Groupauto congres: strijd om OBD-poort barst los

Redactie Redactie
• Laatste update:
Groupauto Nederland-directeur Freek Blekxtoon legt uit hoe het werkt.

Dat maakte Groupauto Nederland-directeur Freek Blekxtoon gisteren bekend tijdens het Groupauto jaarcongres in Nijkerk. Er kwamen circa 750 grossiers, garagehouders en leveranciers van het grossiersnetwerk op het congres af. Overdag waren er workshops om de werking van het telematicasysteem en de bijbehorende tools, zoals pass-thru ondersteuning en diagnose op afstand uit te leggen. 

“Nederland is na Spanje en Portugal het derde land binnen Groupauto dat met G-connect gaat werken”, vertelt Blekxtoon. IEr rijden daar honderden auto’s rond die connected zijn met deze dongel, in Duitsland wordt er vanaf deze maand een test gedaan.

De vijf Nederlandse bedrijven, allemaal Carxpert- of Auto Excellent-deelnemer, krijgt 25 dongels tot zijn beschikking om in de auto’s van klanten te plaatsen. 

Als eerste aan de OBD-poort

De grossiersgroep introduceerde in oktober G-Connect, een door Groupauto International ontwikkeld systeem met een eigen app en een dongel met Sim-kaart en pin-switch detectie. G-connect zal vooralsnog zijn data naar het eigen online diagnoseplatform van Groupauto sturen, maar op termijn moet dit een open dataplatform worden.

“Vanaf april volgend jaar is E-call verplicht in elke nieuwe auto en barst de strijd om de OBD-poort los”, waarschuwde Blekxtoon het publiek. “Er kan maar een dongel in, en als dat niet die van jou is, kom je er niet meer zo gemakkelijk tussen. We willen er voor zorgen dat onze klanten de eersten zijn. En om er voor te zorgen dat die dongel ook in de auto blijft zitten, willen we de via onze systemen verzamelde data delen op een open platform.”

Blekxtoon verwacht dat vanaf komend jaar een groot aantal partijen zal vechten om de data te mogen gebruiken die via de techniek van het automatische noodsignaal E-call wordt verzameld en verstuurd. “Verzekeraars willen via een dongel de rijstijl van hun verzekerden monitoren en bieden eventueel premiekorting aan. Als het kastje van Reaal in de auto van jouw klant zit kun je het er niet zomaar uittrekken om je tester in te pluggen of je eigen dongel te plaatsen. Dan krijgt jouw klant een melding en is hij zijn premiekorting kwijt. In de ideale situatie zit de dongel van het garagebedrijf er al in en kan die verzekeraar die er na komt de data die hij nodig heeft via ons krijgen. Hoeft hij zelf ook niet voor dongels te zorgen.”

Tussenfase

Blekxtoon realiseert zich ook dat de OBD-dongel een tussenfase is tot fabrikanten de OBD-poort zo ver afknijpen dat er nauwelijks nog nuttige informatie uit te halen is of de OBD op slot zetten en voertuigen alleen nog via de ingebouwde systemen hun data verzenden. “Als het zo ver is gaan wij als Groupauto International met het Europese wetboek in de hand naar de autofabrikanten om er voor te zorgen dat onze klanten kunnen beschikken over de data uit de auto’s van hun klanten.”

Veel van de aanwezige autobedrijven waren sceptisch over de praktische toepasbaarheid van aftermarket telematicasystemen als G-connect. “Ik vraag me af of consumenten het nut van een app en een dongel van hun garagebedrijf in zien”, zei een garagehouder uit Gelderland na afloop van de presentatie. “Ook niet iedere auto is geschikt voor zo’n kastje”, vult een collega aan. “Bij sommige Hyundai’s zit de OBD-poort onder de handrem, die kun je niet meer gebruiken als er een dongel in zit.” Van de noodzaak om auto’s van klanten te connecten voordat de dealer het doet is vrijwel iedere aanwezige ondernemer wel overtuigd, maar of G-connect na alle eerder gepresenteerde oplossingen zoals Texa Care en Mijn Garage plugin voor het universele kanaal wel de gouden oplossing is, moet de toekomst uitwijzen, vind een deel van de naar Nijkerk afgereisde grossiers en garagisten.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.