Duits onderzoek: Consumenten doen bandenwissel zelf

Redactie Redactie
• Laatste update:
Een kwart van de bandenwissels vindt plaats bij een universeel bedrijf (foto: Shutterstock)

Hoe staan consumenten tegenover het wisselen van autobanden? Met het wisselseizoen in aantocht heeft het Duitse dataleverancier DAT (Deutsche Automobil Treuhand GmbH) dat onderzocht bij mensen die rijden in een privé-auto.

Halfjaarlijkse bandenwissel

23 procent van de Duitse eindverbruikers laat de bandenwissel uitvoeren door de merkdealer. 25 procent kiest voor een universeel bedrijf en 13 procent kiest voor een bandenspecialist. Volgens het Duitse onderzoek wisselt maar liefst 39 procent van de consumenten zelf, of met hulp van kennissen. Jongere automobilisten en inwoners van kleinere gemeenten wisselen vaker zelf dan ouderen en inwoners van grote steden. 

59 procent van de mensen die kiezen voor de merkdealer, laat de wielen of banden daar ook opslaan. Ook hier is het percentage in de grote steden iets hoger. De kosten van opslag en bandenwissel zijn in Duitsland gemiddeld 62 euro. 

Ook in Duitsland kiest een deel van de consumenten voor all-seasonbanden. In de leeftijdsgroep tot 30 jaar gaat het om 9 procent van de consumenten, daarboven om 16 procent. 

Wanneer vervangen?

Gemiddeld worden banden na 43.000 kilometer vervangen. Als levensduur voor banden geven consumenten vier jaar op. Zij kopen nieuwe banden als er gemiddeld nog 2,6 mm profieldiepte is. 

Het onderzoek ging ook in op de vraag waar die nieuwe banden dan worden gekocht. 33 procent koopt ze bij de lokale bandenspecialist. De merkdealer komt op 24 procent, universelen op 21 procent. Maar liefst 23 procent van de consumenten bestelt banden via internet. Onder de 30 jaar gaat het om 38 procent, bij mensen ouder dan 30 bestelt slechts 12 procent de nieuwe banden via internet.  

Tot slot werd gevraagd of het merk bij de aankoop van banden een rol speelt. 45 procent let hier zeer sterk op, 26 procent niet of nauwelijks. Mensen met een SUV of middenklasser, die per jaar relatief veel kilometers afleggen, letten iets meer op het merk van banden dan de andere consumenten. 

En in Nederland? 

De Nederlandse situatie zal waarschijnlijk afwijken van die in Duitsland, waar winterbanden of all-seasonbanden onder bepaalde winterse omstandigheden verplicht zijn. Volgens Bovag zijn Nederlandse consumenten erg slordig met de bandenwissel en reden er begin augustus nog zo’n half miljoen Nederlandse auto’s op winterbanden. Ook blijken mensen hun banden veel te laat te vervangen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Duits onderzoek: Consumenten doen bandenwissel zelf | Automotive Online

Duits onderzoek: Consumenten doen bandenwissel zelf

Redactie Redactie
• Laatste update:
Een kwart van de bandenwissels vindt plaats bij een universeel bedrijf (foto: Shutterstock)

Hoe staan consumenten tegenover het wisselen van autobanden? Met het wisselseizoen in aantocht heeft het Duitse dataleverancier DAT (Deutsche Automobil Treuhand GmbH) dat onderzocht bij mensen die rijden in een privé-auto.

Halfjaarlijkse bandenwissel

23 procent van de Duitse eindverbruikers laat de bandenwissel uitvoeren door de merkdealer. 25 procent kiest voor een universeel bedrijf en 13 procent kiest voor een bandenspecialist. Volgens het Duitse onderzoek wisselt maar liefst 39 procent van de consumenten zelf, of met hulp van kennissen. Jongere automobilisten en inwoners van kleinere gemeenten wisselen vaker zelf dan ouderen en inwoners van grote steden. 

59 procent van de mensen die kiezen voor de merkdealer, laat de wielen of banden daar ook opslaan. Ook hier is het percentage in de grote steden iets hoger. De kosten van opslag en bandenwissel zijn in Duitsland gemiddeld 62 euro. 

Ook in Duitsland kiest een deel van de consumenten voor all-seasonbanden. In de leeftijdsgroep tot 30 jaar gaat het om 9 procent van de consumenten, daarboven om 16 procent. 

Wanneer vervangen?

Gemiddeld worden banden na 43.000 kilometer vervangen. Als levensduur voor banden geven consumenten vier jaar op. Zij kopen nieuwe banden als er gemiddeld nog 2,6 mm profieldiepte is. 

Het onderzoek ging ook in op de vraag waar die nieuwe banden dan worden gekocht. 33 procent koopt ze bij de lokale bandenspecialist. De merkdealer komt op 24 procent, universelen op 21 procent. Maar liefst 23 procent van de consumenten bestelt banden via internet. Onder de 30 jaar gaat het om 38 procent, bij mensen ouder dan 30 bestelt slechts 12 procent de nieuwe banden via internet.  

Tot slot werd gevraagd of het merk bij de aankoop van banden een rol speelt. 45 procent let hier zeer sterk op, 26 procent niet of nauwelijks. Mensen met een SUV of middenklasser, die per jaar relatief veel kilometers afleggen, letten iets meer op het merk van banden dan de andere consumenten. 

En in Nederland? 

De Nederlandse situatie zal waarschijnlijk afwijken van die in Duitsland, waar winterbanden of all-seasonbanden onder bepaalde winterse omstandigheden verplicht zijn. Volgens Bovag zijn Nederlandse consumenten erg slordig met de bandenwissel en reden er begin augustus nog zo’n half miljoen Nederlandse auto’s op winterbanden. Ook blijken mensen hun banden veel te laat te vervangen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.