Gezien in Parijs: chassisdelen van SKF

Redactie Redactie
• Laatste update:

SKF wil door het toevoegen van lijnen als de chassis- en stuurdelen uitgroeien tot totaalleverancier van alle slijtdelen rondom het wiel. “Er is veel behoefte aan systeemleveranciers die het complete pakket rondom een onderdeelgroep van een auto kunnen leveren”, zegt regional SKF’s salesmanager Vehicle Service Benelux, Joris van Genechten.

Met producten als wiellagers, aandrijfassen, veerpootlagers en chassisdelen stelt SKF, volgens Van Genechten, een toekomstbestendig assortiment samen. “Mochten autofabrikanten in de toekomst afstappen van de verbrandingsmotor dan is dat geen probleem voor ons. Er zal altijd behoefte zijn aan onderdelen voor de wielophanging, het remsysteem en de stuurinrichting.”

Kits

Het assortiment zal bij de start van de levering bestaan uit circa drieduizend referenties waarmee volgens SKF 90 procent van het wagenpark in Europa afgedekt is. Het gaat hierbij om losse draagarmen, stabilisatorstangen, reactiearmen, stuurkogels, stuurstangen en bussen voor de wielophanging. In een later stadium volgen complete kits voor wielophanging en stuurinrichting.

Naast de introductie van nieuwe productlijnen, wil SKF zich ook nadrukkelijker in de aftermarket presenteren met ondersteuning van het garagebedrijf. “We hebben al jaren instructievideo’s en producttrainingen, die gaan we meer onder de aandacht brengen, net als onze expertise als OE-leverancier.”

Op Equip Auto was onder meer het van een keramische coating voorziene wiellagerhuis van de Tesla Model S en X te zien dat SKF produceert, maar ook de volledig in lichtmetaal uitgevoerde fusee van een Ferrari California en de wiellagerblokken voor BMW, die geen spiebanen meer hebben maar een perspassing met een gekartelde flens aan de achterkant. Ook konden beursbezoekers met eigen ogen zien dat de kogels in het wiellager van een Ferrari Formule 1 auto niet van staal zijn, maar van keramiek. Een oplossing die tot 200 procent meer kost dan een stalen kogel, maar bijna zonder smeervet kan en daardoor minder weerstand biedt. Ideaal voor een laag brandstofverbruik of een grote actieradius dus, maar nu nog te duur voor toepassing in productieauto’s. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Gezien in Parijs: chassisdelen van SKF | Automotive Online

Gezien in Parijs: chassisdelen van SKF

Redactie Redactie
• Laatste update:

SKF wil door het toevoegen van lijnen als de chassis- en stuurdelen uitgroeien tot totaalleverancier van alle slijtdelen rondom het wiel. “Er is veel behoefte aan systeemleveranciers die het complete pakket rondom een onderdeelgroep van een auto kunnen leveren”, zegt regional SKF’s salesmanager Vehicle Service Benelux, Joris van Genechten.

Met producten als wiellagers, aandrijfassen, veerpootlagers en chassisdelen stelt SKF, volgens Van Genechten, een toekomstbestendig assortiment samen. “Mochten autofabrikanten in de toekomst afstappen van de verbrandingsmotor dan is dat geen probleem voor ons. Er zal altijd behoefte zijn aan onderdelen voor de wielophanging, het remsysteem en de stuurinrichting.”

Kits

Het assortiment zal bij de start van de levering bestaan uit circa drieduizend referenties waarmee volgens SKF 90 procent van het wagenpark in Europa afgedekt is. Het gaat hierbij om losse draagarmen, stabilisatorstangen, reactiearmen, stuurkogels, stuurstangen en bussen voor de wielophanging. In een later stadium volgen complete kits voor wielophanging en stuurinrichting.

Naast de introductie van nieuwe productlijnen, wil SKF zich ook nadrukkelijker in de aftermarket presenteren met ondersteuning van het garagebedrijf. “We hebben al jaren instructievideo’s en producttrainingen, die gaan we meer onder de aandacht brengen, net als onze expertise als OE-leverancier.”

Op Equip Auto was onder meer het van een keramische coating voorziene wiellagerhuis van de Tesla Model S en X te zien dat SKF produceert, maar ook de volledig in lichtmetaal uitgevoerde fusee van een Ferrari California en de wiellagerblokken voor BMW, die geen spiebanen meer hebben maar een perspassing met een gekartelde flens aan de achterkant. Ook konden beursbezoekers met eigen ogen zien dat de kogels in het wiellager van een Ferrari Formule 1 auto niet van staal zijn, maar van keramiek. Een oplossing die tot 200 procent meer kost dan een stalen kogel, maar bijna zonder smeervet kan en daardoor minder weerstand biedt. Ideaal voor een laag brandstofverbruik of een grote actieradius dus, maar nu nog te duur voor toepassing in productieauto’s. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.