Opel en IBM zetten Onstar in voor reclame
Vanaf begin volgend jaar kunnen, om te beginnen Amerikaanse, gebruikers van het Onstar-systeem reclame op maat verwachten op de display van hun auto. Computergigant IBM gaat het technisch mogelijk maken en de eerste adverteerders zijn volgens GM en IBM al gevonden. Onder meer oliemaatschappij Exxon (Esso) en een Amerikaanse parkeerdienstverlener hebben hun medewerking toegezegd.
Watson
GM heeft inmiddels ruim twee miljoen voertuigen op de weg met Onstar aan boord, die via het 4G-LTE netwerk met internet verbonden zijn. IBM ontwikkelde een zelflerend systeem met de naam Watson. Dit computersysteem verzamelt op basis van gebruikerservaringen van de bestuurder en gesproken commando’s diensten die passen bij de plaats en de situatie waarin het voertuig zich bevindt.
Mastercard
In het geval van Exxon kan dat betekenen dat wanneer het brandstofniveau in de auto het nulpunt nadert, het systeem de bestuurder naar een Esso-tankstation leidt en adviseert om vooraf vanuit de auto te betalen met Mastercard, een andere adverteerder die zich al gemeld heeft bij GM.
Wanneer Onstar Go, zoals de commerciële variant van Onstar gaat heten naar Europa komt is nog niet bekend.