Bresseleers (ASN Amsterdam) heeft schadeproces aan een touwtje

Redactie Redactie
• Laatste update:
tekst

Bresseleers werkte hiervoor onder andere bij Nissan Europa en Koopman en had daar te maken met onder andere transportschades, die zo snel mogelijk, maar wel goed, moesten worden hersteld. Hij kent dus het klappen van de zweep en weet hoe je het proces zo kan inrichten dat kleinere schades snel worden afgehandeld. Cosmetisch herstel krijgt in de nieuwe vestiging van ASN Amsterdam een speciale plek. “Een auto die een schade heeft die je in een dag zou kunnen repareren, moet gewoon ook binnen een dag worden hersteld in plaats van twee omdat het proces nu eenmaal over twee dagen gaat”, zegt Bresseleers.

Idols voor uitdeukers

Bresseleers is er veel aan gelegen om de beste cosmetische herstellers aan zijn bedrijf te binden. Vorig jaar bedacht hij een soort idols voor uitdeuken zonder spuiten-talenten. “We hebben hiervoor samen met de gemeente Amsterdam en een uitzendbureau een wedstrijd uitgeschreven. Er kwamen op korte termijn driehonderd inzendingen, waaruit dertig kandidaten werden geselecteerd om uit te maken wie de beste is. Iedere kandidaat diende op tien motorkappen deuken van verschillende grootte te herstellen. De winnaar kreeg als prijs een baan bij ons bedrijf. We hebben uiteindelijk ook de tweede finalist een stage aangeboden.” Bresseleers onderzoekt momenteel of het concept ook in andere ASN regio’s en gemeenten kan worden gehouden.

Voor de overige schades heeft Bresseleers een ‘pull’-systeem geïntroduceerd, waarmee het proces moet worden versneld. “Het probleem is dat in veel werkplaatsen de auto’s spreekwoordelijk door de werkplaats worden geduwd: een nieuwe auto bij binnenkomst staat te wachten tot hij bij de volgende afdeling aan de beurt is, hij ‘duwt’ die als het ware door het proces.” Dit geduw gaat ten koste van de kwaliteit en doorlooptijd, doordat er knelpunten optreden. “De medewerkers voelen zich opgejaagd en dat leidt tot fouten”, zegt Bresseleers. “Bij ons hangen de auto’s aan een onzichtbaar touwtje, waarbij de auto die aan het eind van de band rolt en dus afleverklaar is, als het ware de volgende auto verder de werkplaats intrekt.”

In de knel

Essentieel voor dit proces is volgens de manager dat de medewerkers multi-gedisciplineerd zijn; natuurlijk heeft een spuiter als kerntaak het spuiten, maar als hij elders moet worden ingezet om het touwtje strak te houden, dan moet dat kunnen. “Let wel: medewerkers helpen in principe mensen in de schakel na hen en alleen als er een te groot tijdsverschil dreigt te ontstaan. Voor elke fase in het proces is per schade duidelijk hoeveel tijd er aan kan worden besteed. Veel mensen maken de fout te denken dat hoe sneller een afdeling werkt, hoe beter dat is voor je proces, maar dat is dus niet zo; je komt alleen ergens anders in de knel. Het touwtje moet altijd gespannen zijn.”

Bresseleers onderscheidt de volgende afdelingen:
– Inspectie (inclusief evt demontage)
– Plaatwerk (inclusief richten en uitdeuken)
– Spuiten en smart repair
– Finishing
– Afleverklaarmaken

>Met zijn model is de doorlooptijd teruggebracht van naar 2,2 dagen (het branchegemiddelde ligt tussen de 3 en 4 dagen, aldus Bresseleers). Het aantal doorgangen ligt op 250 per week. De helft van de schades wordt binnen een dag gerepareerd; als hij om 8.00 uur binnen is, gaat hij er om 17.00 uur uit, als hij om 11.00 uur binnenkomt wordt de aflevering 11.00 uur de dag erop. En Bresseleers verwacht dat in de toekomst het proces verder zal versnellen, dankzij technologie. “Mogelijk dat al op korte termijn de schades bij binnenkomst via een robot worden gescand op schades en dat direct het dossier kan worden aangemaakt. Nu wordt dat nog door mensen gedaan. En die mensen, die zullen met behulp van virtual reality weer sneller toegang krijgen tot de belangrijkste informatie. De ontwikkelingen gaan heel snel. Zowel in autotechnologie, maar ook de markt. Eigenaarschap, van bezit naar gebruik, veilingen van schades; die maken het extra uitdagend om geld te verdienen met schadeherstel. Maar het lukt wel, omdat we het proces op orde hebben en constant bijsturen als dat nodig is. Als de klant dat wil, geven we hen dagelijks een update over de status van zijn auto. Het zal niet lang meer duren voordat hij gewoon via video mee kan kijken.”

Bresseleers spreekt schadedeskundige Lingham

Speciaal voor Automotive bezocht de internationale branchekenner David Lingham het bedrijf van Alain Bresseleers. Tijdens een tour door ASN Schadeservice Amsterdam spraken beide ondernemers over de schadebranche van nu en die van de toekomst. Het interview is hieronder terug te vinden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bresseleers (ASN Amsterdam) heeft schadeproces aan een touwtje | Automotive Online

Bresseleers (ASN Amsterdam) heeft schadeproces aan een touwtje

Redactie Redactie
• Laatste update:
tekst

Bresseleers werkte hiervoor onder andere bij Nissan Europa en Koopman en had daar te maken met onder andere transportschades, die zo snel mogelijk, maar wel goed, moesten worden hersteld. Hij kent dus het klappen van de zweep en weet hoe je het proces zo kan inrichten dat kleinere schades snel worden afgehandeld. Cosmetisch herstel krijgt in de nieuwe vestiging van ASN Amsterdam een speciale plek. “Een auto die een schade heeft die je in een dag zou kunnen repareren, moet gewoon ook binnen een dag worden hersteld in plaats van twee omdat het proces nu eenmaal over twee dagen gaat”, zegt Bresseleers.

Idols voor uitdeukers

Bresseleers is er veel aan gelegen om de beste cosmetische herstellers aan zijn bedrijf te binden. Vorig jaar bedacht hij een soort idols voor uitdeuken zonder spuiten-talenten. “We hebben hiervoor samen met de gemeente Amsterdam en een uitzendbureau een wedstrijd uitgeschreven. Er kwamen op korte termijn driehonderd inzendingen, waaruit dertig kandidaten werden geselecteerd om uit te maken wie de beste is. Iedere kandidaat diende op tien motorkappen deuken van verschillende grootte te herstellen. De winnaar kreeg als prijs een baan bij ons bedrijf. We hebben uiteindelijk ook de tweede finalist een stage aangeboden.” Bresseleers onderzoekt momenteel of het concept ook in andere ASN regio’s en gemeenten kan worden gehouden.

Voor de overige schades heeft Bresseleers een ‘pull’-systeem geïntroduceerd, waarmee het proces moet worden versneld. “Het probleem is dat in veel werkplaatsen de auto’s spreekwoordelijk door de werkplaats worden geduwd: een nieuwe auto bij binnenkomst staat te wachten tot hij bij de volgende afdeling aan de beurt is, hij ‘duwt’ die als het ware door het proces.” Dit geduw gaat ten koste van de kwaliteit en doorlooptijd, doordat er knelpunten optreden. “De medewerkers voelen zich opgejaagd en dat leidt tot fouten”, zegt Bresseleers. “Bij ons hangen de auto’s aan een onzichtbaar touwtje, waarbij de auto die aan het eind van de band rolt en dus afleverklaar is, als het ware de volgende auto verder de werkplaats intrekt.”

In de knel

Essentieel voor dit proces is volgens de manager dat de medewerkers multi-gedisciplineerd zijn; natuurlijk heeft een spuiter als kerntaak het spuiten, maar als hij elders moet worden ingezet om het touwtje strak te houden, dan moet dat kunnen. “Let wel: medewerkers helpen in principe mensen in de schakel na hen en alleen als er een te groot tijdsverschil dreigt te ontstaan. Voor elke fase in het proces is per schade duidelijk hoeveel tijd er aan kan worden besteed. Veel mensen maken de fout te denken dat hoe sneller een afdeling werkt, hoe beter dat is voor je proces, maar dat is dus niet zo; je komt alleen ergens anders in de knel. Het touwtje moet altijd gespannen zijn.”

Bresseleers onderscheidt de volgende afdelingen:
– Inspectie (inclusief evt demontage)
– Plaatwerk (inclusief richten en uitdeuken)
– Spuiten en smart repair
– Finishing
– Afleverklaarmaken

>Met zijn model is de doorlooptijd teruggebracht van naar 2,2 dagen (het branchegemiddelde ligt tussen de 3 en 4 dagen, aldus Bresseleers). Het aantal doorgangen ligt op 250 per week. De helft van de schades wordt binnen een dag gerepareerd; als hij om 8.00 uur binnen is, gaat hij er om 17.00 uur uit, als hij om 11.00 uur binnenkomt wordt de aflevering 11.00 uur de dag erop. En Bresseleers verwacht dat in de toekomst het proces verder zal versnellen, dankzij technologie. “Mogelijk dat al op korte termijn de schades bij binnenkomst via een robot worden gescand op schades en dat direct het dossier kan worden aangemaakt. Nu wordt dat nog door mensen gedaan. En die mensen, die zullen met behulp van virtual reality weer sneller toegang krijgen tot de belangrijkste informatie. De ontwikkelingen gaan heel snel. Zowel in autotechnologie, maar ook de markt. Eigenaarschap, van bezit naar gebruik, veilingen van schades; die maken het extra uitdagend om geld te verdienen met schadeherstel. Maar het lukt wel, omdat we het proces op orde hebben en constant bijsturen als dat nodig is. Als de klant dat wil, geven we hen dagelijks een update over de status van zijn auto. Het zal niet lang meer duren voordat hij gewoon via video mee kan kijken.”

Bresseleers spreekt schadedeskundige Lingham

Speciaal voor Automotive bezocht de internationale branchekenner David Lingham het bedrijf van Alain Bresseleers. Tijdens een tour door ASN Schadeservice Amsterdam spraken beide ondernemers over de schadebranche van nu en die van de toekomst. Het interview is hieronder terug te vinden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.