Hybride Mercedes GLC met brandstofcel nog dit jaar in productie

Redactie Redactie
Het prototype van de GLC Fuel Cell (foto: Daimler)

Dit meldt Daimler.

Het Duitse concern werkt al jaren aan een auto met brandstofcel. Mercedes kondigt nu aan dat nog dit jaar de eerste seriemodellen van de GLC Fuel Cell op de weg komen. Dat betekent niet dat de auto direct in de vrije verkoop komt: Mercedes wil de GLC Fuel Cell aanvankelijk enkel als ‘full-service-huurauto’ aan de man brengen. Dat biedt mogelijkheden om eventuele kinderziekten nog weg te werken.

De Mercedes met brandstofcel wordt aangedreven door een 147 kW (200 pk) sterke elektromotor. Deze krijgt zijn stroom van een brandstofcel, die stroom uit waterstof produceert, met waterdamp als enige uitstoot. De brandstofcel zou de GLC volgens fabrieksopgave een actieradius geven van 447 kilometer. Daarvoor is 4,4 kilo waterstof nodig.

Mercedes loopt in deze techniek niet voorop: Hyundai en Toyota produceren bijvoorbeeld al langer auto’s met brandstofcel. Wat de Mercedes onderscheidt is de combinatie met lithium-ion accu’s. Daarmee wordt de GLC een plug-in hybride. De accu’s zorgen voor een extra actieradius van 49 kilometer (fabrieksopgave). Dat is niet veel, maar vooral in Duitsland wel handig, omdat de tankstations voor waterstof soms nog erg ver uit elkaar liggen. In totaal telt het land nu vijftig tankstations voor waterstof. Volgens Mercedes zouden dat er over vijf jaar vierhonderd moeten zijn.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Hybride Mercedes GLC met brandstofcel nog dit jaar in productie | Automotive Online

Hybride Mercedes GLC met brandstofcel nog dit jaar in productie

Redactie Redactie
Het prototype van de GLC Fuel Cell (foto: Daimler)

Dit meldt Daimler.

Het Duitse concern werkt al jaren aan een auto met brandstofcel. Mercedes kondigt nu aan dat nog dit jaar de eerste seriemodellen van de GLC Fuel Cell op de weg komen. Dat betekent niet dat de auto direct in de vrije verkoop komt: Mercedes wil de GLC Fuel Cell aanvankelijk enkel als ‘full-service-huurauto’ aan de man brengen. Dat biedt mogelijkheden om eventuele kinderziekten nog weg te werken.

De Mercedes met brandstofcel wordt aangedreven door een 147 kW (200 pk) sterke elektromotor. Deze krijgt zijn stroom van een brandstofcel, die stroom uit waterstof produceert, met waterdamp als enige uitstoot. De brandstofcel zou de GLC volgens fabrieksopgave een actieradius geven van 447 kilometer. Daarvoor is 4,4 kilo waterstof nodig.

Mercedes loopt in deze techniek niet voorop: Hyundai en Toyota produceren bijvoorbeeld al langer auto’s met brandstofcel. Wat de Mercedes onderscheidt is de combinatie met lithium-ion accu’s. Daarmee wordt de GLC een plug-in hybride. De accu’s zorgen voor een extra actieradius van 49 kilometer (fabrieksopgave). Dat is niet veel, maar vooral in Duitsland wel handig, omdat de tankstations voor waterstof soms nog erg ver uit elkaar liggen. In totaal telt het land nu vijftig tankstations voor waterstof. Volgens Mercedes zouden dat er over vijf jaar vierhonderd moeten zijn.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.