten met de Autocom waar hij van afgeleid is. Het nieuwe apparaat is bedoeld voor de monteur of het autobedrijf dat geen ingewikkelde diagnoseklussen doet, maar wel zelf de knoppen wil hanteren. De OBD-tool is in basis hetzelfde als de stand-alone DS150- en DS450-testers van Delphi. Maar hij heeft minder functies en bestaat enkel uit een OBD-interface en software. Je kunt er foutcodes mee uitlezen en wissen, componenten coderen en activeren en servicelampjes resetten voor brandstof- ontsteking-, rem- en airconditioningsystemen. Met de DS Nano speelt Delphi volgens aftermarket vice-president Jean-Francois Bouveyron in op de groeiende vraag naar betaalbare apparatuur zonder overbodige features. Vooral garagebedrijven die zich tot nu toe niet bezig hielden met diagnose, of juist hun dienstenpakket verbreden zoals een bandenspecialist die ook onderhoud gaat doen bijvoorbeeld, zijn volgens Bouveyron op zoek naar een tester als de DS Nano. “De auto’s die nu op de markt zijn hebben circa 300 parameters om de prestaties van de systemen te beoordelen. Tegen 2020 zullen dat er meer dan duizend zijn, elk met de potentie om het garagebedrijf iets te vertellen dat hem zal helpen om een storing snel te verhelpen.  Storingsdiagnose van elektronische systemen is een snel groeiende markt waarin geen autobedrijf meer kan zonder de juiste apparatuur.” De Delphi DS Nano is vanaf begin 2019 leverbaar.delphi ds nano

Digitale schroevendraaier

ZF Friedrichshafen is in de aftermarket vooral bekend van de onderdelenmerken Sachs, Lemförder en TRW, maar heeft met Openmatics ook een eigen telematica-afdeling in huis. Dat bedrijfsonderdeel ontwikkelde een nieuwe laagdrempelige tool voor de universele werkplaats. Met de ZF Smart Service-app mikt ZF op dezelfde doelgroep als Delphi, maar heeft het waarschijnlijk een nog slimmere en goedkopere oplossing in handen. ZF noemt de OBD-Dongel met bijbehorende smartphone-app zelf een ‘digitale schroevendraaier’. Na het aanschaffen van de dongel en het downloaden van de app kunnen monteurs vanaf hun smartphone of tablet een aantal basale servicetaken uitvoeren. In de standaard app zitten servicetaken als het resetten van service-intervallen, remmen terugstellen en ontluchten en stuurhoeksensoren resetten. De standaardmodule is uit te breiden met zaken als TPMS. De dongel en smartphone worden met elkaar verbonden via bluetooth. De prijs van dongel en app zijn nog niet bekend, maar volgens een medewerker van ZF op de Automechanika-stand zal de dongel ongeveer 500 euro gaan kosten. De app met tussentijdse updates is het eerste jaar gratis en zal daarna circa 8 euro per jaar gaan kosten inclusief updates. Voor de extra modules moet zo’n 65 euro bijbetaald worden. “We zien deze oplossing ook als een aanvulling op uitgebreidere diagnose-apparatuur binnen een bedrijf. Monteurs hoeven dan niet op elkaar te wachten wanneer ze dat apparaat nodig hebben en kunnen voor redelijk eenvoudige klussen vooruit met de dongel en hun eigen telefoon. Je kunt bij een moderne auto immers vrijwel niets meer beginnen zonder diagnosetool.”

zf smart service

Full options Koreaan

Het Koreaanse G-scan had in de vorm van de in 2016 geïntroduceerde Tab al een instapmodel. In Frankfurt was in plaats daarvan de nieuwe full-options G-scan3 voor het eerst te zien. Een stand-alone tester in de vorm van een werkplaatstablet met een 10 inch touchscreen. In de nieuwe machine zit een 2.1 Gigahertz processor van Samsung een het geheel draait op een Android 6.0 besturingssysteem. De tablet heeft een eigen wifi verbinding voor het binnenhalen van updates, het zoeken naar informatie op internet en eventuele ondersteuning via Teamviewer. Verder kan de G-scan3 gebruikt worden voor pass-thru bij onder meer Hyundai en Kia. Niet zo vreemd, want de merktesters van beide automerken komen ook bij G-scan vandaan. G-scan wordt in Nederland verkocht via Sergoyne, wanneer zij de G-scan3 kunnen leveren is nog niet bekend.g scan3

 

Android KTS

Bosch vierde in Frankfurt het 30-jarig jubileum van de vader aller diagnosetools; de KTS. In 1988 verscheen de eerste KTS (Klein Test Serie) 300 op de markt. Hiermee konden universele autobedrijven voor het eerst elektronische voertuigsystemen controleren. De KTS groeide in de loop van de jaren uit tot een zeer breed inzetbare, maar dure tester. Met een nieuw instapmodel dat op de Automechanika werd gepresenteerd zou je kunnen zeggen dat Bosch terugkeert naar de roots van de KTS. De nieuwe KTS 250 is een uitgeklede versie van de bekende apparaten, maar wel een die de trend zet voor alle KTS-uitvoeringen die de komende jaren nog op de markt verschijnen. Het platform draait voor het eerst op Android en wordt daarmee een stuk gebruiksvriendelijker. Ook Bosch mikt met zijn nieuwe instapmodel op kleinere werkplaatsen, fastfitters, schadeherstelbedrijven, en pechhulpverleners. Maar ook als extra tester voor grotere bedrijven en voor het gebruik bij de intake van voertuigen. Net als de grote diagnosetesters van Bosch is het apparaat uitgerust met Esitronic 2.0 werkplaatssoftware, automatische voertuigidentificatie op basis van de VIN-code in de systemen van het voertuig. Verder ondersteunt de KTS 250 het DoIP (Diagnostics over Internet Protocol), de nieuwe Ethernet-gebaseerde diagnose interface. Lees hier meer over in deel 1 van het Connected Car Abc.

bosch kts 250

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.