Koskamp maakt korte metten met garantiediscussies

Redactie Redactie
• Laatste update:
Alle equipment is connected (foto: Koskamp Automaterialen)

Koskamp opende afgelopen week in het Overijsselse Kampen zijn derde technisch opleidingscentrum. In een nieuw pand heeft Koskamp circa 60 duizend artikelen op voorraad verdeeld over twee verdiepingen van elk duizend vierkante meter. Het nieuwe opleidingscentrum telt 800 vierkante meter. Autoniveau gaat hier het complete pakket aan trainingen verzorgen. Dit pakket omvat dezelfde trainingen als de andere opleidingscentra van Koskamp in Nijmegen en Assen. In de overige trainingscentra in Den Ham, Lelystad, Steenwijk en Zutphen worden met name informatieavonden en theorielessen gegeven.

Kampen was in 1986 de tweede plaats waar Koskamp een vestiging opende na Den Ham. “Het bestaande pand in Kampen was echt te klein geworden en daarom zijn we op zoek gegaan naar een nieuw pand”, legt algemeen directeur Bram Teun Koskamp uit. De apparatuur in het opleidingscentrum is allemaal van Bosch, continue online en ook onderling met elkaar en het centrale datasysteem verbonden. Op die manier zijn meetgegevens eenvoudig te raadplegen op een centrale plek en te bundelen in een rapport dat vervolgens naar de klant gemaild, geappt of uitgeprint meegegeven kan worden. “Van iedere auto die de werkplaats binnenrijdt worden het kenteken en de profieldiepte van de banden automatisch gescand. Waarna meteen de klantgegevens op het scherm van receptie en de werkplaats pc’s verschijnt.”

600 studenten

“Als we willen dat onze klanten klaar zijn voor de toekomst moeten we ze wel trainingen kunnen aanbieden met apparatuur van de toekomst”, vind Koskamp. “Alle moderne autotechniek waar monteurs in de komende jaren steeds meer te maken gaan krijgen, komt in de trainingen aan bod. Van het werken aan rijhulpsystemen tot hybride- en EV-techniek.” In de opleidingscentra van Koskamp volgen op dit moment circa 460 monteurs een opleiding. Bram Teun Koskamp verwacht dat dit aantal in de loop van het jaar zal doorgroeien tot 600 cursisten. “Er zal wat verschuiving plaatsvinden vanuit Assen en Nijmegen omdat Kampen gunstiger gelegen is voor een aantal bestaande cursisten, maar daarnaast rekenen we natuurlijk ook op veel nieuwe aanloop.”

Afgelopen donderdagavond verzamelden zich circa 500 genodigden voor de opening van de vernieuwde vestiging in Kampen. Onder meer Bovag Onafhankelijke Autobedrijven voorzitter Gerard ten Buuren en Bosch salesmanager Olivier Lannoy gaven er hun visie op de toekomst van het onafhankelijke autobedrijf. De opening van het nieuwe opleidingscentrum viel samen met de introductie van een nieuw garantieconcept voor de klanten van Koskamp; De Kostech Specialist, geen gezeur garantie. Het concept is geschoeid op dezelfde leest als het Turbo Partner concept van Turbo’s Hoet en de verlengde garantie voor distributie van Gates maar gaat een stap verder dan deze twee.

Geen gezeur

Monteurs kunnen Kostech specialist worden op tien verschillende productgroepen door de bijbehorende cursus te volgen en een toets met goed gevolg af te leggen. Iedere voldoende wordt vastgelegd in een persoonlijk Kostech paspoort waarmee de monteur kan aantonen dat hij over de juiste skills beschikt. Het doel van het concept is het verhogen van het kennisniveau van de monteur en het terugdringen van het aantal garantieclaims. “De complexiteit van de autotechniek en de onderdelen neemt toe. Dat leidt tot meer vragen en discussie over onderdelen die voortijdig stuk gaan.” Percentages over het aantal garantieclaims heeft Koskamp niet, maar hij weet wel dat montagefouten steeds vaker voorkomen. Een defect onderdeel wordt al snel geclaimd bij de grossier als zijnde een productiefout, met de nodige tijdrovende discussie tussen grossier, garage en onderdelenfabrikant.

“Een Kostech Specialist heeft de kennis om complexe onderdelen op de juiste manier en met de bijbehorende speciaal gereedschappen te monteren of in te leren. Je zou er dus van uit kunnen gaan dat een Kostech specialist geen montagefouten maakt, dat is het idee. Het wegnemen van de garantiediscussie levert alle partijen tijdwinst op, is voor monteurs een extra motivatie om bij ons te komen trainen en voor de garagist de verzekering dat hij geen gezeur bij eventuele claims heeft.” Na de zomervakantie gaan de Kostech-trainingen van start.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Koskamp maakt korte metten met garantiediscussies | Automotive Online

Koskamp maakt korte metten met garantiediscussies

Redactie Redactie
• Laatste update:
Alle equipment is connected (foto: Koskamp Automaterialen)

Koskamp opende afgelopen week in het Overijsselse Kampen zijn derde technisch opleidingscentrum. In een nieuw pand heeft Koskamp circa 60 duizend artikelen op voorraad verdeeld over twee verdiepingen van elk duizend vierkante meter. Het nieuwe opleidingscentrum telt 800 vierkante meter. Autoniveau gaat hier het complete pakket aan trainingen verzorgen. Dit pakket omvat dezelfde trainingen als de andere opleidingscentra van Koskamp in Nijmegen en Assen. In de overige trainingscentra in Den Ham, Lelystad, Steenwijk en Zutphen worden met name informatieavonden en theorielessen gegeven.

Kampen was in 1986 de tweede plaats waar Koskamp een vestiging opende na Den Ham. “Het bestaande pand in Kampen was echt te klein geworden en daarom zijn we op zoek gegaan naar een nieuw pand”, legt algemeen directeur Bram Teun Koskamp uit. De apparatuur in het opleidingscentrum is allemaal van Bosch, continue online en ook onderling met elkaar en het centrale datasysteem verbonden. Op die manier zijn meetgegevens eenvoudig te raadplegen op een centrale plek en te bundelen in een rapport dat vervolgens naar de klant gemaild, geappt of uitgeprint meegegeven kan worden. “Van iedere auto die de werkplaats binnenrijdt worden het kenteken en de profieldiepte van de banden automatisch gescand. Waarna meteen de klantgegevens op het scherm van receptie en de werkplaats pc’s verschijnt.”

600 studenten

“Als we willen dat onze klanten klaar zijn voor de toekomst moeten we ze wel trainingen kunnen aanbieden met apparatuur van de toekomst”, vind Koskamp. “Alle moderne autotechniek waar monteurs in de komende jaren steeds meer te maken gaan krijgen, komt in de trainingen aan bod. Van het werken aan rijhulpsystemen tot hybride- en EV-techniek.” In de opleidingscentra van Koskamp volgen op dit moment circa 460 monteurs een opleiding. Bram Teun Koskamp verwacht dat dit aantal in de loop van het jaar zal doorgroeien tot 600 cursisten. “Er zal wat verschuiving plaatsvinden vanuit Assen en Nijmegen omdat Kampen gunstiger gelegen is voor een aantal bestaande cursisten, maar daarnaast rekenen we natuurlijk ook op veel nieuwe aanloop.”

Afgelopen donderdagavond verzamelden zich circa 500 genodigden voor de opening van de vernieuwde vestiging in Kampen. Onder meer Bovag Onafhankelijke Autobedrijven voorzitter Gerard ten Buuren en Bosch salesmanager Olivier Lannoy gaven er hun visie op de toekomst van het onafhankelijke autobedrijf. De opening van het nieuwe opleidingscentrum viel samen met de introductie van een nieuw garantieconcept voor de klanten van Koskamp; De Kostech Specialist, geen gezeur garantie. Het concept is geschoeid op dezelfde leest als het Turbo Partner concept van Turbo’s Hoet en de verlengde garantie voor distributie van Gates maar gaat een stap verder dan deze twee.

Geen gezeur

Monteurs kunnen Kostech specialist worden op tien verschillende productgroepen door de bijbehorende cursus te volgen en een toets met goed gevolg af te leggen. Iedere voldoende wordt vastgelegd in een persoonlijk Kostech paspoort waarmee de monteur kan aantonen dat hij over de juiste skills beschikt. Het doel van het concept is het verhogen van het kennisniveau van de monteur en het terugdringen van het aantal garantieclaims. “De complexiteit van de autotechniek en de onderdelen neemt toe. Dat leidt tot meer vragen en discussie over onderdelen die voortijdig stuk gaan.” Percentages over het aantal garantieclaims heeft Koskamp niet, maar hij weet wel dat montagefouten steeds vaker voorkomen. Een defect onderdeel wordt al snel geclaimd bij de grossier als zijnde een productiefout, met de nodige tijdrovende discussie tussen grossier, garage en onderdelenfabrikant.

“Een Kostech Specialist heeft de kennis om complexe onderdelen op de juiste manier en met de bijbehorende speciaal gereedschappen te monteren of in te leren. Je zou er dus van uit kunnen gaan dat een Kostech specialist geen montagefouten maakt, dat is het idee. Het wegnemen van de garantiediscussie levert alle partijen tijdwinst op, is voor monteurs een extra motivatie om bij ons te komen trainen en voor de garagist de verzekering dat hij geen gezeur bij eventuele claims heeft.” Na de zomervakantie gaan de Kostech-trainingen van start.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.