‘Repareerbaarheid onderdelen steeds groter probleem in schadeherstel’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Thatcham maakt zich zorgen om de 'repairability' van onderdelen. (Foto: Thatcham)

Thatcham Research is een Engels onderzoekbureau dat in opdracht van verzekeraars onderzoek uitvoert naar de reparatiemethoden voor schadeherstel. Het bedrijf constateert dat onderdelen steeds duurder en geavanceerder worden en dat dit herstel steeds lastiger en kostbaarder maakt. Daar bovenop komt dat er, mede om gewicht te besparen, steeds meer nieuwe verbindingen worden gebruikt die in een herstelwerkplaats niet altijd kunnen worden toegepast.

Uit een analyse van de Association of British Insurers blijkt dat de reparatiekosten voor verzekeraars in drie jaar met 32 procent zijn gestegen: door de onderdelenprijzen en de complexiteit van herstel. Ook voor de Nederlandse markt concludeerde Solera (dat de reparatiedata van Thatcham in Nederland beschikbaar stelt) onlangs een flinke stijging van de schadelast als gevolg van duurdere onderdelen. Het probleem voor de herstelbranche en verzekeraars wordt zo steeds nijpender, zegt technisch specialist Andrew Hooker van Thatcham tijdens een bezoek van Automotive aan het bureau in Berkshire. “Fabrikanten besteden te weinig aandacht aan de repareerbaarheid van materialen en systemen.”Lees ook: Autofabrikanten gebruiken steeds geavanceerdere materialen en technieken.

Cold repair

Daardoor is de verwachting dat de investeringen voor de herstelbranche steeds hoger worden, onder andere in heel specialistisch equipment. Herstellers moeten zich afvragen of ze alle modellen willen en kunnen blijven herstellen.” Voor de Jaguar F-Pace wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een modulair platform, waarbij veel delen worden verlijmd in plaats van gelast, het zogenoemde cold repair. Deze verbindingen zijn volgens Thatcham steeds lastiger te repareren met behoud van kwaliteit en veiligheid.

Binnen één model bestaan er al veel verschillen in verbindingen tussen de bouwjaren, vertelt Hooker. Als voorbeeld noemt hij de Volkswagen Golf VII, die een andere crash-impact strategie heeft dan de Golf VI. “De B-stijl van de VII repareren met de methode van de VI, heeft negatieve gevolgen op de stijl bij een zijbotsing, omdat de energie in beide modellen op een andere manier wordt geleid.”

Lees het hele artikel op Automotive Management.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Repareerbaarheid onderdelen steeds groter probleem in schadeherstel’ | Automotive Online

‘Repareerbaarheid onderdelen steeds groter probleem in schadeherstel’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Thatcham maakt zich zorgen om de 'repairability' van onderdelen. (Foto: Thatcham)

Thatcham Research is een Engels onderzoekbureau dat in opdracht van verzekeraars onderzoek uitvoert naar de reparatiemethoden voor schadeherstel. Het bedrijf constateert dat onderdelen steeds duurder en geavanceerder worden en dat dit herstel steeds lastiger en kostbaarder maakt. Daar bovenop komt dat er, mede om gewicht te besparen, steeds meer nieuwe verbindingen worden gebruikt die in een herstelwerkplaats niet altijd kunnen worden toegepast.

Uit een analyse van de Association of British Insurers blijkt dat de reparatiekosten voor verzekeraars in drie jaar met 32 procent zijn gestegen: door de onderdelenprijzen en de complexiteit van herstel. Ook voor de Nederlandse markt concludeerde Solera (dat de reparatiedata van Thatcham in Nederland beschikbaar stelt) onlangs een flinke stijging van de schadelast als gevolg van duurdere onderdelen. Het probleem voor de herstelbranche en verzekeraars wordt zo steeds nijpender, zegt technisch specialist Andrew Hooker van Thatcham tijdens een bezoek van Automotive aan het bureau in Berkshire. “Fabrikanten besteden te weinig aandacht aan de repareerbaarheid van materialen en systemen.”Lees ook: Autofabrikanten gebruiken steeds geavanceerdere materialen en technieken.

Cold repair

Daardoor is de verwachting dat de investeringen voor de herstelbranche steeds hoger worden, onder andere in heel specialistisch equipment. Herstellers moeten zich afvragen of ze alle modellen willen en kunnen blijven herstellen.” Voor de Jaguar F-Pace wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een modulair platform, waarbij veel delen worden verlijmd in plaats van gelast, het zogenoemde cold repair. Deze verbindingen zijn volgens Thatcham steeds lastiger te repareren met behoud van kwaliteit en veiligheid.

Binnen één model bestaan er al veel verschillen in verbindingen tussen de bouwjaren, vertelt Hooker. Als voorbeeld noemt hij de Volkswagen Golf VII, die een andere crash-impact strategie heeft dan de Golf VI. “De B-stijl van de VII repareren met de methode van de VI, heeft negatieve gevolgen op de stijl bij een zijbotsing, omdat de energie in beide modellen op een andere manier wordt geleid.”

Lees het hele artikel op Automotive Management.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.