Verwarmde katalysator maakt verbrandingsmotor schoon

Redactie Redactie
Verwarmingselementen maken regeneratie overbodig (Foto: Continental)

Een elektrisch verwarmde katalysator ligt volgens onderdelenfabrikant Continental aan de basis van een verbrandingsmotor waarmee autofabrikanten de emissie-eisen van de toekomst kunnen halen.

Door de katalysator vlak voor de start via een voeding van 48 volt te verwarmen komt deze niet alleen eerder op bedrijfstemperatuur dan via de uitlaatgassen. De motor hoeft ook minder hard te werken om zowel zichzelf als de katalysator op te warmen. Dat scheelt in brandstofverbruik en uitstoot. Bovendien kan de katalysator nu meteen vanaf het starten van de motor optimaal zijn reinigende werk doen.

regenereren

Om aan de strengste emissie-eisen te voldoen die op stapel staan voor de Euro7-norm, combineert Continental twee verwarmde katalysatoren in een behuizing. Naast sneller opwarmen maakt deze techniek het regeneratieproces bij roetfilters overbodig. Er hoeft geen extra brandstof of adblue meer te worden ingespoten. Het verwarmingselement kan de temperatuur voldoende verhogen om roetophopingen te verbranden.

“We hebben onszelf als doel gesteld om de NOx-uitstoot onder normale omstandigheden onder de 35 mg/km te krijgen en daarbij ook het verbruik naar beneden te brengen“, zegt Giovanni Avolio, hoofd Diesel System Engineering bij Continental Engine Systems. “Beide doelen zijn gehaald: naast de gehoopte Nox-waarden onder de 35 mg/km, zijn we er ook in geslaagd om de CO2-uitstoot tot 10 gram per kilometer terug te brengen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Verwarmde katalysator maakt verbrandingsmotor schoon | Automotive Online

Verwarmde katalysator maakt verbrandingsmotor schoon

Redactie Redactie
Verwarmingselementen maken regeneratie overbodig (Foto: Continental)

Een elektrisch verwarmde katalysator ligt volgens onderdelenfabrikant Continental aan de basis van een verbrandingsmotor waarmee autofabrikanten de emissie-eisen van de toekomst kunnen halen.

Door de katalysator vlak voor de start via een voeding van 48 volt te verwarmen komt deze niet alleen eerder op bedrijfstemperatuur dan via de uitlaatgassen. De motor hoeft ook minder hard te werken om zowel zichzelf als de katalysator op te warmen. Dat scheelt in brandstofverbruik en uitstoot. Bovendien kan de katalysator nu meteen vanaf het starten van de motor optimaal zijn reinigende werk doen.

regenereren

Om aan de strengste emissie-eisen te voldoen die op stapel staan voor de Euro7-norm, combineert Continental twee verwarmde katalysatoren in een behuizing. Naast sneller opwarmen maakt deze techniek het regeneratieproces bij roetfilters overbodig. Er hoeft geen extra brandstof of adblue meer te worden ingespoten. Het verwarmingselement kan de temperatuur voldoende verhogen om roetophopingen te verbranden.

“We hebben onszelf als doel gesteld om de NOx-uitstoot onder normale omstandigheden onder de 35 mg/km te krijgen en daarbij ook het verbruik naar beneden te brengen“, zegt Giovanni Avolio, hoofd Diesel System Engineering bij Continental Engine Systems. “Beide doelen zijn gehaald: naast de gehoopte Nox-waarden onder de 35 mg/km, zijn we er ook in geslaagd om de CO2-uitstoot tot 10 gram per kilometer terug te brengen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.