Van Mossel Autoschade gaat mobiel kalibreren

Redactie Redactie

Van Mossel Autoschade Groep onthulde de nieuwe dienstverlening afgelopen week op de Autoprof vakbeurs in Gorinchem bij equipmentleverancier GRS (Glass Repair Systems).

Het systeem is op het eerste gezicht simpel. Het uitgangspunt is de CSC kalibratietool van Hella Gutmann. Deze deze werd op een trailer geplaatst en kan zo worden ingezet om op locatie camera’s en radarsystemen van auto’s te kalibreren.

Waterpas

“Ten eerste moet die trailer exact waterpas komen te staan om een nauwkeurige meting te kunnen doen”, legt Rob van Dijk, glasmanager bij van Mossel Autoschade Groep, uit. “Onze trailer is uitgerust met stempels die er automatisch voor zorgen dat hij waterpas komt te staan. Verder ontwikkelden we in samenwerking met onze constructeur een uitschuifsysteem waar de borden die voor de auto moeten komen te staan op geplaatst worden.”

De borden worden door Hella bij de apparatuur geleverd en zijn automerk- en modelspecifiek. Deze moeten net als het voertuig en de meetapparatuur exact recht en onbeweeglijk worden gemonteerd. “Dat was een behoorlijke uitdaging en een van de redenen waarom de trailer zelf nog niet te zien was op deze beurs. Hij was niet op tijd klaar.”

Verhuren

Van Mossel gaat de mobiele installatie in de eerste plaats gebruiken om de eigen 15 vijftien schadevestigingen en 31 dealerbedrijven te bedienen, maar volgens Van Dijk is het daarnaast ook de bedoeling om de kalibratietrailer te verhuren aan derden. “We gaan er meerdere bouwen, hoeveel hoeveel hangt af van de vraag vanuit de markt.”

Het idee voor de trailer is volgens Van Dijk ontstaan vanuit de grote investering die moet worden gedaan in een kalibratiesysteem, terwijl er op dit moment nog relatief weinig auto’s rondrijden met systemen die gekalibreerd moeten worden. “We hebben veel vestigingen met veel verschillende automerken. Het systeem van Hella is tot nu toe een van de weinige die een breed merkenpalet aan kan. Voor ons is het ideaal om op deze manier de locaties langs te kunnen gaan.”

Alleen binnen

Volgens Van Dijk is de trailer niet bedoeld om bij klanten aan huis ruiten te vervangen en de systemen die er achter zitten te kalibreren. “Het vervangen van moderne autoruiten is niet meer mogelijk op locatie, dus ook het kalibreren gebeurt in de werkplaats.”

Een andere reden om niet te investeren in apparatuur voor iedere vestiging, maar te kiezen voor een rondreizende installatie is de verwachting dat auto’s op termijn in staat zullen zijn om hun systemen zelf te kalibreren tijdens een proefrit en speciale apparatuur dus weer overbodig wordt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Van Mossel Autoschade gaat mobiel kalibreren | Automotive Online

Van Mossel Autoschade gaat mobiel kalibreren

Redactie Redactie

Van Mossel Autoschade Groep onthulde de nieuwe dienstverlening afgelopen week op de Autoprof vakbeurs in Gorinchem bij equipmentleverancier GRS (Glass Repair Systems).

Het systeem is op het eerste gezicht simpel. Het uitgangspunt is de CSC kalibratietool van Hella Gutmann. Deze deze werd op een trailer geplaatst en kan zo worden ingezet om op locatie camera’s en radarsystemen van auto’s te kalibreren.

Waterpas

“Ten eerste moet die trailer exact waterpas komen te staan om een nauwkeurige meting te kunnen doen”, legt Rob van Dijk, glasmanager bij van Mossel Autoschade Groep, uit. “Onze trailer is uitgerust met stempels die er automatisch voor zorgen dat hij waterpas komt te staan. Verder ontwikkelden we in samenwerking met onze constructeur een uitschuifsysteem waar de borden die voor de auto moeten komen te staan op geplaatst worden.”

De borden worden door Hella bij de apparatuur geleverd en zijn automerk- en modelspecifiek. Deze moeten net als het voertuig en de meetapparatuur exact recht en onbeweeglijk worden gemonteerd. “Dat was een behoorlijke uitdaging en een van de redenen waarom de trailer zelf nog niet te zien was op deze beurs. Hij was niet op tijd klaar.”

Verhuren

Van Mossel gaat de mobiele installatie in de eerste plaats gebruiken om de eigen 15 vijftien schadevestigingen en 31 dealerbedrijven te bedienen, maar volgens Van Dijk is het daarnaast ook de bedoeling om de kalibratietrailer te verhuren aan derden. “We gaan er meerdere bouwen, hoeveel hoeveel hangt af van de vraag vanuit de markt.”

Het idee voor de trailer is volgens Van Dijk ontstaan vanuit de grote investering die moet worden gedaan in een kalibratiesysteem, terwijl er op dit moment nog relatief weinig auto’s rondrijden met systemen die gekalibreerd moeten worden. “We hebben veel vestigingen met veel verschillende automerken. Het systeem van Hella is tot nu toe een van de weinige die een breed merkenpalet aan kan. Voor ons is het ideaal om op deze manier de locaties langs te kunnen gaan.”

Alleen binnen

Volgens Van Dijk is de trailer niet bedoeld om bij klanten aan huis ruiten te vervangen en de systemen die er achter zitten te kalibreren. “Het vervangen van moderne autoruiten is niet meer mogelijk op locatie, dus ook het kalibreren gebeurt in de werkplaats.”

Een andere reden om niet te investeren in apparatuur voor iedere vestiging, maar te kiezen voor een rondreizende installatie is de verwachting dat auto’s op termijn in staat zullen zijn om hun systemen zelf te kalibreren tijdens een proefrit en speciale apparatuur dus weer overbodig wordt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.