Selman Aypay test Texa Axone Nemo

Redactie Redactie

Na Arjo van Dijk, Remko Kalbfleisch en Sijbren Oevering is het nu de beurt aan Selman Aypay om de Texa Axone Nemo aan een kritische toets te onderwerpen. Het is de eerste keer dat Selman diagnosewerk doet met een Texa. Het apparaat zelf is volgens hem goed te bedienen en uitstekend te hanteren (formaat, gewicht en vormgeving). De menustructuur waarin voertuigen en regeleenheden geselecteerd kunnen worden en de rest van de navigatie door de systemen in plaatsvindt functioneert volgens Selman normaal. De manier waarop foutcodes, meetwaarden en diagnose-sessies kunnen worden opgeslagen is volgens hem voor verbetering vatbaar. “Te ingewikkeld en daarom niet gebruikt”, luidt het commentaar van de monteur uit Den Haag.Bekijk hier het profiel van Selman Aypay.

Bij een Audi S4 2.0 TFSI uit 2006 met een motorstoring bekeek hij de meetwaarden van de motorregeleenheid omdat hij daarin een foutcode (P0171, te arm mengsel) aantrof. De motor-ECU was goed te benaderen en de meetwaarden verschenen probleemloos op het scherm van de Axone tablet. “Duidelijke beschrijving bij de meetwaarde inclusief de eenheid en er is een toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt.” Verder heeft deze tester de mogelijkheid om meerdere meetwaarden tegelijkertijd te bekijken en de meetwaarde grafisch weer te geven. “Je had een aantal maximale meetwaarden in grafieken om te bekijken.” Kortom de meetwaarde-mogelijkheden voldeden aan de verwachting van Selman.

Een BMW 520d uit 2012 komt bij Garage Aypay binnen omdat het hele netwerk plat ligt en niets meer werkt. Een leuke uitdaging om aan te gaan met deze tester. Alle regeleenheden worden met succes benaderd en uitgelezen. Uiteindelijk treft hij een module aan met maar liefst 49 foutcodes. “De beschrijving bij de foutcode is niet altijd even duidelijk. De status van de foutcode is wel beschikbaar. Verder biedt de tester ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes en kun je met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen. Ook is het mogelijk om de uitgelezen foutcodes op te slaan of uit te printen en houdt het apparaat een logboek bij van het voertuig. “Een beschrijving was er niet echt, maar deze tester geeft wel ondersteuning via Autodata. Wat super is. Er zitten TSB’s, schema’s, vulhoeveelheden en illustraties in. De foutcode-mogelijkheden voldeden gedeeltelijk aan mijn verwachtingen. Het opnieuw programmeren van de module werd helaas niet ondersteund, maar dat komt wellicht omdat deze auto te nieuw was. Ik vind het erg prettig dat je op deze tester gelijk Autodata tot je beschikking hebt. Het scheelt ook dat je niet nog een monitor nodig hebt en heen en weer hoeft te lopen. Als er niks te vinden is op Autodata over meetwaardes bijvoorbeeld kun je het gewoon zelf op internet opzoeken met deze tablet. En gelijk de meetwaardes op de auto bekijken en vergelijken. Dat scheelt echt wel werk.”

Patiënt nummer drie is een Mercedes-Benz C200 Kompressor uit 2002. De klacht luidt: ‘geen vermogen’. Selman benadert de motor-regeleenheid om de meetwaarden te controleren. Dat ging probleemloos. De tester geeft een duidelijke beschrijving bij de meetwaarde inclusief de eenheid. Er is een toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt. En het is mogelijk meerdere meetwaarden tegelijkertijd te bekijken. Je kunt de meetwaarde bij deze auto ook grafisch weergeven en de meetwaarden opslaan om ze later te bekijken. “Er zit ook een functie op waarmee je kunt kijken hoe een turbo of compressor werkt voor een snelle opfriscursus, handig. Deze auto bleek geen vermogen te hebben door een gescheurde slang. De meetwaarde-mogelijkheden voldeden bij deze auto aan mijn verwachting.”

Bij een andere Mercedes met soortgelijke klachten toont het uitlezen aan dat de drukverschilsensor van het roetfilter een extreem hoge waarde geeft. Volgens de tester moest de sensor worden vervangen, maar uiteindelijk bleek het roetfilter toch gedeeltelijk verstopt.

texa axone nemo met koffer

Algemeen beeld van de tester

Naast de standaard diagnosefuncties is de Texa Axone Nemo uitgerust met een multimeter en een oscilloscoop. Verder biedt deze tester extra informatie zoals bedradingsschema’s, posities van componenten, nominale waarden, in- en uitbouwbeschrijvingen en beschrijvingen hoe componenten functioneren. De ondersteuning vanuit leverancier Explora in de zin van bereikbaarheid, reactietijd en kwaliteit van de ondersteuning zijn normaal. Selman Aypay vindt deze Texa-tester geschikt voor zijn eigen werkzaamheden en zou hem ook aanbevelen bij collega’s.

Pluspunten:
-Autodata

Minpunten:
-Tablet is traag

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Selman Aypay test Texa Axone Nemo | Automotive Online

Selman Aypay test Texa Axone Nemo

Redactie Redactie

Na Arjo van Dijk, Remko Kalbfleisch en Sijbren Oevering is het nu de beurt aan Selman Aypay om de Texa Axone Nemo aan een kritische toets te onderwerpen. Het is de eerste keer dat Selman diagnosewerk doet met een Texa. Het apparaat zelf is volgens hem goed te bedienen en uitstekend te hanteren (formaat, gewicht en vormgeving). De menustructuur waarin voertuigen en regeleenheden geselecteerd kunnen worden en de rest van de navigatie door de systemen in plaatsvindt functioneert volgens Selman normaal. De manier waarop foutcodes, meetwaarden en diagnose-sessies kunnen worden opgeslagen is volgens hem voor verbetering vatbaar. “Te ingewikkeld en daarom niet gebruikt”, luidt het commentaar van de monteur uit Den Haag.Bekijk hier het profiel van Selman Aypay.

Bij een Audi S4 2.0 TFSI uit 2006 met een motorstoring bekeek hij de meetwaarden van de motorregeleenheid omdat hij daarin een foutcode (P0171, te arm mengsel) aantrof. De motor-ECU was goed te benaderen en de meetwaarden verschenen probleemloos op het scherm van de Axone tablet. “Duidelijke beschrijving bij de meetwaarde inclusief de eenheid en er is een toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt.” Verder heeft deze tester de mogelijkheid om meerdere meetwaarden tegelijkertijd te bekijken en de meetwaarde grafisch weer te geven. “Je had een aantal maximale meetwaarden in grafieken om te bekijken.” Kortom de meetwaarde-mogelijkheden voldeden aan de verwachting van Selman.

Een BMW 520d uit 2012 komt bij Garage Aypay binnen omdat het hele netwerk plat ligt en niets meer werkt. Een leuke uitdaging om aan te gaan met deze tester. Alle regeleenheden worden met succes benaderd en uitgelezen. Uiteindelijk treft hij een module aan met maar liefst 49 foutcodes. “De beschrijving bij de foutcode is niet altijd even duidelijk. De status van de foutcode is wel beschikbaar. Verder biedt de tester ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes en kun je met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen. Ook is het mogelijk om de uitgelezen foutcodes op te slaan of uit te printen en houdt het apparaat een logboek bij van het voertuig. “Een beschrijving was er niet echt, maar deze tester geeft wel ondersteuning via Autodata. Wat super is. Er zitten TSB’s, schema’s, vulhoeveelheden en illustraties in. De foutcode-mogelijkheden voldeden gedeeltelijk aan mijn verwachtingen. Het opnieuw programmeren van de module werd helaas niet ondersteund, maar dat komt wellicht omdat deze auto te nieuw was. Ik vind het erg prettig dat je op deze tester gelijk Autodata tot je beschikking hebt. Het scheelt ook dat je niet nog een monitor nodig hebt en heen en weer hoeft te lopen. Als er niks te vinden is op Autodata over meetwaardes bijvoorbeeld kun je het gewoon zelf op internet opzoeken met deze tablet. En gelijk de meetwaardes op de auto bekijken en vergelijken. Dat scheelt echt wel werk.”

Patiënt nummer drie is een Mercedes-Benz C200 Kompressor uit 2002. De klacht luidt: ‘geen vermogen’. Selman benadert de motor-regeleenheid om de meetwaarden te controleren. Dat ging probleemloos. De tester geeft een duidelijke beschrijving bij de meetwaarde inclusief de eenheid. Er is een toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt. En het is mogelijk meerdere meetwaarden tegelijkertijd te bekijken. Je kunt de meetwaarde bij deze auto ook grafisch weergeven en de meetwaarden opslaan om ze later te bekijken. “Er zit ook een functie op waarmee je kunt kijken hoe een turbo of compressor werkt voor een snelle opfriscursus, handig. Deze auto bleek geen vermogen te hebben door een gescheurde slang. De meetwaarde-mogelijkheden voldeden bij deze auto aan mijn verwachting.”

Bij een andere Mercedes met soortgelijke klachten toont het uitlezen aan dat de drukverschilsensor van het roetfilter een extreem hoge waarde geeft. Volgens de tester moest de sensor worden vervangen, maar uiteindelijk bleek het roetfilter toch gedeeltelijk verstopt.

texa axone nemo met koffer

Algemeen beeld van de tester

Naast de standaard diagnosefuncties is de Texa Axone Nemo uitgerust met een multimeter en een oscilloscoop. Verder biedt deze tester extra informatie zoals bedradingsschema’s, posities van componenten, nominale waarden, in- en uitbouwbeschrijvingen en beschrijvingen hoe componenten functioneren. De ondersteuning vanuit leverancier Explora in de zin van bereikbaarheid, reactietijd en kwaliteit van de ondersteuning zijn normaal. Selman Aypay vindt deze Texa-tester geschikt voor zijn eigen werkzaamheden en zou hem ook aanbevelen bij collega’s.

Pluspunten:
-Autodata

Minpunten:
-Tablet is traag

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.